جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

جزئیات دیدار شمخانی و دستیار ویژه پوتین

ایگور لویتین، دستیار ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که به تهران سفر کرده ، پیش ازظهر امروز یکشنبه با دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد

ایگور لویتین، دستیار ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که به تهران سفر کرده ، پیش ازظهر امروز یکشنبه با دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در جریان این ملاقات روند اجرایی سازی توافقات دو کشور در حوزه های مختلف اقتصادی و بانکی، به ویژه سرعت دادن به آغاز عملیات اجرایی تکمیل دالان شمال- جنوب مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در سفر دی‌ماه گذشته لویتین به ایران دو کشور توافق نمودند که بخش باقی مانده از دالان راهبردی شمال – جنوب که قطعه رشت – به آستارا می باشد با سرمایه گذاری مستقیم روسیه احداث شود.

شمخانی در این دیدار با اظهار رضایت از ارتقاء سطح و حجم همکاری های اقتصادی میان دو کشور بر اتخاذ راهکارهای میانبر برای شتاب دادن به اجرای پروژه های مشترک اقتصادی تاکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از ابتکارات نهایی شده میان دو کشور در بخش مراودات پولی و بانکی به منظور تامین مالی پروژه های مشترک به عنوان الگویی موثر در زمینه ناکام گذاردن تحریم‌های غیر قانونی غرب نام برد و خاطر نشان کرد: مسیر آغاز شده برای کاهش اثرگذاری دلار در مبادلات اقتصادی منطقه ای و بین المللی که کشورهای زیادی در حال پیوستن به آن هستند سلطه غرب بر اقتصاد جهانی را به حداقل ممکن تقلیل خواهد داد.

شمخانی، تکمیل کریدور شمال – جنوب و گسترش همکارهای ترانزیتی میان ایران و روسیه را بخش مهمی از پروژه های مشترک دو کشور ذکر کرد و افزود: با تلاش و پیگیری مستمر مسئولین دو کشور، هرگونه مانع در مسیر تحقق اراده رهبران دو کشور در زمینه اجرای سریع این پروژه راهبردی که نقش تعیین کننده ای در تغییر هندسه ترانزیت کالا در منطقه دارد، برداشته خواهد شد.

ایگور لویتین دستیار ویژه رییس جمهور روسیه نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از آخرین تحولات مربوط به مناسبات تجاری و بانکی و پروژه های مشترک اقتصادی، گفت: مسکو ضمن تاکید بر اجرای هر چه سریعتر طرح ها و پروژه های مشترک به ویژه در حوزه ترانزیت، آماده سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی ایران شامل فولاد،نفت و پتروشیمی می باشد.

وی با اشاره به رفت و آمدهای متعدد و مستمر مسئولین اقتصادی و بانکی دو کشور تصریح کرد: علاوه برگام های قابل توجهی که در مسیر ارتقاء همکاری های اقتصادی دو جانبه برداشته شده، زمینه های مناسبی برای انعقاد قراردادی اقتصادی چندجانبه و جلب مشارکت سایر کشورهای منطقه در پروژه های سودآور اقتصادی فراهم شده است.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا