جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

جزئیات مصوبه جدید تعرفه‌ های گاز در سال 1402

مصوبه جدید تعرفه‌های گاز در سال جاری ابلاغ شده و تغییر عمده نسبت به سال قبل، در پلکان‌های مصرفی و تعیین مشوق‌های صرفه‌جویی در مصرف گاز است.

در راستای اجرای جزء (1) بند (ز) تبصره (15) و بند (ل) تبصره (15) قانون بودجه سال 1402 مصوبه جدیدی در تاریخ 21 خردادماه سال جاری در هیئت وزیران به تصویب رسید که بر مبنای آن، تغییراتی در نحوه محاسبه تعرفه گاز بخش خانگی اعمال شد.

مسلم رحمانی، عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران در این خصوص گفت: نسبت به تعرفه سال گذشته تفاوت این آیین نامه جدید در این است که پلکان‌های مصرف به جای 75 مترمکعبی، 100 مترمکعبی است.

وی ادامه داد: برای هر اقلیم از 5 اقلیم سقف مصرف مشخص شده، که در گذشته این تعیین الگوی مصرف به شفافیتی که در آیین نامه جدید وجود دارد، نبوده است.

رحمانی اذعان داشت: در آیین نامه جدید، بحث پاداش مصرف و خوش مصرفی هم برای بخش خانگی و هم بخش‌های غیرخانگی از جمله صنایع و مشترکان عمده درنظر گرفته شده است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در خصوص جریمه پرمصرفی گفت: جریمه پرمصرفی همان پلکان‌های 11 و 12 خواهد بود که تعرفه‌های نهایی از آنها اخذ می شود.

رحمانی با بیان اینکه “در آیین نامه جدید هیچ افزایش تعرفه‌ای نسبت به گذشته نداشته‌ایم و فقط پلکان‌ها تغییر کرده”، گفت: تعرفه‌ها بر اساس همان آیین نامه آذرماه سال گذشته است، منتها این تعرفه‌ها در زمستان سال گذشته با دستور رئیس جمهوری مشمول 70 درصد تخفیف شد، امسال دیگر آن تخفیف شامل حال مشترکان نمی شود.

جزئیات مصوبه جدید تعرفه‌‌های گاز بخش خانگی بدین شرح است:

1. تعرفه ها بصورت پلکانی و در قالب 12 پله تدوین و ابلاغ شده است و تعرفه هر پله به مصارف مازاد بر پله قبلی اعمال خواهد شد.

2. تعرفه بخش خانگی در تاریخ 1402/03/21 ابلاغ شده و از ابتدای سال جاری صورتحساب مشترکین محترم بر اساس تعرفه جدید محاسبه می شود.

3. تعرفه هر پله در دوره سرد سال دقیقاً مشابه تعرفه های ابلاغی سال 1401 است و صرفاً الگوی مصرف بر اساس آخرین اطلاعات مصرف و شرایط آب و هوایی کشور و همچنین در راستای کاهش هزینه خانوارها تغییر یافته است.

4. الگوی مصرف متناسب با مناطق جغرافیایی و اقلیم آب و هوایی شهرهای کشور تعیین شده است و مشترکین در شهرهای مختلف بر اساس وضعیت آب و هوایی محل مصرف از الگوهای متفاوتی برخوردار هستند.

5.  بمنظور اعمال دقت نظر و همچنین بررسی شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور، اقلیم های آب و هوایی توسط پژوهشکده هواشناسی کشور تعیین و به شرکت ملی گاز ایران اعلام می شود.

6. در تعرفه های ابلاغی مانند سنوات گذشته تعرفه مشترکین کم مصرف (سه پله ابتدایی) هیچ تغییری ننموده است و صرفاً تعرفه مشترکین پر مصرف مانند سال گذشته در هر پله تعیین شده است.

7.  بمنظور تشویق مشترکین به صرفه جویی و استفاده از راه کارهای بهینه سازی مصرف گاز طبیعی، تعرفه پله های 11 و 12 (مشترکین بسیار پر مصرف)، به ترتیب 50000 و 60000 ریال تعیین شده است.

8.  جدول پلکانی تعرفه های گاز طبیعی در دوره سرد سال در نمای کلی به این صورت است:

جزئیات مصوبه جدید تعرفه‌های گاز در سال ۱۴۰۲ .یک

9.  سقف مصرف متعارف هر اقلیم برابر با سقف مصرف پله 3 هر اقلیم می باشد. این سقف در جدول ذیل آورده شده است.

جزئیات مصوبه جدید تعرفه‌های گاز در سال ۱۴۰۲ .دو

10.  تعرفه های ابلاغی در دوره گرم نیز مطابق جدول زیر است:

جزئیات مصوبه جدید تعرفه‌های گاز در سال ۱۴۰۲ .سه

در دوره گرم سال به دلیل حذف مصارف گرمایشی، تعرفه کلیه اقلیم های آب و هوایی مشابه است.

بمنظور مساعدت با مشترکینی که برای سرمایش از چیلر استفاده می کنند تعرفه پله های 11 و 12 دوره گرم سال به نسبت سال گذشته کاهش یافته است. این تغییر مطابق جدول زیر است:

جزئیات مصوبه جدید تعرفه‌های گاز در سال ۱۴۰۲ .چهار

کسانی که در دوره گرم سال از گاز طبیعی برای مصارف سرمایشی استفاده می نمایند، ضروری است از تجهیزات بهینه سازی شده و با راندمان انرژی بالا استفاده نمایند تا هزینه های مربوطه را کاهش دهند.

گازبهای افراد تحت پوشش سازمان های حمایتی در دوره سرد و گرم سال تا سقف مصارف پله 3 آنها رایگان می باشد و تنها گازبهای مصارف مازاد بر پله 3 را پرداخت خواهند کرد.

مشوق های ابلاغی برای تشویق مشترکین به صرفه جویی در بازه 16 آذر تا 15 اسفند ماه :

در صورت کاهش حداقل 10 درصدی مصارف خانگی به نسبت دوره مشابه سال گذشته، به ازای هر متر صرفه جویی مبلغی معادل 5 برابر هزینه فرآورش، انتقال و توزیع به مشترک پرداخت خواهد شد. این مبلغ تا سقف 35 درصد صرفه جویی قابل پرداخت خواهد بود.

در صورت صرفه جویی بیش از 10 درصدی مدارس، دانشگاه‌ها، خیریه‌ها، اماکن ورزشی و مذهبی، مجتمع‌های تجاری و اماکن گردشگری، به ازای هر یک واحد درصد صرفه جویی، مشمول تخفیف هزینه گازبها دوره صورتحساب به میزان 10 واحد درصد خواهند شد. این تخفیف گازبها تا سقف 40 درصد قابل اعمال در صورتحساب دوره می‌باشد.

بر اساس ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی، گازبهای مشترکینی که در بازه زمانی 15 دی ماه تا 15 بهمن ماه حداکثر 70 درصد مصرف پله سوم اقلیم مربوطه را داشته باشند بصورت 100 درصد رایگان محاسبه خواهد شد.

مشترکین غیر خانگی با ظرفیت 5000 مکعب در ساعت و بیشتر در صورتی که در دوره سرد سال حداقل در 5 روز متوالی مصارف خود را نسبت به روزهای گذشته خود حداقل 30 درصد کاهش دهند متناسب با حجم گاز صرفه جویی شده مشمول10 درصد بخشودگی گازبهای دوره خواهند شد.

ممنوعیت های قانونی از ابتدای آذر تا پایان بهمن ماه:

استفاده از گاز طبیعی به منظور گرمایش استخرهای خانگی تا پایان بهمن ماه ممنوع می باشد.

استفاده از وسایل انرژی بر در فضای باز ممنوع می باشد.

فروش گاز به مراکز استخراج رمز ارز تا پایان بهمن ماه ممنوع می باشد.

تعرفه مشترکین تجاری، گردشگری و صنایع دستی و کوره های آجر از 21 خرداد ماه 1402 مشابه تعرفه مشترکین صنعتی کشور خواهد بود.

مشترکین دولتی در صورتی که در بازه 16 آذرماه تا 15 اسفند ماه، مصارف خود را نسبت مصارف سال گذشته 20 درصد کاهش ندهند، گازبهای دوره آنها با 50 درصد افزایش محاسبه خواهد شد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
رکنا
دکمه بازگشت به بالا