جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

جوانسازی پوست با 9 آنتی‌ اکسیدان قوی

تقریبا همه‌ی مردم دوست دارند همیشه جوان بمانند، اما این ممکن است با توجه به سبک زندگی امروزی، آلودگی هوا و استرس یک رویای دور از ذهن به نظر برسد.

تقریبا همه‌ی مردم دوست دارند همیشه جوان بمانند، اما این ممکن است با توجه به سبک زندگی امروزی، آلودگی هوا و استرس یک رویای دور از ذهن به نظر برسد.

با این حال به لطف پیشرفت‌های علمی، امروزه محصولات زیادی وجود دارند که می‌توانند سرعت پیر شدن پوست را کم کنند.

آنتی‌اکسیدان‌ها که به‌طور گسترده در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شوند، خاصیت ضدپیری دارند و بسیاری از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشند.

آنتی‌اکسیدان چیست؟

اصطلاح آنتی‌اکسیدان یک کلمه‌ی پرکاربرد است که در صنعت سلامت و زیبایی به‌فور مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، بسیاری از مردم در مورد اینکه آنتی‌اکسیدان چیست و چرا برای سلامتی مفید است، اطلاعات زیادی ندارند.

آنتی‌اکسیدان‌ها گروهی از ترکیبات طبیعی هستند که از سلول‌های شما در برابر آسیب محافظت می‌کنند. بدن بعضی از آنتی‌اکسیدان‌ها را به‌تنهایی تولید می‌کند، اما بیشتر آن‌ها را باید از غذاهایی که می‌خورید یا مکمل‌ها دریافت کنید.

آنتی‌اکسیدان‌ها در بسیاری از غذاها از جمله میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند. مکمل‌های حاوی آنتی‌اکسیدان‌ ممکن است به اندازه‌ی غذاها موثر نباشند؛ اما کسانی که نمی‌توانند به‌دلایل مختلف آنتی‌اکسیدان‌ها را از رژیم غذایی خود دریافت کنند، از مصرف آن‌ها سود می‌برند.

آنتی‌اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد

برای شناخت کامل آنتی‌اکسیدان‌ها باید رادیکال‌های آزاد را هم بشناسید. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که یک الکترون ندارند. این مولکول‌های ناپایدار از طریق فرآیندهای طبیعی بدن مانند هضم تولید می‌شوند. همچنین زمانی که در معرض نور شدید خورشید، آلودگی، دود سیگار، استرس و موارد دیگر قرار می‌گیرید، به وجود می‌آیند.

طبق نظریه‌ی رادیکال‌های آزاد و پیری، رادیکال‌های آزاد مسؤول ایجاد التهاب و پیری زودرس بدن از جمله پوست هستند. این مولکول‌های ناپایدار با ربودن یک الکترون از سایر مولکول‌ها، به سلول‌های سالم آسیب می‌رسانند.

آنتی‌اکسیدان‌ها نقطه‌ی مقابل رادیکال‌های آزاد هستند. آن‌ها با اهدای یک الکترون، رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. این کار باعث غیرفعال شدن رادیکال‌های آزاد می‌شود و از آسیب‌دیدگی سلول‌ها جلوگیری می‌کند. به عبارت دیگر، آنتی‌اکسیدان‌ها در برابر پیری و بیماری اثر محافظتی دارند.

معمولا از رادیکال‌های آزاد به‌خوبی یاد نمی‌شود، اما آن‌ها همیشه بد نیستند. به‌عنوان مثال، ممکن است توسط سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن باکتری‌ها استفاده شوند. مشکل زمانی رخ می‌دهد که رادیکال‌های آزاد از آنتی‌اکسیدان‌ها پیشی می‌گیرند. وقتی آنتی‌اکسیدان کافی برای کنترل رادیکال‌های آزاد وجود نداشته باشد، سلول‌ها آسیب می‌بیند.

چند نمونه آنتی‌اکسیدان قوی برای پوست

۹ آنتی‌ اکسیدان قوی برای جوانسازی پوست

آنتی‌اکسیدان‌ها تنوع بسیار زیادی دارند، بنابراین کلمه‌ی آنتی‌اکسیدان را در فهرست مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصولات مراقبت از پوست نخواهید دید. اصطلاح آنتی‌اکسیدان به گروه‌ی وسیعی از مواد اشاره دارد که همگی می‌توانند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند. رایج‌ترین آنتی‌اکسیدان‌هایی که در فرمولاسیون محصولات مراقبت از پوست به‌کار می‌روند عبارتند از:

۱. ویتامین C

ویتامین C یکی از پرمصرف‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها در صنعت زیبایی است. این ویتامین به اشکال مختلف مانند ال-اسکوربیک اسید، منیزیم آسکوربیل فسفات، آسکوربیل پالمیتات، آسکوربیک گلوکزامین، تتراهگزیل‌دسیل آسکوربات و سدیم آسکوربیل فسفات وجود دارد.

ویتامین C تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و بهترین آنتی‌اکسیدان برای از بین بردن لکه‌های تیره‌ی پوست محسوب می‌شود. با این حال، بسیار ناپایدار است که این مشکل را می‌توان تا حدودی با استفاده از بسته‌بندی تیره رنگ حل کرد.

۲. ویتامین E

وقتی از آنتی‌اکسیدان قوی برای پوست صحبت به میان می‌آید، باید به ویتامین E اشاره کرد. این ویتامین آسیب ناشی از اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید را درمان می‌کند، باعث تقویت سد دفاعی پوست می‌شود و در برابر سرطان پوست اثر محافظتی دارد. علاوه بر این، یک ماده‌ی مرطوب‌کننده‌ی عالی است و به روند بهبودی پوست کمک می‌کند.

۳. ویتامین A

ویتامین A نه‌تنها باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد می‌شود، بلکه تولید کلاژن را در پوست افزایش می‌دهد. با بالا رفتن سن، تولید کلاژن کاهش می‌یابد که این اتفاق به ایجاد چین‌و‌چروک، لکه‌های تیره و اسکار منجر می‌شود. ویتامین A با این مشکلات که از علائم پیری هستند، مبارزه می‌کند.

رتینوئیک اسید، رتینول، ترتینوئین، آداپالن و رتین‌آلدئید همگی از مشتقات ویتامین A هستند که در محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شوند. رتینول رایج‌ترین ماده‌ای است که در محصولات ضدپیری پوست وجود دارد.

۴. کوآنزیم کیوتن (Q۱۰)

کوآنزیم Q10 یکی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که بدن می‌تواند آن را تولید می‌کند. این آنتی‌اکسیدان به‌طور طبیعی در پوست یافت می‌شود، اما میزان آن با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد. بر اساس تحقیقات، کوآنزیم Q10 خاصیت ارتجاعی پوست و بافت آن را بهبود می‌بخشد.

۵. فرولیک اسید

از فرولیک اسید هم می‌توان به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی برای پوست نام برد. فرولیک اسید موضعی از پوست در برابر اثرات مضر نور خورشید محافظت می‌کند. این ماده زمانی که همراه با ویتامین C و ویتامین E موضعی استفاده می‌شود، بیشترین تاثیر را دارد.

۶. عصاره‎‌های گیاهی

عصاره‌های گیاهی زیادی وجود دارند که به‌دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی برای تولید محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از: چای سبز، چای سفید، قهوه، گل همیشه بهار و رزماری. این عصاره‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و التهاب را در پوست کاهش می‌دهند.

۷. نیاسینامید (ویتامین B۳)

نیاسینامید رنگ و بافت پوست را بهبود می‌بخشد و به کم‌رنگ شدن لکه‌های تیره کمک می‌کند. علاوه بر این، برای درمان بیماری‌های پوستی مانند روزاسه و آکنه انتخاب خوبی به شمار می‌رود. شواهدی هم وجود دارد که نشان می‌دهد نیاسینامید می‌تواند سد دفاعی پوست را تقویت کند و جلوی از دست دادن آب را بگیرد.

۸. رزوراترول

۹ آنتی‌ اکسیدان قوی برای جوانسازی پوست

رزوراترول که در انگور، انواع توت و چای به‌وفور یافت می‌شود، خاصیت ضدالتهابی دارد و از پوست در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید محافظت می‌کند. علاوه بر این، کلاژن و الاستین را تقویت می‌کند، خاصیت ضدباکتریایی دارد و می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

۹. کورکومین

آخرین آنتی‌اکسیدان قوی برای پوست که در این مقاله به آن اشاره می‌کنیم، کورکورمین نام دارد. این ماده که به‌تازگی راه‌ی خود را به محصولات مراقبت از پوست باز کرده است، از زردچوبه به دست می‌آید. اعتقاد بر این است که کورکومین خواص ضدالتهابی دارد و باعث روشن‌تر شدن پوست می‌شود. همچنین می‌تواند میکروب‌ها را از بین ببرد و سرعت بهبود زخم را افزایش دهد.

فواید آنتی‌اکسیدان‌ها برای پوست

آنتی‌اکسیدان‌ها در غذاهای تازه و سالم به‌وفور یافت می‌شوند. تحقیقات زیادی وجود دارد که تایید می‌کنند پیروی از یک رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان می‌تواند به جلوگیری از پیری کمک کند و شما را برای مدت طولانی‌تری سالم نگه دارد.

بسیاری از شرکت‌ها آنتی‌اکسیدان‌ها را در فرمولاسیون محصولات مراقبت از پوست گنجانده‌اند تا فواید آن‌ها را مستقیما به پوست برسانند. اینکه آنتی‌اکسیدان‌های موضعی تا چه حد موثر هستند هنوز کاملا مشخص نیست. محققان در مورد این موضوع در حال تحقیق هستند، با این حال به نظر می‌رسد که آنتی‌اکسیدان‌های موضعی احتمالا فواید زیادی برای پوست دارند. از این فواید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محافظت از پوست در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید: آسیب ناشی از نور خورشید یکی از مهم‌ترین دلایل پیری پوست است. اگر آنتی‌اکسیدان‌ها همراه با کرم ضدآفتاب مورد استفاده قرار گیرند، ممکن است بتوانند از پوست در برابر اشعه‎ی ماوراء بنفش خورشید محافظت کنند.کاهش التهاب: رادیکال‌های آزاد به‌دلیل ماهیت خود باعث التهاب می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند و روی پوست اثر تسکین‌دهنده داشته باشند.

پیشگیری از پیری زودرس: استرس اکسیداتیو ناشی از مواجهه با عوامل خارجی مانند نور خورشید، سیگار کشیدن، آلودگی و… باعث پیری زودرس می‌شود و کلاژن را تجزیه می‌کند. کاهش سطح کلاژن در پوست با افتادگی پوست و ایجاد چین‌وچروک همراه است. آنتی‌اکسیدان‌ها با این علائم که نشان‌دهنده‌ی پیری هستند مبارزه می‌کنند و باعث جوانسازی پوست می‌شوند.

کاهش آکنه: استرس اکسیداتیو از طریق افزایش التهاب در پوست باعث آکنه می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند و درنتیجه به تسکین التهاب و درمان آکنه کمک می‌کنند.

جلوگیری از از آفتاب‌سوختگی: پوست شما با ایجاد یک پاسخ التهابی به پرتوهای مضر نور خورشید واکنش نشان می‌دهد. از آنجا که آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات ضدالتهاب قوی هستند، از التهاب یا آفتاب‌سوختگی جلوگیری می‌کنند.

روشن‌تر شدن رنگ پوست: ملانین (رنگدانه‌ی پوست) به‌دلیل مواجهه‌ی طولانی‌مدت با نور خورشید و آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد تولید می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها هم با اثرات مضر نور خورشید و هم با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و از این‌رو تولید ملانین را کاهش می‌دهند. درنتیجه، پوست روشن‌تر می‌شود.

معایب آنتی‌اکسیدان‌ها

۹ آنتی‌ اکسیدان قوی برای جوانسازی پوست

بزرگ‌ترین ایراد استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها در محصولات مراقبت از پوست این است که هیچ تضمینی برای اثربخشی آن‌ها وجود ندارد. چون نتایجی که در آزمایشگاه به دست می‌آیند ممکن است با دنیای واقعی متفاوت باشند. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که بعضی از ترکیبات موجود در محصولات مراقبت از پوست دارای ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی هستند، اما مشخص نیست که چه مقدار از آن‌ها در اختیار پوست قرار می‌گیرد. در حقیقت، جذب آنتی‌اکسیدان‌ها توسط پوست تا حد زیادی به فرمولاسیون محصول بستگی دارد.

مشکل دوم این است که خود آنتی‌اکسیدان‌ها بسیار حساس هستند. بنابراین به‌راحتی در اثر تماس با نور یا هوا و نوسانات دما غیرفعال می‌شوند و اثربخشی محصول را تحت تاثیر قرار می‌دهند. موضوع مهمی که محققان روی آن تحقیق می‌کنند این است که چگونه می‌توان با تغییر فرمولاسیون محصول به جذب آنتی‌اکسیدان‌ها توسط پوست کمک کرد.

نحوه‌ی انتخاب محصولات مراقبت از پوست

امروزه محصولات حاوی آنتی‌اکسیدان تنوع بسیار زیادی دارند، به طوری که احتمالا آنتی‌اکسیدان‌ها را می‌توانید حداقل در یکی از محصولات مورد استفاده‌ی خود بیابید. از آنجا که تنوع زیاد ممکن است انتخاب محصول مناسب را سخت کند، در این بخش به مهم‌ترین نکاتی که باید برای خرید یک محصول ایدئال مد نظر داشته باشید اشاره می‌کنیم:

هدف خود را مشخص کنید. آیا می‌خواهید لکه‌های تیره را از بین ببرید، خطوط ریز را به حداقل برسانید یا از آسیب‌های ناشی از نور خورشید جلوگیری کنید؟ با مشخص کردن هدف خود متوجه می‌شوید که باید دقیقا به‌دنبال چه نوع محصولی باشید.

به‌سراغ محصولاتی بروید که حاوی چند آنتی‌اکسیدان قوی برای پوست باشند. بر اساس تحقیقات، محصولاتی که چند نوع آنتی‌اکسیدن مختلف دارند برای رفع مشکلات پوستی گزینه‌ی بهتری هستند.

محصولات مختلف را امتحان کنید تا گزینه‌ی مورد علاقه‌ی خود را بیابید. نام برند به‌اندازه‌ی تاثیر محصول روی پوست مهم نیست. اگر نسبت به یک محصول خاص حس خوبی داشته باشید و آن را اثربخش بدانید، احتمالا به‌طور منظم از آن استفاده می‌کنید. از آنجا که تاثیر محصولات حاوی آنتی‌اکسیدان در طولانی‌مدت مشخص می‌شود، برای کسب نتیجه‌ی مطلوب باید به‌طور مداوم از آن‌ها استفاده کنید.

به سایر مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصول توجه کنید. فهرست ترکیبات مفید برای پوست فقط به آنتی‌اکسیدان‌ها خلاصه نمی‌شود. ترکیبات ضدپیری دیگری هم در محصولات مراقبت از پوست وجود دارند که می‌توانند ظاهر پوست را بهبود بخشند. برای مثال، هیالورونیک اسید برای آبرسانی پوست‌های خشک ایدئال است یا گلیکولیک اسید، لاکتیک اسید و ماندلیک اسید همگی می‌توانند پوست را روشن‌تر کنند و سرعت پیر شدن آن را کاهش دهند.

از متخصص پوست و مو کمک بگیرید. اگر به‌تنهایی نمی‌توانید محصول مناسب را انتخاب کنید، از متخصص پوست بخواهید که گزینه‌های مناسب را به شما معرفی کند.

کلام پایانی

در این مقاله درباره‌ی ۹ نوع آنتی‌اکسیدان قوی برای پوست صحبت کردیم و نحوه‌ی انتخاب بهترین محصولات مراقبت از پوست را توضیح دادیم. با این حال، باید در مورد میزان اثربخشی محصولات حاوی آنتی‌اکسیدان واقع‌بین باشید. این محصولات به کاهش چین‌وچروک‌های پوست و روشن‌تر شدن آن کمک می‌کنند، اما نمی‌توانند یک‌شبه تغییرات قابل‌توجهی ایجاد کنند. بنابراین برای کسب نتیجه‌ی مطلوب باید از آن‌ها برای مدت طولانی استفاده کنید.

علاوه بر این، به یاد داشته باشید که همیشه، حتی در روزهای ابری یا فصول سرد سال، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. کرم ضدآفتاب هم مثل محصولات حاوی آنتی‌اکسیدان از پوست در برابر اثرات مخرب نور خورشید محافظت می‎‌کند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
برترین ها
دکمه بازگشت به بالا