جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

حسین شیخ الاسلام :باب مذاکره با آمریکا را نبسته ایم/ اگر ترامپ توبه کند با او مذاکره می کنیم/ تا عقل باشد دیپلماسی هم است

گروه سیاست نامه نیوز: مثل معروفی است که می گویند وقتی پنجره دیپلماسی بسته شود پنجره جنگ باز می شود، روابط ایران و آمریکا بعد از روی کارآمدن ترامپ رو به تیرگی گذاشت و از فروردین ماه امسال هر هفته شاهد افزایش تنش میان دو کشور هستیم. ترامپ با قراردادن نام سپاه در لیست گروه های تروریستی و لغو معافیت های خرید نفت از ایران شروع کرد و حالا می خواهد دایره تحریم ها را بر محصولات پتروشیمی نیز گسترش دهد.
حسین شیخ الاسلام در گفتگو با نامه نیوز درباره سرانجام افزایش تنش ها میان آمریکا و ایران گفت: وقتی کسی وارد یک جنگ می شود که از پیروزی در آن مطمئن باشد والا تا جایی که امکان دارد از این گزینه فاصله می گیرد. نه آمریکایی ها و نه رژیم صهیونیستی از ترس توان موشکی ایران حاضر نیستند هزینه ریسک جنگ با ایران را بپردازند.
وی افزود: تعداد پرتاپ کننده های موشک از سوی ایران چند صد برابر بیشتر از تعداد ضدموشک های مستقر در منطقه است، البته امکان افزایش سامانه های ضدموشکی در منطقه نیز وجود ندارد چراکه خیلی خیلی گران هستند. ضمن آنکه هر چقدر تعداد این سامانه ها افزایش پیدا کند ما نیز می توانیم به تعداد پرتاپ کننده های خود بیافزاییم بنابراین آمریکایی ها یا هر رژیم دیگری فکر کند در صحنه رویارویی می تواند با ایران درگیر شود جز حماقت، تعبیر دیگری نمی توان برایش بیان کرد.
این دیپلمات بازنشسسته یادآور شد: امکان دارد که بولتن خواهان جنگ باشد ولی بلاشک ارتش آمریکا که چنین اشتباهی را انجام نمی دهد. بعد از اینکه ترامپ نام سپاه را در لیست گروه های تروریستی قرار داد، ارتش آمریکا بلافاصله اعلام کرد برخوردش با سپاه در منطقه تغییری نمی کند چون می داند گرچه پمپئو و بولتون حرف های ماجراجویانه می زنند و جلوی خبرنگاران و عکاسان می ایستند و عکس می گیرند اما در میدان عمل کشته ها را ارتش آمریکا می دهد بنابراین وارد بازی آنها نمی شود.
وی در پاسخ به این سئوال که پنجره دیپلماسی بین ایران و آمریکا همچنان باز است؟ اظهار کرد: تا عقل باشد دیپلماسی هم است. وقتی طرف مقابل عقل نداشته باشد طبیعتا باید هزینه هایش را هم بپردازد.
شیخ الاسلام درباره مصاحبه ظریف با فاکس نیوز و تلاش او برای بازتر کردن پنجره دیپلماسی بین ایران و آمریکا توضیح داد: باید کل ماجرا را دید و قضاوت کرد. آمریکایی ها چند ماه پیش نامه ای به ایران نوشتند و زیاده خواهانه درخواست آزادی کسانی را مطرح کردند که در قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به علت کارهای خلاف قانون شان مطابق مقررات بین المللی محکوم شده بودند، آقای ظریف هم خیلی منطقی و معقول گفت دولت واشنگتن ایرانی هایی را که بر اثر تحریم های خودساخته ترامپ و خلاف قوانین بین المللی در آمریکا محکوم و زندانی هستند آزاد کند تا ایران نیز درباره آزادی زندانی های مدنظر آمریکا فکر کند.
وی درباره احتمال بازگشت ترامپ به میز مذاکره گفت: ترامپ مدعی است که همیشه برای مذاکره آمادگی دارد اما قصد ترامپ مذاکره نیست بلکه فکر تسلیم شدن ایران را در سر می پروراند. ترامپ به زیر امضای اوباما زد با چنین کسی که با زورگویی می خواهد کار خود را پیش ببرد که نمی شود مذاکره کرد.
شیخ الاسلام در پاسخ به این سئوال که تا پایان دولت ترامپ هیچ مذاکره ای بین ایران و آمریکا انجام نخواهد شد؟ گفت: آمریکایی ها می خواهند از افغانستان بیرون بروند، آنقدر بدبخت و ذلت کشیده شده اند که حاضر شدند با طالبان پای میز مذاکره بنشینند، طالبانی که روزی از سوی آمریکا تروریست خوانده می شدند.
وی افزود: چون سیاست جمهوری اسلامی نیز خروج آمریکا از منطقه است، حالا اگر همچون موضوع عراق، دولت کابل از ایران بخواهد برای تسهیل خروج آمریکا از افغانستان وارد گفتگو شود تا مبادا تقابل ایران و آمریکا مانعی برای این اتفاق نباشد؛ حتما مذاکره می کنیم. بنابراین هر جا آمریکایی ها معقول و عاقلانه رفتار کنند، ما مشکلی نداریم. اگر ترامپ معقول و متین شد و توافقات قبلی را پذیرفت، بله برای مسائل بعدی هم می شود مذاکره کرد. این طور نیست که ما در مذاکره را بستیم. همیشه راه توبه باز است، ترامپ توبه کند بعد می توان او مذاکره کرد.

منبع: نامه نیوز

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا