جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

خبرهای مهم درباره مذاکرات وین

انریکه مورا نوشت: وقت آن است که در روزهای آینده تصمیم‌های سیاسی به گفت‌وگوهای وین خاتمه دهند. بقیه حرف‌ها شلوغ‌کاری است.  

انریکه مورا، هماهنگ‌ کننده اروپایی مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفته برای پایان دادن به این گفت‌وگوها به اتخاذ تصمیم‌های سیاسی طی روزهای آتی نیاز است.

انریکه مورا در توییتر نوشت: «هشتمین دور مذاکرات وین در خصوص برجام که از ۲۷ دسامبر آغاز شد و تا به حال طولانی‌ترین دور بوده است وارد تنفس می‌شود. طرف‌ها برای رایزنی و اخذ دستورالعمل‌ها به پایتخت‌ها برمیگردند و هفته آینده بازمی‌گردند. اکنون به تصمیم‌های سیاسی نیاز است. سفر همه مشارکت‌کنندگان به سلامت.»

او در یک توییت دیگر تصریح کرده که گفت‌وگوهای کارشناسی به پایان رسیده‌اند. مورا نوشت: «فقط برای شفاف‌سازی: دیگر گفت‌وگوهای سطح کارشناسی وجود نخواهد داشت و خبری هم از نشست‌های رسمی نخواهد بود. وقت آن است که در روزهای آینده تصمیم‌های سیاسی به گفت‌وگوهای وین خاتمه دهند. بقیه حرف‌ها شلوغ‌کاری است.»

دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است.

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب چهارم اسفند ماه در چارچوب ترددهای معمول در جریان گفت‌وگوها، در سفری کوتاه راهی تهران شد، ولی هیأت کارشناسی ایران در وین حضور داشتند و به رایزنی‌ها ادامه دادند. باقری روز دوشنبه نهم اسفند دوباره به وین بازگشت و مذاکرات در وین کماکان در جریان است.

ساعتی قبل‌تر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته بود که «با وجود پیشرفت‌های حاصله، برخی از مسائل هنوز در وین حل و فصل نشده که نیازمند تصمیم سیاسی طرف غربی است.»

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا