جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعیجدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

خبر بد درباره اُمیکرون

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که سویه اومیکرونِ ویروس کرونا سریع‌تر از گونه دلتا در حال انتقال است و افراد واکسینه‌شده یا بهبودیافته از «کووید ۱۹» را نیز درگیر این بیماری همه‌گیر می‌کند.
سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه هشدار داد که سویه  اومیکرون  ویروس کرونا سریع‌تر از گونه دلتا در حال انتقال است و افراد واکسینه‌شده یا بهبودیافته از «کووید ۱۹» را نیز درگیر این بیماری همه‌گیر می‌کند.

تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: «احتمال اینکه افراد واکسینه‌شده یا بهبودیافته از کووید ۱۹ مبتلا شوند یا دوباره بیمار شوند افزایش یافته است.»

او همچنین ضمن ابراز نگرانی از برنامه‌ جشن‌های پایان سال نوی میلادی در بسیاری از کشورهای جهان گفت: «یک رویداد لغو شود خیلی بهتر از این است که یک زندگی لغو شود.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که مقامات بهداشتی آمریکا روز دوشنبه اعلام کردند که سویه اومیکرون که به گونه غالب از ویروس کرونا در این کشور تبدیل شده است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده ۷۳.۲ درصد از موارد ابتلا به «کووید ۱۹» در هفت روز منتهی به روز شنبه گذشته ناشی از انتقال سویه اومیکرون بود.

خفیف‌تر بودن اومیکرون برداشتی «نابخردانه» است

از سوی دیگر سمیه سوامیناتان، دانشمند فعال در سازمان جهانی بهداشت این برداشت را که براساس شواهد اولیه سویه اومیکرون از گونه‌های قبلی ویروس کرونا خفیف‌تر است «نابخردانه» توصیف کرد. وی گفت که با افزایش موارد ابتلا به سویه اومیکرون نظام‌های درمانی در همه کشورها تحت فشار قرار خواهند گرفت.

این پژوهشگر هندی افزود که سویه اومیکرون در برابر برخی از واکنش‌های ایمنی بدن مقاومت می‌کند و به همین دلیل در برنامه تزریق واکسن تقویتی یا دُز سوم باید افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند در اولویت قرار گیرند.

نتایج یک تحقیق در بریتانیا نشان داده است که احتمال ابتلای مجدد افراد به بیماری «کووید ۱۹» با جهش ویروس کرونا و پیدایش سویه اومیکرون بیش از «پنج برابر» افزایش یافته است. نتیجه بررسی دانشمندان در کالج سلطنتی لندن همچنین حکایت از این دارد که سویه اومیکرون از گونه دلتا خفیف‌تر نیست.

امیدواری نسبت به پایان همه‌گیری در سال ۲۰۲۲

مسئولان سازمان جهانی بهداشت در عین حال ابراز امیدواری کردند که با تولید واکسن‌های نسل دوم و نسل سوم و نوآوری‌های جدید در زمینه درمان «کووید ۱۹» سال ۲۰۲۲ آخرین سال همه‌گیری کرونا باشد.

مایک رایان، کارشناس ارشد سازمان جهانی بهداشت در امور اضطراری گفت که این نهاد امیدوار است که «کووید ۱۹» تبدیل به بیماری شود که «به راحتی قابل پیشگیری و قابل درمان است.»

وی افزود که اگر بشر بتواند سطح انتقال ویروس را به «حداقل» برساند در آن صورت امکان پایان دادن به همه‌گیری وجود دارد.

همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون جان دستکم پنج میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان گرفته است.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا