جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

درمان فوری یبوست؛ بهترین روش های معجزه آسا رفع یبوست

“برای درمان فوری یبوست چه بخوریم؟” یبوست یکی از مشکلات رایج سیستم گوارشی که در سنین مختلف رخ می دهد. از نظر پزشکی، این رویداد به معنای این است که حرکت روده در یک هفته به حدود سه بار یا کمتر محدود می شود که در مواقع بروز یبوست شدید حرکت روده به یک بار کمتر در هفته نیز می رسد. هنگام بروز این مشکل دفع مدفوع با سختی های بسیاری همراه است و دلیل آن جذب بیشتری از کولون آب در روده بزرگ است که باعث خشک و سخت شدن بسیار مدفوع می شود که شخص برای دفع آن باید فشار بیش از حدی را متحمل شود و گاهی اوقات انجام این کار ناممکن به نظر می رسد.

محتوا نمایش

پس چگونه می توان یبوست را درمان کرد؟ اگر بدانید برای یبوست چه بخوریم یا چه چیزی برای یبوست خوب است، به راحتی در خانه مشکل دفع مدفوع را حل می کنید و با تغییر آنچه می خورید و می نوشید، مدفوع  راحت تر و روان تر دفع می شود.

علت اصلی یبوست، اولین قدم برای درمان سریع
علت اصلی یبوست، اولین قدم برای درمان سریع

علت اصلی یبوست، اولین قدم برای درمان سریع

قبل از این که بدانید برای درمان سریع یبوست چه بخوریم یا چی بخوریم تا شکم کار کنه بهتر است بدانید علت اصلی آن چیست تا بعدها دچار این مشکل نشوید. دلایل مختلفی باعث یبوست می شود مانند رژیم غذایی ضعیف، مصرف آب بسیار کم، عادت بد و بی نظمی در دفع مدفوع، عدم فعالیت بدنی، تغییرات در روند زندگی، ضعف عضلات شکم، استرس، مصرف برخی داروها، مواجه شدن با بیماری های خاص، سوءتغذیه و مصرف کم فیبر.

تمام این عوامل روی شدت یبوست بسیار تأثیرگذار است و می تواند احساس ناخوشایندی به فرد منتقل کند. اما نگران نباشید، درمان های خانگی بسیاری نیز وجود دارد که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و رفع مشکل یبوست کمک می کند. این روش ها بسیار ساده هستند و خیلی راحت با تغییر رژیم غذایی از شر یبوست خلاص می شوید.

برای یبوست چی خوبه؟ ساده و سریع ترین درمان های خانگی

در ادامه به معرفی سریع ترین درمان های خانگی برای یبوست شدید می‌پردازیم تا در صورت مواجه شدن با این مشکل به راحتی بتوانید در خانه آن را درمان کنید:

اولین روش؛ لیمو همراه با آب گرم

یکی از پیشنهادات رایج هنگام مطرح شدن سوال “چه چیزهایی برای یبوست خوب است؟” آبلیمو است. با تهیه لیمو تازه و چکاندن آن در یک لیوان آب گرم همراه با کمی سنگ نمک، نصف قاشق چای خوری نمک و کمی عسل به راحتی می توانید یک نوشیدنی برای درمان یبوست تهیه کنید. بهتر است این نوشیدنی را با شکم خالی نوش جان کنید تا از تاثیر فوق العاده آن شگفت زده شوید. البته مصرف این نوشیدنی پرطرفدار در ساعات شب اثر بخشی بیشتری دارد که برای رسیدن به نتیجه بهتر باید حدود چند روز به طور مرتب نوشیدنی را بنوشید.

روش دیگری برای تهیه نوشیدنی آب لیمو برای درمان فوری یبوست شدید وجود دارد که یک یا دو قاشق غذاخوری آب ‌لیموی تازه را همراه با کمی نمک مخلوط کنید. مصرف این نوشیدنی برای رفع یبوست حدود چند روز به مدت طولانی لازم است تا دستگاه گوارش کاملا پاکسازی شود.

کار کردن شکم با انجیر، رفع یبوست فوری  

یکی از راهکارهای پرطرفدار برای درمان سریع یبوست مصرف انجیر است. برای استفاده از این روش باید حدود چند ساعت، 4 عدد بادام را همراه با انجیر خشک در آب قرار دهید. سپس پوست بادام را جدا کنید و همراه با انجیر له نمایید. خمیر بدست آمده از ترکیب این دو را می توانید همراه با یک قاشق عسل در ساعات شب قبل از خواب نوش جان کنید.

روغن کرچک، شکم کار کن سریع  

روغن کرچک به عنوان یک معجزه گر در درمان فوری یبوست شناخته می شود که مصرف یک الی ۲ قاشق چای خوری آن بسیار کارساز است. بهتر است این روش را با معده خالی امتحان نمایید. اما اگر از طعم روغن خوشتان نمی آید برای بهبود طعم آن از آب میوه هایی همچون آب پرتقال استفاده کنید.

بعد از چند ساعت، روی کار کردن معده شما تغییر بسیاری به وجود می آید. البته فراموش نکنید مصرف بیش از حد این روغن خطرناک است و ممکن است حالت سمی ایجاد شود.

 مصرف عسل به صورت روزانه  

اگر می‌خواهید هیچ گاه با مشکل یبوست همراه نشوید، بهترین راهکار این است که روزانه ۲ الی ۳ قاشق چای خوری عسل میل کنید. همچنین می توانید این روش را همراه با آبلیمو و یک لیوان آب گرم امتحان کنید و صبح ها با معده خالی بخورید. همچنین یک قاشق چای خوری عسل همراه با یک قاشق چای خوری سرکه سیب بسیار تاثیرگذار است و به آماده سازی دستگاه گوارش جهت هضم غذا کمک می کند.

تخم کتان، عامل حرکت دهنده روده

برای مصرف تخم کتان دو روش وجود دارد:

 اولین روش: ابتدا یک قاشق چای خوری تخم کتان را با استفاده از خرد کن خرد کنید و پودر به دست آمده را در یک فنجان آب مخلوط نمایید. دقت داشته باشید هنگام استفاده از این روش سعی کنید آب زیادی مصرف نمایید تا تاثیرگذاری بیشتری را شاهد باشید. همچنین مصرف آن هنگام قبل از خواب به حرکت بهتر روده ها در روز بعد بسیار کمک می کند.

دومین روش: این روش بسیار ساده است. تنها کافیست ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری تخم کتان خام را همراه با یک لیوان آب نوش جان کنید.

آلو خشک 

مطمئنا خیلی اوقات با مطرح کردن این که “چه کار کنیم شکمم کار کنه” به پیشنهاد مادرها آلو خشک میل می کنیم. در صورت نداشتن آلو خشک؛ روزانه یک عدد آلو تازه بخورید. برای رفع یبوست سریع ۲ الی ۳ عدد آلو خشک را همراه با کمی شیر بادام میل کنید. همچنین می توانید آلو خشک را با یک فنجان ماست امتحان کنید و از تاثیرگذاری فوق العاده آن متحیر شوید.

مصرف منابع غذایی دارای منیزیم

برای دریافت منیزیم کافی از منابع غذایی مانند بادام، آووکادو و سبزیجاتی مانند بروکلی، اسکواش و سبزیجات استفاده کنید. قرص های حاوی منیزیم در درمان این مشکل بسیار کمک کننده هستند. البته قبل از مصرف برای دریافت دوز مناسب با پزشک صحبت کنید. معمولاً افرادی که با مشکلاتی مانند اختلال خونریزی، مشکلات کلیوی و سندروم پای بیقرار همراه هستند یا در دوره بارداری و سنین کودکی و خردسالی قرار دارند مصرف منیزیم و قرص های حاوی آن تنها زیر نظر پزشک باید صورت گیرد.

اسفناج، گیرا در عرض چند روز

اگر فکر می کنید “چی برای یبوست خوب است” از تاثیرگذاری سریع اسفناج در رژیم غذایی غافل نشوید. شما می توانید اسفناج را به صورت پخته یا خام مصرف کنید و برای رفع یبوست شدید مصرف یک لیوان آب اسفناج همراه با نیم لیتر آب به صورت دو مرتبه در روز بسیار پیشنهاد می‌شود. قطعا بعد از انجام دادن این روش احساس بهتری خواهید داشت.

شیره؛ هر  چه شدیدتر دوز آن بیشتر

شب ها قبل از خوابیدن یک قاشق چای خوری شیره بلک استر میل کنید. در صورتی که از طعم این شیره خوشتان نمی آید، آن را با شیر یا آب میوه هایی مانند آب آلبالو ترکیب کنید و در صورت عدم رفع مشکل، میزان مصرف شیره را افزایش دهید. یکی از روش های مناسب برای مصرف این ایده، ترکیب شیره به مقدار مساوی با کره بادام زمینی است که می‌توانید آن را برای وعده صبحانه امتحان کنید. البته فراموش نکنید شیره دارای کالری بسیار بالایی است و مصرف بیش از حد آن ممکن است شما را با اضافه وزن همراه کند.

برای رفع سریع یبوست چه بخوریم؟ - چی بخوریم شکم کار کنه
برای رفع سریع یبوست چه بخوریم؟

برای رفع سریع یبوست چه بخوریم؟

در ادامه با راهکارهای مناسب برای درمان شدید یبوست آشنا می شوید:

مصرف آب و فیبر فراوان

اگر از مشکل یبوست خسته شدید بسیار اهمیت دارد که مایعات زیادی مصرف کنید. مصرف روزانه حدود ۸ الی ۱۰ لیوان آب به رفع این مشکل و رهایی از آن برای همیشه بسیار اهمیت دارد. خوب است بدانید برای رفع مشکل یبوست و درمان سریع وضعیت تان، آب را در یک ظرف مسی قرار دهید و آن را همراه با صبحانه بنوشید. این کار به تحریک عملکرد روده ها بسیار کمک می کند و بعد از گذشت چند روز نتیجه مثبت آن را مشاهده خواهید کرد. همچنین بهتر است در کنار مصرف فراوان آب، از آب میوه‌های تازه سبزیجات استفاده کنید و از مصرف نوشیدنی های دارای الکل و کافئین جداً خودداری کنید. چراکه این نوشیدنی‌ها باعث کاهش آب بدن می شود و می تواند وضعیت شما را از آنچه که هست بدتر کند.

نوشیدن یک فنجان دانه رازیانه بو داده 

برای شل شدن شکم چه بخوریم؟” یکی از راهکارهای مناسبی که برای این مشکل همیشه مطرح می شود، مصرف رازیانه است. برای بهره مندی از اثرات فوق العاده این گیاه در اولین قدم یک فنجان دانه رازیانه را بو دهید. بعد از آن به خرد و الک کردن رازیانه بپردازید. بهتر است پودر رازیانه را در یک کوزه نگهداری کنید و به صورت روزانه نصف قاشق چای‌ خوری پودر رازیانه را همراه با آب گرم بنوشید.

انگور زیاد بخورید

 برای رفع فوری یبوست حتماً انگور را امتحان کنید. مصرف یک کاسه کوچک انگور همراه با نیم لیتر آب انگور تازه فوق‌العاده است. دیگر روشی که برای مصرف انگور پیشنهاد می شود، جوشاندن حدود ۱۰ الی ۱۲ انگور خشک بدون دانه در شیر است. بعد از جوشاندن چند دقیقه، این ترکیب را شب ها قبل از خواب نوش جان کنید. این نوشیدنی برای کودکان دارای یبوست شدید بسیار عالی عمل می کند. در صورت نداشتن انگور تازه، از کشمش استفاده کنید. کشمش را حدود ۱ الی ۲ روز در آب نگه دارید و آن را صبح ها قبل از خوردن صبحانه با معده خالی نوش‌جان کنید.

نکته مهم! از آنجایی که انگور دارای قند بسیار بالایی است، مصرف آن برای افراد دارای دیابت گزینه مناسبی نخواهد بود. همچنین فراموش نکنید انگور را به طور کامل با آب سر و سرکه کاملا بشویید و انگور های آلی برای درمان یبوست گزینه مناسب تری اند.

 برای مشاهده نتیجه بهتر، باید روش های پیشنهادی را چندین بار انجام دهید و در صورت عدم رفع مشکل با روش های طبیعی حتما به پزشک مراجعه کنید.

روش های طبیعی درمان یبوست، از ورزش تا مصرف برخی میوه ها
روش های طبیعی درمان یبوست، از ورزش تا مصرف برخی میوه ها

روش های طبیعی درمان یبوست، از ورزش تا مصرف برخی میوه ها

تحریک عضلات شکم با ورزش:

ورزش یکی از بهترین راهکارها برای رفع یبوست شدید است که باعث تحریک عضلات پایین سیستم گوارشی می شود. همچنین پیاده‌روی سریع می ‌تواند در تسریع بخشیدن حرکت روده بسیار مفید باشد و انجام روزانه آن به دفع مدفوع راحت تر و بدون استرس بسیار کمک می کند. در صورتی که دائماً با مشکل دفع مدفوع و تلاش بیش از حد برای خروج آن مواجه هستید، روزانه حتماً برای چند دقیقه فعالیت بدنی انجام دهید. از جمله فعالیت‌های بدنی تأثیرگذار در رفع این مشکل بالا بردن زانوها در بالای باسن است.

مصرف برگ و میوه سنا؛ یک ملین طبیعی: سنا یک گیاه طبیعی است که به صورت کاملاً گسترده در دسترس می باشد و برگ و میوه آن به عنوان یک ملین طبیعی قابل استفاده است. بعد از مصرف آن حدود ۸ ساعت طول می‌کشد تا معده شما به کار بیفتد. پس بهتر است این روش را شب ها قبل از خواب استفاده نکنید.

کیوی تسکین‌دهنده معده: به عنوان یک میوه سرشار از فیبر فراوان است که تاثیرگذاری آن روی هضم بهتر غذا برای همه ثابت شده است. این میوه یک ملین مفید و طبیعی است که مصرف آن می تواند برای رفع این مشکل مفید باشد.

قهوه، یک حرکت دهنده روده: طبق نتایج به دست آمده، قهوه به عنوان یک حرکت دهنده مفید روده شناخته می شود، به خصوص برای خانم ها که مصرف بسیار کم آن خیلی سریع باعث درمان یبوست می شود و نوشیدن آن به دفع بهتر مدفوع کمک می کند.

گلابی؛ بهترین منبع فیبری: گلابی سرشار از فیبر غیرمحلول است که به هضم بهتر غذا بسیار کمک می کند و باعث می شود از مشکل مدفوع سخت راحت شوید. گلابی از موادی مانند پکتین، سوربیتول و غیره تشکیل شده است که برای رفع این مشکل بسیار مفید می باشد و برای رفع یبوست کودکان بهترین راهکار است.

پرتقال؛ مدیریت بهتر یبوست: پرتقال یکی دیگر از میوه هایی است که هنگام مواجه شدن با مشکل “برای کار کردن شکم چه بخوریم؟” بسیار پیشنهاد می شود. پرتقال دارای فیبر فراوانی است که به کنترل مشکل یبوست کمک می کند و در صورت مصرف مداوم آن شاهد هضم بهتر غذا خواهید بود.

حفظ سلامتی؛ تنها با مصرف یک سیب: آیا شنیدید خوردن روزانه یک سیب، سلامتی شما را تامین می‌کند و باعث می‌شود نیازی به مراجعه به پزشک نداشته باشید؟ سیب نه تنها برای رفع یبوست بلکه برای درمان و مدیریت بسیاری از بیماری ها استفاده می شود و به دلیل داشتن فیبر فراوان موجب به حرکت در آوردن روده خواهد شد.

پاپاتا؛ تسریع دهنده هضم غذا: پاپایا یک داروی طبیعی برای رفع یبوست است که حاوی آنزیم های پروتئولیتیک مانند پاپائین و چیپاپائین می باشد. این دارو به دلیل داشتن فیبر بالایی غذایی باعث تسریع بهبود یبوست می شود که با ترکیب آن با سیب شاهد خالی شدن معده خواهید بود.

برنامه صحیح زندگی و تغذیه سالم در جهت رفع یبوست

آناناس هضم بهتر و رفع سو هاضمه:”چی برای یبوست خوب است؟” از میان میوه های متنوع، آناناس به عنوان تاثیرگذارترین میوه در رفع سوء هاضمه و کاهش اسیدیته معده است که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند و در نتیجه مشکل یبوست را کاهش می دهد.

پیاده روی صبحگاهی: اگر روزانه پیاده روی را در برنامه روزانه خود قرار دهید و صبح ها برای چند دقیقه قدم بزنید، بعد از گذشت چند روز شاهد بهبود عملکرد روده و معده خواهید بود. مخصوصاً اگر هنگام پیاده روی از نوشیدن آب ولرم استفاده کنید.

شیر، نتیجه خوب در درمان یبوست: شیر می تواند در کاهش یبوست بسیار مناسب باشد که برای اثر بخشی بیشتر، بهتر است بعد از شام آن را بنوشید.

یوگا: یوگاهایی مانند هالازانا، تریکوناسانا، کافالفاتی، پکن مکتسانا، بوه یانسانانا، پرانایاما برای درمان مشکلات یبوست مناسب است و باعث مدیریت بهتر آن می شود.

خلق داروهای خانگی و طبیعی

نوشیدن آب با ظرف مسی: نگهداری آب در ظروف مسی برای یبوست سودبخش است. میزان آبی که برای نوشیدن در طول نیاز دارید، از شب قبل داخل ظرف مسی نگهدارید.

موز، همراه با مقادیر بسیار زیاد فیبر: موز به دلیل داشتن پکتین و مقادیر زیاد فیبر در درمان یبوسب بسیار گیراست که موجب آسان تر شدن حرکت روده می شود.

روش متفاوت و باورنکردنی درمان یبوست با ماساژ
روش متفاوت و باورنکردنی درمان یبوست با ماساژ

روش متفاوت و باورنکردنی درمان یبوست با ماساژ

یکی از راهکارهای جالب و جذاب برای درمان یبوست ماساژ دادن یک نقطه پایین‌تر از ناف است. برای این کار از انگشت سبابه خود استفاده کنید و چند میلیمتر پایین تر از ناف قرار دهید. برای اثربخشی بهتر سعی کنید انگشت سبابه را در عرض آن قرار دهید. انجام این حرکت هنگامی که در سرویس بهداشتی هستید، به مدت یک الی سه دقیقه تاثیر فوق العاده ای دارد. البته مدت زمان مناسب برای فشار دادن به شدت مشکل شما بستگی دارد.

این ماساژ انرژی لازم برای دفع مواد سمی از روده را تامین می کند و تاثیری که ماساژ عضلات شکم به همراه دارد، کسانی که مدت طولانی با مشکل یبوست دچار هستند را حیرت زده می کند. انجام این روش علاوه بر حالت نشستن می تواند در صورت چمباته برای اجابت مزاج روی ساده‌تر کار کردن روده ها تاثیر گذار باشد.

خوب است بدانید این ماساژ برای کاهش درد قاعدگی نیز بسیار پیشنهاد می شود.

درمان های گیاهی یبوست؛ 9 چای معطر و خوشمزه

” برای درمان سریع یبوست چه بخوریم” یا “برای دفع راحت مدفوع چه بخوریم؟” خبر خوبی وجود دارد این است که برای رفع این مشکل می توانید از چای های گیاهی متنوعی استفاده کنید و در عین حال مشکل خود را برطرف نمایید.

چای سنا حاوی ترکیبات نتیجه بخش 

چای سنا یکی از گزینه های مناسب برای یبوست است که از مواد ملین ساخته شده و به صورت چای معطر مورد استفاده قرار می گیرد. این چای از برگ های درخت سنا اسکندریه تهیه می شود که اثربخشی آن در رفع یبوست ثابت شده است.

چای نعناع، یک داروی طبیعی

چای نعناع یکی از داروهای طبیعی مناسب دستگاه گوارش است که منتول موجود در آن موجب حرکت بهتر مدفوع داخل روده می شود و ملین موجود در آن به کاهش مشکلات و ناراحتی های معده کمک می کند.

اگر جز افرادی هستید که بعد از خوردن وعده های غذایی با مشکل یبوست و ناراحتی معده روبرو می شوید، نوشیدن یک فنجان چای بعد از هر وعده برای کاهش ناراحتی شما بسیار مفید است.

چای زنجبیل موثر برای هضم ضعیف

افرادی که به دلیل هضم ضعیف معده شان با مشکل یبوست روبه‌رو هستند، با نوشیدن یک چای زنجبیل می‌توانند این مشکل خود را برطرف و در تسکین مشکلات سیستم گوارشی و هضم بهتر نتیجه خوبی را مشاهده کنند. برای اثر بخشی بهتر نوشیدن یک فنجان چای را بعد از هر وعده غذایی در نظر بگیرید.

چای سیاه چای سبز یا قهوه حاوی اثرات ملینی 

این سه مدل نوشیدنی دارای اثرات ملینی است که به طور طبیعی کافئین مورد نیاز در طول روز را برای شما تامین می کند و در جهت تحریک روده ها برای رفع مشکل یبوست اثربخشی مناسبی دارد. اگر دوست دارید در ساعات صبحگاهی بیداری کاملی از معده خود تجربه کنید و در طول روز با مشکل کم کاری روده و معده مواجه نشوید، این نوشیدنی را صبح ها بعد از بیدار شدن حتما امتحان کنید.

چای ریشه شیرین بیان؛ یک تونیک مناسب برای مشکلات گوارشی

چای ریشه شیرین بیان با اثر بخشی ضد التهابی و هضم کننده غذا برای هر وعده غذایی بسیار مناسب است و منجر به تسکین سیستم گوارشی و تحریک حرکت بهتر روده خواهد شد.

چای ریشه مارشمالو، جز چای های درمانی پرطرفدار

چایی ریشه مارشمالو را همانند شیرین بیان اثرات تسکین دهنده معده به همراه دارد و با داشتن خواص ملینی به عنوان یک چای درمانی مناسب شناخته می شود. بهترین زمان برای نوشیدن این چای ساعات پایانی روز است.

چای بابونه؛ معطر و آرام کننده

چای بابونه با عطر فوق العاده و پرطرفدار اثربخشی ایده آلی برای درمان مشکلات روده از خودش نشان داده است که مصرف آن بعد از هر وعده غذایی یا در آخر روز باعث عملکرد بهتر روده ها و حرکت آن خواهد شد.

چای جعفری، رفع کننده بوی بد دهان و نفخ 

چای جعفری یک گیاه رایج برای درمان اختلالات گوارشی است که برگ و دانه های این گیاه تاثیر بسیار زیادی در درمان یبوست دارد و مصرف آن باعث کاهش مشکلات همچون بوی بد دهان و نفخ می شود.

درمان سریع یبوست شدید؛ راهکارهای آسان اما اثربخش
درمان سریع یبوست شدید؛ راهکارهای آسان اما اثربخش

درمان سریع یبوست شدید؛ راهکارهای آسان اما اثربخش

در ادامه به راهکار های رایج برای درمان سریع یبوست شدید می پردازیم که با رعایت کردن چند نکته کلیدی و استفاده از غذا برای یبوست بزرگسالان، رفع فوری یبوست را تجربه خواهید کرد:

افزایش مصرف فیبر، ساده ترین راهکار

مصرف فیبر بیشتر برای یبوست بسیار مفید است و اثربخشی آن به گونه ای است که موجب نرم و حجیم شدن مدفوع می شود و در نتیجه دفع راحت تر را تجربه خواهید کرد. در واقع در جواب سوال “برای جلوگیری از یبوسب چه بخوریم“، افزایش درصد مصرف فیبر است. برای افزایش مصرف فیبر می توانید انواع میوه ها سبزیجات و غلات در برنامه غذایی استفاده کنید و مطالعه مشخصات روی بسته بندی هنگام خرید مواد غذایی بهترین گزینه ها را انتخاب نمایید.

مصرف بیشتر مایعات؛ روان کننده روده بزرگ

برای چند روز میزان نوشیدن مایعات را افزایش دهید. مطمئنا مشاهده می‌کنید دستگاه گوارش شما بهتر کار می کند و مدفوع حجیم تر و روان تر خارج می شود. پس اگر در دفع مدفوع همیشه دچار مشکل هستید، آب بیشتری بنوشید و از میوه های دارایی مایعات فراوان استفاده کنید.

ورزش منظم؛ حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه 

کسانی که اهل ورزش هستند و در طول هفته ۳ الی ۴ مرتبه به صورت مرتب حرکات ورزشی انجام می دهند، شاهد عملکرد بهتر سیستم های بدنی خواهند بود و نه تنها سلامتی بدن خود را تامین می کنند، بلکه در دفع مدفوع با مشکلی روبرو نخواهند شد و هر چقدر میزان فعالیت بدنی آنها بیشتر باشد، تخلیه شکم راحت تر صورت می گیرد.

ترک عادات رفتاری

خیلی‌ها ناخواسته به دلیل تکرار عادات بد با مشکل یبوست روبه‌رو هستند و هنگام احساس خروج مدفوع سریعا سرویس بهداشتی مراجعه نمی‌کنند. در حالیکه به راحتی نشسته اند و انگار هیچ احساسی ندارند. در صورت عدم ترک این عادت مشکل دفع مدفوع همیشگی خواهد بود و هنگام مراجعه به سرویس بهداشتی باید با انجام کارهایی مانند زور زدن و فشار آوردن دفع مدفوع را انجام دهند.

4 دارو فوق سریع برای درمان یبوست

در ادامه با چند داروی موثر برای یبوست آشنا می شوید که هر کدام از آنها به روش خاصی باعث تخلیه و کارکردن شکم می شوند:

مکمل های فیبر؛ حاوی مواد رایج فیبری

این روزها داروهای مختلفی به عنوان مکمل های فیبری در انواع داروخانه ها موجود است که از مواد رایج فیبری مانند متیل، سلولز، پسیلیوم، پلی کربوفیل، کلسیم و گوارگام تولید می‌شود و توسط برندهای مختلفی مانند فیبر کن، متاموکی، کنسیل و سیتروسل ساخته شده و به عنوان یک درمان مفید برای یبوست فروش میرسد.

روان کننده ها؛ حاوی روغن معدنی: نرم کننده های مدفوع با کشیدن آب از روده مدفوع باعث نرم شدن آن می شود که از جمله رایج ترین روغن ها می توان به سورفاک اشاره کرد.

ملین های اسمزی، حرکت دهنده مایعات: ملین های اسمزی مانند شیر منیزیم، سیترات منیزیم، لاکتولوز، پلی اتیلن گلیکول، تنقیه با فسفا سدیم به حرکت مایعات در روده بزرگ و عملکرد بهتر سیستم گوارشی کمک می کند.

داروهای افزایش دهنده؛ تسریع بخش حرکت مدفوع: داروهایی مانند لوبیپروستون و لیناکلوتید موجب به حرکت در آوردن آب به سمت روده ها می شود و خیلی سریع دفع مدفوع اتفاق می افتد. معمولا این دسته از داروها در صورت عدم تاثیرگذاری داروهای ملینی برای رفع یبوست شدید تجویز می شوند.

عوارض یبوست شدید و عدم اقدام درمان آن

  • مواجه شدن با مدفوع بسیار بزرگ و سفت، احتمال پارگی های بسیار کوچک درون مقعد را به همراه دارد.
  • اعمال فشار بیش از حد هنگام در دفع مدفوع باعث خارج شدن روده از مقعد و افتادگی راست روده می شود و ممکن است بخشی از راست روده کشیده و از مقعد خارج شود.
  • تورم سیاهرگ های مقعدی یکی از عوارض یبوست شدید و عدم درمان آن است که هنگام زور زدن و فشار بیش از اندازه هنگام دفع مدفوع سیارک های داخل و اطراف مقعد فشار بیش از حدی متحمل می شوند.
  • در صورت عدم درمان یبوست و تجربه مداوم آن احتمال این که مدفوع سفت شده داخل روده گیر کند بسیار زیاد است.
5/5 - (7 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا