جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

دفاع فیاضی از خود در صحن مجلس

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس گفت: تنها دغدغه من ارتقای آموزش و پرورش است زیرا ۴۰ درصد از حجم دولت معادل ۵۰ میلیون نفر را در خود دارد.

مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش امروز سه شنبه در دفاع برنامه‌های پیشنهادی خود در صحنه علنی مجلس اظهار داشت: قطعا تنها دغدغه من ارتقای آموزش و پرورش است زیرا ۴۰ درصد از حجم دولت معادل ۵۰ میلیون نفر را در خود دارد از این رو بنده دست افراد مخالف میبوسم و دغدغه‌های آنها را سرلوحه کار خود قرار می‌دهم.

وی ادامه داد: بنده در مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشتم و شأن نمایندگان مجلس را می دانم و به این واقف هستم که تصمیماتی که نماینده می‌گیرد تصمیم درستی است و هر تصمیمی که نمایندگان مجلس نسبت به بنده اتخاذ کند پذیرا هستم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اگر می خواهید آینده یک کشور را مورد بررسی قرار دهید باید به نظام آموزش آن کشور نگاه کنید از این رو آموزش و پرورش برای تمام کارگزاران نظام از جمله انقلاب اسلامی مهم بوده است و خواهد بود.

فیاضی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش محوری ترین وزارتخانه در کشور است و باید در مسیر تحول کشور نقشی ایفا کند زیرا این دستگاه یک دستگاه آدم سازی برای دستگاه دیگر جایگاه های کشور است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: شاهد بودیم در ابتدای انقلاب اسلامی از معلمان در جایگاه های گوناگون استفاده می کردند که این نشان می دهد جایگاه معلم والاست، معلم می تواند افرادی از جمله علی لندی تربیت کند که با فداکاری خود، ایثارگری را معنی کرد.

وی افزود: سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر دستگاهی دارای این جایگاه باشد، قلب راکتور آن کجاست؟ پاسخ آن بدین گونه است که قلب راکتور، معلم و جایگاه آن است، اما اگر معلم درگیر معیشت خود باشد دیگر نمی توان از آن انتظار داشت تا نسلی نخبه پرور تربیت کند.

فیاضی تصریح کرد: بودجه آموزش و پرورش ۱۳ و چهاردهم درصد بود که متاسفانه در سالیان گذشته و هشت و هشت دهم درصد تقلیل پیدا کردن است که با کاهش بودجه آموزش و پرورش دیگر نمی توان از آن انتظار تحول خواست زیرا در هیچ کجای دنیا با مسائل آموزشی و پرورشی شوخی نمی‌شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اجرایی شدن رتبه بندی معلمان بیان کرد: اگر بودجه آموزش و پرورش کاهش نیافته بود، تا کانون رتبه بندی معلمان اجرایی می شد نه اینکه اکنون بعد از گذشت چند سال برای اجرا کردن آن با کمبود بودجه مواجه شویم باید این موضوع را دریابیم که رتبه بندی معلمان بسیار مهم است زیرا در سال های 90، 92 و 95 بر آن تاکید شده بود اما متاسفانه تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است.

وی با بیان اینکه باید مشکلات وزارت آموزش و پرورش را ریشه ای حل کنیم بیان کرد: جایگاه معلم آن‌قدر مهم و والاست که باید برای این جایگاه فرهنگ سازی های لازم صورت بگیرد و نباید فقط به بحث بودجه در این حوزه اهمیت داد.

فیاضی عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش تنها بخشی از دولت است که فیش حقوقی معلم از کارگزینی آن کمتر است. چرا باید دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه دست چندم در کشور باشد چرا باید از ۸۰ هزار دانشجو فقط ۵۰۰ نفر آن عضو هیئت علمی باشند. اگر بخواهیم وزارت آموزش و پرورش ارتقا یابد باید توجه ویژه ای به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: برای ارتقاء جایگاه دانشگاه‌ فرهنگیان نیازمند یک عزم ملی هستیم همچنین باید ظرفیت این دانشگاه را از ۲۰ هزار نفر ۵۰ هزار نفر برسانیم زیرا امروز نیازمند نیروی کار خبره و حرفه‌ای در این حوزه هستیم.

فیاضی تاکید کرد: من مدیر تحول گرا هستم و نقشه راه بنده سند تحول بنیادی آموزش و پرورش است و اصلاً اعتقادی به سندهای دیگر همچون بیست سی ندارم و حتی در دستور کار نخواهد بود.

وی ادامه داد: بنده موظف هستم تا سند تحول آموزش و پرورش را اجرایی کنم، درخواست دارم که اگر اعتمادی به بنده شد، هر ساله از من گزارش اجرایی شدن سند تحول را بخواهند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: همانطور که دوستان نماینده بیان کردند که برنامه‌های بنده جزوه است، باید تایید کنم که درست است زیرا این جزوه حاصل کار کارشناسی شده چندین ساله بنده است و این سند نقشه راه بنده برای اداره کردن وزارت آموزش و پرورش و ایجاد تحول در آن است.

فیاضی بیان گفت: دولتی که در گام دوم انقلاب تشکیل شده است یک دولت تحول گراست بنابر این باید در تمام اجزای آن یک نگاه ۴۰ ساله باشد. یعنی بنده اگر در کسوت وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرم باید یک نگاه ۱۰ ساله یا ۱۵ ساله نسبت به این حوزه داشته باشم و اگر این نگاه وجود داشته باشد شاهد تحول در حوزه آموزش و پرورش خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ناراحتی نمایندگان مجلس از دولت را به حق می دانم، تصریح کرد: امروز شرایط آموزش و پرورش در کشور خوب نیست زیرا حدود ۲۲ ماه است هیچ کلاس حضوری تشکیل نشده است که این اتفاق باعث شده است دانش آموزانی که ۵۰ هزار قدم روزانه برمی داشتند اکنون تحرک نداشته باشند که این باعث شده است دانش آموزان ۳ درصد چاق شدن تر شوند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش مسائل فوری و اولویت دار به همراه دارد که از جمله مهمترین آن ها رتبه بندی معلمان است که این موضوع یک مطالبه به حق است و اجرا شدن آن اصلاً پول پاشی توسط دولت نیست.

فیاضی ادامه داد: معلم جز کلان، نظام کشور است و اگر در یابد که مهارت آن ارتقا پیدا کرده است این موضوع در آموزش کشور تاثیرگذار خواهد بود و این قول را می‌دهم که اگر نمایندگان مجلس به بنده اعتماد کنند دو ماهه آیین نامه رتبه بندی معلمان را بنویسم و به مرحله اجرا برسانم.

وی بیان کرد: باید در نظام آموزشی کشور تحول ایجاد شود که نوک پیکان آن خروج از تمرکززدایی و ورود به مشارکت گرایی در استان‌ها است زیرا افرادی در استان‌ها حضور دارند که خلاق هستند اما از این ظرفیت هیچگاه استفاده نشده است و اگر از این ظرفیت ها استفاده شود کلاس‌های درس ما نیز متحول خواهند شد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: یکی از برنامه‌های بنده این است که مدیریت ستادی را تبدیل به مدیریت شبکه کنم و این شبکه را به صورت کاملا مدیریت خواهم کرد تا نظام آموزشی کشور متحول شود متاسفانه سند تحول از سال ۹۰ ابلاغ شده است اما تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است چرا باید قانون آموزش و پرورش برای چندین سال قبل باشد اگر خواهان تحول در این حوزه هستیم باید این قوانین به روزرسانی شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به سابقه مدیریتی خود در حوزه آموزش و پرورش، گفت: بنده هفت سال در مدرسه در کسوت معلم خدمت کرده ام و حتی در مدرسه ملاصدرا که پدر بنده مدیر آن مدرسه بود نیز سابقه معلمی دارم از اینکه می‌گویند سابقه‌ای در این حوزه ندارم این را نمی‌پذیرم زیرا همواره در جایگاه آموزشی کشور حضور داشته ام یعنی ۴ سال معلم آموزشی و سه سال معلم پرورشی بودم و همچنین در تهیه تولید محتوای آموزشی نیز شرکت‌ داشته ام.

فیاضی ادامه داد: رشته تحصیلی بنده مهندسی عمران است و عضو نظام مهندسی هستم و ۴۰ ساختمان را نظارت کرده‌ام بنده عضو هیئت علمی هستنم و همچنین ۲۵ سال سابقه طلبگی دارم.

وی تاکید کرد: صحبت هایی می شود که بنده به افرادی قول دادهام اما باید بگویم که بنده به هیچ احدی قولی ندادم و تنها قولی که به نمایندگان مجلس داده ام این است که نگذارم هیچ کلاسی بدون معلم باقی بماند و همه کلاس ها را دارای معلم کنم همچنین بنده قائل هستم که از هیچ افرادی با درخواست استفاده نکنم بلکه قائل به شایسته‌سالاری هستم و به هیچ فرد و گروهی این اجازه را نخواهم داد که از این موقعیت بنده استفاده کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر نمایندگان مجلس به من اعتماد کنند دو اتاق فکر تشکیل خواهم داد، گفت: یک اتاق فکر متشکل از وزرای سابق خواهد بود و دومین اتاق فکر متشکل از صاحبنظران خواهد بود تا از تجارب این افراد در این اتاق فکر استفاده کنم.

فیاضی در پایان گفت: از نمایندگان مجلس تشکر می کنم و اگر خواهان تحول در حوزه آموزش و پرورش هستند می توانند با رای اعتماد به بنده به جریان انقلابی مبتکر و خلاق این اجازه را بدهند تا حوزه آموزش و پرورش را متحول کند و در پایان از تمام منتقدین خود تشکر می‌کنم.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا