جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

دلایل مهم بدخوابی شبانه

از دلایلی که برای بدخوابی شبانه می‌توان برشمرد شامل ناخوشی یا مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین در طول روز است.

خواب ناکافی در بلندمدت غیر از خستگی مزمن همچنین با بروز طیف گسترده‌ای از مشکلات جسمی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و اختلالات سلامت روان مرتبط است.

مطالعه‌ای که به تازگی روی ۲۰۰۰ شرکت‌کننده بزرگسال در انگلیس انجام شده نشان داده است که عواملی چون اضطراب، نگرانی مالی و ناتوانی در تنظیم دمای مناسب برای اتاق خواب، از مهم‌ترین دلایل بی‌خوابی شبانه هستند.

این مطالعه همچنین نشان داده است که ۳۸ درصد از بزرگسالان نیز به دلیل تشک نامناسب دچار بی‌خوابی می‌شوند و همچنین ۳۶ درصد دیگر به دلیل خروپف دیگران اغلب برای خوابیدن مشکل دارند. از سوی دیگر اختلالات محیطی مثل سر و صدای رفت و آمد اتومبیل‌ و آلودگی نوری که از پنجره اتاق خواب به داخل می‌آید، نیز ممکن است خواب را مختل کند.

از دلایل دیگری که برای بدخوابی شبانه می‌توان برشمرد شامل ناخوشی یا مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین در طول روز است.

بنابر اعلام بنیاد خوابِ انگلیس، بیشتر بزرگسالان به هفت تا ۹ ساعت خواب شبانه نیاز دارند و این در حالی است که کودکان و نوجوانان خواب بیشتری لازم دارند. خواب کمتر از حد لازم، به «محرومیت از خواب» (sleep deprivation) منجر می‌شود. همچنین کمبود مزمن خواب به محرومیت مداوم خواب و نیز کیفیت پایین خواب برمی‌گردد که معمولا به دلیل اختلالات جسمی رخ می‌دهد.

نداشتن خواب کافی در کوتاه‌مدت به کاهش زمان تفکر و واکنش، کاهش دامنه توجه و تمرکز، ضعف حافظه، تحریک‌پذیری و کمبود انرژی می‌انجامد. اما اگر فردی نتواند مدت طولانی‌تر و پایدارتری به خواب کافی دست یابد، ممکن است خطرهای چشمگیری برای سلامت جسمی و روحی‌اش پدید آید.

کارشناسان در این مطالعه می‌گویند: راه‌هایی برای بهبود کیفیت خواب شبانه وجود دارد اما به نظر می‌رسد که افراد با شماری از عادت‌های روزمره و دست‌وپاگیرشان در طول روز، از انجام این روش‌های مفید بازمانده‌اند.

وی افزود: تعجبی ندارد که داشتن یک تشک یا بالش بی‌کیفیت و نیز عوامل احساسی و فیزیکی داخل و اطراف خانه، عامل ایجاد الگوی خواب ناخوشایند هستند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا