جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

دولت مکلف به اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است

[ad_1]
61748951

ایسنا/اصفهان نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به عنوان یک تصمیم و تکلیف دولتی توسط دولت به رسمیت شناخته شده است و از تاریخ اول فروردین ۱۳۹۶ که برنامه ششم توسعه اجرایی شده است به عنوان یک مبحث اساسی در ایجاد وضعیت بهتر در طبقات مختلف جامعه مورد توجه بوده است.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با سایر مشاغل، اظهار کرد: موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با سایر مشاغل به عنوان یک تکلیف دولت در قانون برنامه ششم توسعه به عنوان یک مبحث اساسی در ایجاد وضعیت بهتر در طبقات مختلف جامعه مورد توجه بوده است. علاوه بر این قانون کار برای کارگران، دولت را موظف کرده است که در طول سال اگر لازم باشد میزان حقوق و دستمزد را متناسب با تورم افزایش دهد.

وی افزود: ماده ۹۶ قانون کار، سازمان تامین اجتماعی را برای انجام این کار مکلف کرده است و دولت به عنوان متولی بالاسری باید این موضوع را مورد رعایت و نظارت قرار دهد. هم‌چنین در قانون مصوب شده است که موضوع همسان‌سازی حقوق باید عملیاتی شود و در برنامه ششم توسعه که از ابتدای سال ۱۳۹۶ اجرایی شد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به عنوان یک تکلیف برای سازمان تامین اجتماعی و سایر نهادهای بیمه ای مورد تاکید بوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بنابراین دولت در این خصوص مسئولیت دارد و هیچ شکی نیست و در بودجه‌های سنواتی باید به این موضوع توجه شود زیرا یک تکلیف قانونی است، علاوه بر این حتی در خصوص مشاغل سخت و زیان‌آور نیز تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون کار صراحت دارد که هر سال خدمت افراد باید در سوابق آنان یک و نیم سال محاسبه شود. این موضوع که حتی در استفساریه مجلس هم مطرح شده است به عنوان یک سابقه استحقاقی و نه ارفاقی باید مورد توجه قرار گیرد.

مقتدایی گفت: هم‌اکنون بحث سر این نیست که سازمان بیمه موضوع همسان‌سازی حقوق را انجام دهد یا نه؛ بلکه معتقدیم از تاریخ اول فروردین سال ۱۳۹۶ که برنامه ششم توسعه اجرایی شده است باید حقوق بازنشستگان پرداخت می‌شد و تاخیری که سازمان تامین اجتماعی و به طور کلی مجموعه سازمان برنامه و بودجه در این خصوص داشته‌اند نباید بر بازنشستگان تحمیل شود. دولت اعلام کرده است که از اول مرداد ۱۳۹۹ موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام می‌دهد و هم‌اکنون مطالبه این است که مابه‌التفاوت‌های مربوط به سال های گذشته از ابتدای سال ۹۶ تا ابتدای ۹۹ را به بازنشستگان بدهکاری دارند و باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

وی یادآور شد: مجلس یازدهم موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را از همان روزهای اول دنبال کرده است و چند مکاتبه اساسی با مسئولان بلندپایه کشوری داشتم و در تذکراتی به رئیس جمهور و وزیر مربوط مطالبه به حق بازنشستگان به عنوان یک تکلیف برای دولت را مورد تاکید قرار دادم و این موضوع را در مجلس تا حصول نتیجه نهایی پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه کمک به بازنشستگان کشور کمک به بخش عمده‌ای از جامعه است، ادامه داد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به عنوان یک تصمیم و تکلیف دولتی توسط دولت به رسمیت شناخته شده است و اعلام کرده اند که از اول مرداد امسال آن را اجرایی می‌کنند، اما تا رسیدن به نقطه نهایی و پرداخت مطالبات بازنشستگان باید گام های بلندتری برداشته شود.

مقتدایی خاطرنشان کرد: مجلس آماده هر نوع همکاری با دولت در این باره است و تامین هزینه این طرح در دریافتی‌ها از کارگران پیش‌بینی شده است، قانون در اینجا فصل الخطاب است و دولت باید در این خصوص عمل کند. 

انتهای پیام

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا