جدیدترین و آخرین اخبار داغ دانش و فناوری

راستی‌آزمایی بازگشت آمریکا به برجام باید عملیاتی و بدون پیچیدگی باشد

معاونت مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گزارشی با عنوان «شاخص های راستی آزمایی رفع تحریم ها در حوزه انرژی، صنعت و فناوری هوایی» منتشر کرد.

در جمع‌بندی این گزارش آمده است:

در ترسیم اقدامات راستی‌آزمایی طرفین غربی خصوصاً ایالات‌متحده در موضوع بازگشت به برجام از یک‌سو می‌بایست عزم کشورهای 5+1 مورد محک قرار گیرد و از سوی دیگر در موضوع اقدامات راستی‌آزمایی، موارد باید به صورت عملیاتی، دارای بازه زمانی و حداقل پیچیدگی‌های اجرایی و حقوقی و با تأکید بر حفظ مصالح ملی باشد، لذا با توجه به اهمیت موضوع، اقداماتی که در کوتاه‌مدت در زمینه رفع تحریم‌ها قابل ارزیابی باشد مورد توجه قرار گرفته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در تصریح کرده است: مهم‌ترین پیشنهاد در این رابطه در وهله اول عبارت است از اینکه ایران بتواند مطابق روش تجارت جهانی به تعداد دلخواه هواگرد خارجی (Aircraft) (مسافربری، باری، بالگرد و‌…) را مؤکدا به‌صورت مستقیم و بدون واسطه با رعایت قید عدم محدودیت مجوز اوفک خریداری نماید و به همراه آن خدمات آموزشی و پشتیبانی را دریافت نماید. این امر به‌منظور راستی‌آزمایی عملیاتی به این صورت پیشنهاد می‌شود که اوفک مجوزهای شرکت‌های ایران ایر، آسمان و زاگرس را ظرف مدت حداکثر یک هفته کاری بدون اعمال قید محدودیت مجدداً تمدید[1] نماید و علاوه بر آن کانال‌های پولی و مالی برای انتقال خرید هواگردها باز شود[2].

در ادامه جمع‌بندی گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره شاخص های راستی آزمایی رفع تحریم ها در حوزه انرژی، صنعت و فناوری هوایی آمده است: در وهله دوم پیشنهاد راستی‌آزمایی عبارت است از لغو تحریم‌ها در موضوع تعمیر، نگهداری و پشتیبانی به هر شکل، شامل تأمین قطعات، تعمیر هواپیما و تعمیرات اساسی هواپیما در خارج از کشور و همچنین تأمین تجهیزات مربوط به عملیات فرودگاهی و چک‌های پروازی فرودگاهی (Workshop Equipment). برای راستی‌آزمایی عملیاتی در صورت تمدید مجوز اوفک بدین‌صورت می‌تواند باشد که ظرف مدت یک هفته پس از تمدید مجوز اوفک، دسترسی به پنل سرویس‌های پشتیبانی[3] ایرباس که به‌واسطه تحریم مسدود شده بود، میسر شود.

متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «شاخص های راستی آزمایی رفع تحریم ها در حوزه انرژی، صنعت و فناوری هوایی» را اینجا  pdf   بخوانید.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا