جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامتجدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

راهکارهایی برای جلوگیری از لجباز شدن فرزندان

لجبازی در کودکان و به‌ویژه خردسالان زیر ۷ سال، اتفاقی کلافه‌کننده برای پدرو مادرهاست. اما باید لجبازی بچه‌ها را چطور باید مدیریت کرد؟

لجبازی کودکان با اینکه در بیشتر کودکان دیده می‌شود، خیلی وقت‌ها ناشی از رفتار والدین است. پدر و مادر با رعایت یک سری نکات می‌توانند از لجباز شدن فرزندشان جلوگیری کنند. این گزارش راهکارهایی به پدر و مادر می‌دهد که مانع از روی دور لجبازی افتادن کودک می‌شود.

بیشتر لجبازی بچه‌ها به خاطر حس استقلال آنهاست. پس سعی کردن در توصیه‌ کردن به فرزندتان مراقب باشید این شخصیت مستقل کودک به چالش کشیدهرنشود؛ وگرنه لجبازی مهم‌ترین ابزار برای مخالف با شما و اثبات استقلال کوچولوی شما می‌شود؛ پس توصیه به بچه‌ها را یک بار بیشتر نگید.

تکرار و پشت‌سرهم تذکر دادن، فقط رفتار غلط کودک را تثبیت می‌کند. به جای آن بی‌توجهی کنید یا بعد از فاصله گرفتن از فضای لجبازی، درخواست خود را به یه شکل دیگری مطرح کنید.

به جای اینکه با لحن دستوری با بچه‌ها حرف بزنید، آنها را خبری یا سوالی مخاطب قرار بدهید.

 

لحن دستوری باعث می‌شود بچه‌ها نسبت به حرف شما یاد بگیرند و شروع به لجبازی کنند.

مثلا به جای اینکه بگویید “غذاتو بخور” یا “آماده شو بریم بیرون”، بگویید “وقت ناهاره” یا “می‌شه آماده بشی بریم بیرون”؟

به بچه‌ها توجه کنید

یکی از دلایل مهم لجبازی بچه‌ها بی‌توجهی پدرمادراست؛ بچه‌ها برای جلب توجه پدر و مادر کارهایی می‌کنند که می‌دانند صدای آن‌هارا می‌آورد! برای حل این مشکل قبل از اینکه با لجبازی محبت شما را جلب کنند، به آنها توجه کنید. البته توجه فقط به صورت کلامی نیست.

اگر بچه‌ها نیاز موجهی دارند، این نیازها را سروقت تامین کنید یا اگر کاریزمای لباس پوشیدن یا شستن دست را خودشان به تنهایی می‌توانند انجام بدهند مانع آن‌ها نشوید. در کنار این توجهات، حداقل روزی نیم ساعت با بچه‌ها بازی کنید. این نیم توجه و محبت فعال، هم لجبازی کودک را مدیریت می‌کند هم حاشیه امن عاطفی برای او می‌سازد.

سرزنش ممنوع

به هیچ عنوان بچه‌ها ‌را سرزنش نکنید. سرزنش کردن و برچسب زدن باعث می‌شود خشم بچه‌ها زیاد شود. برخی از بچه‌ها این خشم را با هیجان و لجبازی نشان می‌دهند. سرزنش کردن نه‌تنها فرزند شما در کودکی لجوج می‌کند که ممکن است تا سالها خشم ناشی از این سرزنش را با خود حمل کند و به او و اطرافیانش هم آسیب برساند!

به بچه‌ها حق انتخاب بدهید

اگه دوست ندارید کلمه «نمی‌خوام» را از زبان بچه‌ها بشنوید، به آن‌ها حق انتخاب بدهید. اگر انتخاب بین کالاهای زیاد، دشوار است، خودتان بین دو خوراکی یا دو اسباب‌بازی به کودک اجازه انتخاب کردن بدهید.

حق انتخاب داشتن چند پیام مهم برای بچه‌ها دارد. اول به آن‌ها می‌گوید که نظرشان مهم و باارزش است؛ پس عزت نفسشان را بالا می‌برد. دوم پدر و مادر برای حریم شخصی و استقلال او ارزش قائل است؛ پس چیزی برای ناراحت و عصبانی شدن وجود ندارد.

خودتان لج نکنید

حواستان باشد لجبازی دو سر دارد. اگر نگران لجباز شدن فرزندتان هستید، اول مراقب رفتار خودتان باشید؛ چون لجبازی درست شبیه یک مسابقه طناب‌کشی است. اگر خواسته ای از کودک دارید و اوبه هر دلیل امتناع می‌کند، پافشاری نکنید.

مثلا ممکن است کودک شما بخواهد با لباس خانه به مهمانی بیاید! برا قانع کردنش اصرار نکنید. بگذارید خودش با عواقب تصمیم‌های غلطش روبه‌رو شود. اگر می‌خواهید فرآیند لجبازی بچه‌ها متوقف شود، این مسابقه طناب‌کشی را کنار بگذارید و اگر کو طناب را محکم چیبیده، شما آن را رها کنید!

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا