جدیدترین و آخرین اخبار داغ دانش و فناوری

راه حلی کم‌هزینه برای شنوایی‌سنجی نوزادان

پژوهشگران آمریکایی، یک سیستم کم‌هزینه را برای شنوایی‌سنجی ابداع کرده‌اند که از تلفن همراه و هدفون استفاده می‌کند.

بررسی شنوایی نوزادان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد زیرا نوزادان نمی‌توانند به شما بگویند که کدام صداها را می‌شنوند یا نمی‌شنوند. یک سیستم جدید با استفاده از تلفن همراه هوشمند، هدفون و میکروفون ساده، راه حلی کم‌هزینه را برای این مشکل ارائه می‌دهد.

در بیشتر کشورهای جهان اول، نوزادان تازه متولدشده معمولا با استفاده از دستگاهی که به طور هم‌زمان دو صدا را از طریق یک اسپیکر در هر گوش پخش می‌کند، از نظر کم‌شنوایی غربالگری می‌شوند. اگر گوش شنوایی طبیعی داشته باشد، سلول‌های مویی آن در واکنش به صداهای ترکیبی مرتعش می‌شوند و صدای سومی را ایجاد می‌کنند. دستگاه، صدای سوم را تشخیص می‌دهد و به پزشکان امکان می‌دهد تا بدانند که همه چیز در گوش خوب پیش می‌رود.

با وجود این، چنین سیستم‌هایی برای استفاده گسترده در کشورهای در حال توسعه، بسیار پرهزینه هستند. در نتیجه، اگر نوزادی ناشنوا باشد، والدین او ممکن است تا زمانی که مدت زیادی را به طور ناموفق در تلاش برای رشد مهارت‌های زبانی کودک سپری نکرده باشند، متوجه ناشنوایی او نشوند. اینجاست که سیستم جدید وارد می‌شود.

این سیستم که توسط دانشمندان “دانشگاه واشنگتن”(UW) ساخته شده است، از دو هدفون استفاده می‌کند که دو صدای اولیه را به طور جداگانه پخش می‌کنند. این دو هدفون به یک کاوشگر متصل می‌شوند که حاوی یک میکروفون کوچک است. کاوشگر مانند یک هدفون در هر گوش قرار می‌گیرد و به طور همزمان دو صدای اولیه را پخش می‌کند و به صدای سوم گوش می‌دهد. این کاوشگر به یک تلفن همراه هوشمند متصل می‌شود که یک برنامه سفارشی را اجرا می‌کند.

“جاستین چان”(Justin Chan)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: صداهایی که از گوش خارج می‌شوند، بسیار خفیف هستند و گاهی اوقات شنیدن آنها به خاطر وجود سر و صدا در محیط یا تکان خوردن سر بیمار، سخت است. ما الگوریتم‌هایی را روی تلفن طراحی کردیم که به ما کمک می‌کنند تا سیگنال را حتی با آن همه صدای پس‌زمینه تشخیص دهیم. این الگوریتم‌ها می‌توانند بی‌درنگ روی هر تلفن همراه هوشمندی اجرا شوند و نیازی به جدیدترین مدل‌های تلفن همراه هوشمند ندارند.

این فناوری برای آزمایش شنوایی ۱۱۴ بیمار که ۵۲ نفر از آنها نوزادان تا شش ماهه بودند، در سه کلینیک شنوایی در ایالت واشنگتن مورد استفاده قرار گرفت. مشخص شد که این دستگاه به اندازه دستگاه‌های سنتی دقیق است و همه بیمارانی را که به کم‌شنوایی مبتلا هستند، شناسایی می‌کند. اکنون برای استفاده از این سیستم در پروژه غربالگری شنوایی نوزادان در کنیا برنامه‌ریزی می‌شود.

چان افزود: ما فرصت داریم تا واقعا بر سلامت جهانی، به ویژه شنوایی نوزادان تأثیر بگذاریم. من باور دارم بسیار خوشحال‌کننده است که بدانیم تحقیقاتی که ما انجام می‌دهیم، می‌توانند مستقیما به حل مشکلات واقعی کمک کنند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا