جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

ربیعی: هرگاه آمریکا مسئولیت‌پذیر شد، می‌تواند انتظار رفتاری متفاوت از ایران داشته باشد

[ad_1]
61658388

سخنگوی دولت گفت: هر زمانی که آمریکا به یک کشور مسئولیت پذیر با رفتار عادی تبدیل شود می تواند انتظار رفتاری متفاوت از جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی ربیعی در بخش دوم پاسخگویی به سوالات خبرنگاران که در پی ابتلای سخنگوی دولت به ویروس کرونا، به صورت مکتوب برگزار شد، در جواب سوالی درباره ساخته شدن فیلمی به نام خیانت در کشور تاجیکستان و اینکه در این فیلم ایران به دخالت در امور داخلی تاجیکستان متهم می شود، اظهار کرد: ما براساس تفسیرهای رسانه ای، محتوای فیلم و یا نیات سازندگان نامشخص آن را قضاوت نمی کنیم. ایران و تاجیکستان یک روح در دو بدن جغرافیایی هستند.

وی افزود: ما متعهد به عالی ترین سطح احترام به حاکمیت مستقل و راه و روش زندگی در تاجیکستان هستیم. اراده ما در مراقبت از این مناسبات تاریخی و گسست ناپذیر در برابر سوء تفاهم ها و سوءظن های توطئه آمیز، تزلزل ناپذیر بوده و تحت تاثیر فضاسازی های رسانه ای قرار نخواهد گرفت.

ربیعی تاکید کرد: ما همه هنرمندان و مستندسازان را دعوت می کنیم که همت بیشتری برای بازنمایی امیدآفرین از اهمیت روابط میان ایران و تاجیکستان و ضرورت گسترش آن، تا سرحد بهره برداری حداکثری از تمامی ظرفیت های بالقوه دو ملت به خرج دهند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که واکنش ایران به ادعای کاخ سفید مبنی بر اینکه تا وقتی حکومت ایران از تهدید صلح و ثبات جهانی دست برندارد، تحریم‌ها ادامه خواهد یافت چیست، تصریح کرد: این جمله تازه ای نیست و پاسخ ما به آن هم به گوش آمریکایی ها تازه نخواهد بود. ایالات متحده بزرگترین خطر برای صلح و امنیت جهانی است و در سالهای گذشته به دلیل رفتارهای عریان و خشن آمریکا در شکستن مقررات بین المللی و تهدید کشورها، کشورهای بیشتری به این واقعیت پی برده اند.

وی ادامه داد: زمانی که آمریکا به رفتارهای جاه طلبانه، سرکش و گسترش طلبانه اش ادامه می دهد، هیچ حدی از تحریم قادر نخواهد بود ما و جامعه متمدن بین المللی را از مقاومت در برابر این یاغی گری منصرف کند.

ربیعی یادآور شد: هر زمانی که امریکا به یک کشور مسئولیت پذیر با رفتار عادی تبدیل شود می تواند انتظار رفتاری متفاوت از جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه با وجود گذشت نزدیک هفت ماه از حادثه هواپیمای اوکراینی و آغاز بازخوانی جعبه سیاه، هنوز اطلاعات چندانی درباره پرونده عاملان این حادثه منتشر نشده و اینکه رسیدگی قضایی به این پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: بعد از ارسال جعبه سیاه هواپیما به فرانسه، روند استخراج اطلاعات با حضور کارشناسان مربوطه از کشورهای ذی ربط به اتمام رسیده و امیدواریم که بزودی با طی همه مراحل کاری، این اطلاعات در اختیار عموم هم قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: سفر هیات جمهوری اسلامی ایران به اوکراین، مذاکرات فشرده و مفیدی درباره نحوه پرداخت غرامت با هیئت رسیدگی به موضوع صورت گرفت و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. بنابراین، هنوز زود است که درباره جزییات آن و نتیجه نهایی اظهارنظر کنیم.

ربیعی گفت: ما بی قید و شرط آماده ایم که برای روشن شدن همه ابعاد این حادثه دردناک، تماس های دیپلماتیک را با همه طرف ها ادامه بدهیم اما مهم است که دولت های ذی نفع از برخورد غیرحقوقی با مساله اجتناب کنند. عدالت، انصاف و حقیقت باید تنها معیارهای ما در تمامی مراحل همکاری باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت برای کسانی که اصول بهداشتی را در ادارات و سایر مشاغل رعایت نمی‌کنند چه مجازاتی در نظر گرفته، اظهار کرد: برخورد با ناقضان پروتکل های بهداشتی و عدم استفاده از ماسک طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در سه حوزه تنظیم و ابلاغ شده است و در مراکز دولتی و اداری پروتکل ها و اجرای آن به عنوان دستور اداری تلقی شده و با متخلفین برابر قانون تخلفات اداری برخورد خواهد شد.

ربیعی ادامه داد: در حوزه صنوف و مشاغل نیز در صورت مشاهده تخلف در مرحله اول اخطار و در مرحله دوم پلمپ محل به مدت یکماه و در مرحله سوم برخورد قضائی برابر قوانین و مقررات ذکر شده در دستورالعمل اعمال می گردد.

سخنگوی دولت افزود: در حوزه عمومی و مردم در صورت عدم استفاده از ماسک از ارائه هرگونه خدمات اداری، بانکی و قضائی خوداری می شود. ربیعی با اشاره به گزارشی از روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدت اخیر در تهران، اعلام کرد: گزارش های رسیده تا تاریخ یازدهم مردادماه نشان می‌دهد در ادارات استان تهران ۸۲ درصد مراجعین از ماسک استفاده کرده اند. در مترو و اتوبوس با توجه به مشکل فاصله گذاری این میزان به ۶۵ درصد و در تاکسی ها ۶۸ درصد پروتکل های پزشکی رعایت شده است که امیدواریم این میزان با افزایش حس مسئولیت پذیری شهروندان به ۱۰۰ درصد برسد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برای موضوع FATF با توجه به فشارها و مشکلات اقتصادی، قرار نیست دولت در این زمینه رایزنی جدیدی با مجمع تشخیص داشته باشد، اظهار کرد: دیدگاه دولت درباره لوایح مربوط به FATF از ابتدا روشن بود و این نظرات همراه با هشدارهای لازم با صراحت و مکرراً به مسئولان تصمیم گیرنده انتقال داده شد. هرچند که تصمیم نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن مقطع، با نظر کارشناسی دولت مطابقت نداشت اما دولت نیز بلحاظ قانونی به مسئولیت مجمع در تصمیم گیری و پاسخگویی بعدی آن نهاد در برابر همان تصمیم ها، مکلف به تبعیت است.

سخنگوی دولت افزود: البته بنا به شرایط و مقتضیات زمانی، از جمله وضعیت پیش آمده به سبب شیوع کرونا و ضرورت تسهیل در تبادلات مالی برای تامین اقلام مورد نیاز، باب اتخاذ تصمیمات جدید و طی مسیرهای متفاوت باز است.

ربیعی ادامه داد: خوشبختانه وزارت امور اقتصادی، بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و دیگر نهادها به طرق مختلف در حال رایزنی و بررسی نحوه ادامه تعامل با این نهاد بین الدولی، کاهش آسیب های اقتصادی متصور از این نهاد و همچنین بدنبال بهره برداری از ظرفیت های این نهاد در عرصه بین الملل بوده اند. آنچه در این زمان برای ما مهم است ادامه فرآیند همکاری در قالب برنامه اقدام مورد توافق در سال ۲۰۱۶میلادی است.

ربیعی یادآور شد: با این وصف تاکنون بسیاری از موارد برنامه اقدام از جمله جرم انگاری پولشویی به عنوان جرمی مستقل، جرم انگاری تامین مالی تروریسم، تاسیس مرکز اطلاعات مالی (FIU) موارد مربوط به نظارت و… انجام گرفته است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دو مورد بحث برانگیز برنامه اقدام در حوزه بین الملل، تصویب دو کنوانسیون پالرمو و مبارزه با تامین مالی تروریسم است که پروسه الحاق به این دو کنوانسیون طولانی گردیده و دستاویزی برای فشار دولت های معاند به این نهاد برای اعمال فشار شه ولی همانطور که پیشتر نیز ذکر گردید ما در قالب برنامه اقدام با این نهاد در حال تعامل هستیم و از طرفی دیگر با نهادهای داخلی نیز برای تطبیق با استانداردهای بین المللی از بین بردن موانع موجود در حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم AML/CFT حداکثر تعامل و رایزنی را داریم.

انتهای پیام

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا