جدیدترین و آخرین اخبار داغ دانش و فناوری

روانشناس کودک: حضور درمدرسه برای کلاس اولی‌ها یک ضرورت است

به گزارش روز شنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر پریسا یاسمی نژاد خطاب به والدین افزود: نمی توان از دانش آموز کلاس اولی انتظار داشته باشیم به راحتی بخواند و بنویسید بنابراین بی تردید باید در شرایط فعلی باید برای افزایش کیفیت آموزش والدین و یا فرد دیگری که صلاحیت آموزش را دارد به بچه های کوچکتر برای فهم بهتر دروس کمک کنند.

به گفته او کودکِ کلاس اولی برای تجربه طعم شیرین باسواد شدن به غیر از وسایل و تجهیزات به حمایت والدین و معلم نیاز دارد چرا که این حمایت های می تواند زمینه ساز آینده ای درخشان باشد. هر گونه اعمال فشار و یا خشونت در یادگیری آثار مخربی دارد و می تواند اساسا کودک را نسبت به درس خواندن دلزده کند.

این متخصص روانشناسی کودک با بیان این موضوع که طبق تحقیقات اگر چنانچه بچه ها در محیط های خشن باشند و یا حتی اگر در برنامه های تلویزیونی شاهد خشونت باشند در آینده به افرادی خشن  تبدیل می شوند توضیح داد: کودکان این خشونت را روی ضعیف تر ها مثل خواهر و برادر کوچکتر خود اعمال می کنند و یا این که دچار اضطراب های بسیار شدید می شوند.

یاسمی نژاد با اشاره به این موضوع که چنانچه کودکِ شما دچار اختلال خاصی مثل دیرآموزی، بیش فعالی، عدم تمرکز و یا اختلال در یادگیری باشد باید این موضوع را با کادر مدرسه در میان بگذارید، تاکید کرد: در عین حال اگر کودکتان هوش و نبوغ و استعدادی در زمینه خاصی دارد آن را ناگفته نگذارید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یادآوری این موضوع که آموزش مجازی نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشد، ادامه داد: شاید در بسیاری از موارد  مشکلات پایه دوم از کلاس اولی ها بیشتر باشد، این دانش آموزان سال قبل ودوره پیش دبستانی را نیز به صورت مجازی گذرانده اند و در سال جدید با پایه ای  ضعیف وارد کلاس دوم شده اند.

او  ضرورت تقویت حس مسوولیت پذیری در کودکان در بدو ورود به مدرسه را مورد توجه قرارداد و تاکید کرد:  سعی کنیم مقداری از اسباب بازی های کودک را جمع کرده و در عوض با خرید یک میزتحریر یا کتابخانه کوچک، حال و هوای درس و مسئولیت پذیری را برای کودکانمان تقویت کنیم تا بچه ها متوجه شوند از این به بعد، غیر از بازی، وظایف و برنامه های دیگری هم دارند.

وی توصیه کرد: باید ساعات خواب و استراحت کودک منظم شود، برای دستشویی و مسواک و خواب، یک برنامه زمانی تعیین کنید و به شکلی کاملا جدی به آن پایبند باشید یادتان باشد کودکانی که دیروقت می خوابند، بر اثر کم خوابی با مشکلاتی مثل عدم تمرکز، بی توجهی، بی حالی، خستگی و  ناتوانی در یادگیری مواجه می شوند.

یاسمی نژاد افزود: این موضوع مشخص است که ارسال صدا به تنهایی نمی تواند به آموزش بچه ها کمک کند بنابراین بهتر است معلمان از خودشان در فضایی مناسب فیلم های آموزشی ضبط کنند تا بچه ها بتوانند ارتباط بهتری با معلم و فضای آموزشی داشته باشند.

وی با بیان اینکه امسال سومین سال آموزشی کرونایی در فضایی متفاوت را تجربه می کنیم خطاب به معلمان تاکید کرد: در شرایط فعلی آموزش در بستر فضای مجازی برای هیچ کسی نا آشنا نیست و این موضوع که فردی یا سیستم آموزشی ادعا کند با  این فضا  و یا نحوه آموزش بیگانه است، اصلا پذیرفتنی نیست، لازم است در سال جدید با روش ها و متدهای کارآمدتری به آموزش بچه ها ادامه دهیم.

 

ترک اعتیاد کودک به فضای مجازی،  دشوار یا غیرممکن

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کنترل و مدیریت فضای مجازی را به عنوان دیگر موضوع مهم مطرح کرد و توضیح داد: باید والدین به این حوزه نظارت بیشتری داشته باشند،  نمی توان به بهانه این که گوشی دست کودک است فکر کنیم حتما بچه ها صرفا  در حال انجام تکالیف و یادگیری هستند.

یاسمی نژاد توصیه کرد: گوشی هوشمند باید با نظارت والدین صرفا برای حضور در کلاس و یادگیری و ارسال دروس در اختیار دانش آموز خصوصا دانش آموزان دبستانی باشد، اگر از کنار این موضوع بی توجه عبور کنند بعد از بحران کرونا دور کردن کودکی که به فضای مجازی اعتیاد پیدا کرده دشوار و یا غیر ممکن خواهد شد.

وی ادامه داد: تا جائیکه امکان دارد برای کودکان گوشی شخصی تهیه نکنید، ولی اگر به هر دلیلی مجبور به انجام اینکار شدید حتما با نظارت بیشتر اجازه استفاده به کودک بدهید و همواره این موضوع را مد نظر داشته باشید که گوشی های هوشمند برای کودکان ما وسیله بازی و یا سرگرمی نیستند، بلکه صرفا ابزاری برای یادگیری وارتباط با معلم هستند.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا