جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

روش‌های ابراز محبت پدر و مادر در جلوی فرزندان / این روش ابراز عشق جلوی فرزندان ممنوع است!

پیامبر (ص) برای ما از بهترین کلیدواژه دوام زندگی سخن می‌گویند، همان شیوه کاربردی که این روز‌ها هنگام ورود به خانه می‌توانیم از آن بهره ببریم.

«مبین» و «متین» در حال بازی کردن هستند و در آن سو «مبینا» در هر کمک به مادرش است، چیزی به آمدن پدر نمانده است، «لیلا» مشغول مرتب کردن سر و ضعش است، ناگهان صدای کلیدی که در قفل می‌چرخد به گوش می‌رسد، بچه‌ها از آمدن پدرشان حسابی سر ذوق آمده‌اند و متین از سر و کول بابایش بالا می‌رود، مبینا در همین حین خرید‌ها را از دست پدرش می‌گیرد. لیلا چند قدمی به سمت همسرش می‌رود، اما این دو نفر تنها به یک دست دادن خشک اکتفا می‌کنند. مبینا که هر روز شاهد این صحنه است از خودش می‌پرسد: چرا بابا، مامان را بغل نمی‌کند و نمی‌بوسد، چرا این دو نفر اینقدر نسبت به هم سرد هستند. مگر چه می‌شود پدر جلوی ما مادرم را به آغوش بگیرد و ببوسد؟!

روش‌های ابراز محبت پدر و مادر در جلوی فرزندان

برای بررسی چالش این خانواده با «حجت‌الاسلام صادق مجیدی» کارشناس خانواده گفتگو کردیم، او درباره شیوه ابراز‌های محبت همسران در جلوی فرزندان چند راهکاری را ارائه داده است که می‌تواند برای این خانواده پنج نفره راهگشا باشد.

او می‌افزاید: زن و شوهر در خانه به روش‌های مختلفی می‌توانند به یکدیگر محبت کنند. این محبت کردن زوجین تأیر بسیار مثبتی بر روحیه فرزندان دارد، خصوصاً که در فضای خانه آرامش و امنیت ایجاد می‌کند. مرد هنگامی وارد خانه می‌شود، همسرش را صدا بزند و سلام گرم بدهد. زن نیز به استقبال شوهرش برود و او را در آغوش بگیرد یا زمانی که مرد می‌خواهد به سرکار برود، همسرش او را بدرقه کند.

حجت‌الاسلام مجیدی ابراز می‌دارد: مرد در حضور فرزندان بار‌ها به روش‌های مختلف از همسرش تقدیر و تشکر کند؛ از غذا و دست پخت او یا کار‌های دیگر. وقتی فرزندان این کار را ببینند که پدر و مادر به هم محبت می‌کنند، در واقع این نوع محبت کردن و قربان صدقه‌ها را ببیند، یاد می‌گیرند چطور در زندگی فردی و حتی در زندگی مشترکشان محبت کردن را ابراز کنند.

او می‌گوید: بچه‌هایی که در خانه محبت ندیده‌اند، متأسفانه وقتی بزرگ می‌شوند، علاوه بر اینکه خلأ‌های عاطفی که در وجودشان است، بلد نخواهند بود محبت کنند. از سویی دیگر بسیاری از افراد هستند این نوع محبت کردن زوجین به یکدیگر در مقابل فرزندان را سوسول‌بازی و بچه‌بازی می‌دانند! برای اینکه این نوع محبت کردن پدر به مادر یا مادر به پدر را ندیده‌اند.

این کارشناس خانواده بیان می‌دارد: پدر می‌تواند پیشانی و گونه‌های مادر را ببوسد، اما فراتر از آن نه! چون بدآموزی دارد و این نوع بوسه و محبتی که جنبه جلفی دارد، ماهیتش بسیار متفاوت است.

وقتی پیامبر (ص) درباره بهترین کلیدواژه دوام زندگی می‌گوید

با این وجود تأکید بر روابط عاشقانه میان زن و شوهر حتی در سیره اهل بیت (ع) هم دیده می‌شود، از لزوم احترام به بانوی خانه گرفته تا بیان بهترین کلیدواژه دوام زندگی.

پیامبر خاتم (ص) این اسوه زندگی بشر بهترین شیوه محبت شوهر به همسر را استفاده از ابزار زبانی می‌دانند و می‌فرماید: «قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَهِ إِنِّی‏ أُحِبُّکِ‏ لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً»؛ این گفتار مرد به همسرش که «من تو را دوست دارم»، هرگز از قلب زن بیرون نمی‌رود.

امام علی (ع) درباره اینکه چطور یک زندگی می‌تواند روی مدار شادی و آرامش بچرخد، می‌فرماید: «فَدارِها عَلى کُلِّ حالٍ، وأحسِنِ الصُّحبَهَ لَها لِیَصفُوَ عَیشُکَ»؛ همیشه با همسرت مدارا کن و با او به نیکی همنشینی کن تا زندگیت باصفا شود.

البته دلیل این سفارش علوی می‌تواند این جمله دیگر امام علی (ع) باشد که می‌فرماید: «إِنَّ المَرأَهَ رَیحانَهٌ و لَیسَت بِقَهرَمانَهٍ …»؛ زن، ریحانه است است و نه قهرمان، با او به هر حال مدارا کن و نیکو برخورد کن تا زندگی تو با صفا شود.

حالا آقایان خانه! اگر می‌خواهید یکی از خصلت‌های پیامبران را داشته باشید به همسرتان محبت کنید به خصوص در جلوی فرزندان، زیرا امام صادق (ع) می‌فرماید: «یکی از اخلاق پیغمبران این است که نسبت به همسرانشان محبت دارند»، البته حضرت (ع) در جایی دیگر این محبت به همسر را یکی دیگر از نشانه‌های ایمان توصیف می‌کنند و می‌فرماید: «اَلْعَبْدُ کُلَّماَ ازْدادَ لِلْنِّساءِ حُبّا إزْدادَ فِى الاِْیمانِ فَضْلاً»؛ بنده، هر قدر محبتش به زنانش زیادتر شود، ایمانش فضیلت بیشتری می‌یابد.

این نسخه را در خانه‌تان اجرایی کنید

به هر حال آقای خانه! تصور کنید یا این شیوه را اجرایی کنید وقتی وارد خانه می‌شوید، همسرتان را به گرمی در آغوش بگیرید و این محبت را در جلوی فرزندانتان به نمایش بگذارید، البته آن هم از نوع واقعی نه تصنعی! با این کار که تنها چند ثانیه به طول نمی‌کشد، شیرین‌ترین و بهترین تصویر را در ذهن میوه‌های زندگیتان ثبت خواهید کرد.

البته باید مدنظر داشته باشید در این زمینه هم خط قرمز‌هایی وجود دارد، چون برخی رفتار‌ها عاطفی و برخی دیگر رفتار جنسی است و بچه‌ها به خوبی متوجه رفتار‌ها می‌شوند. با این وجود از قربان‌صدقه‌های خانوادگی غافل نشوید، زیرا در چالش‌های زندگی حسابی به کمک‌تان خواهد آمد. در همین اثنا هم بدانیم «رابطه عاطفی» خواندنی نیست و نیاز به یاد دادن دارد، بنابراین اگر پدر و مادر در مقابل کودکانشان همدیگر را ببوسند، بهترین بسته فرهنگی که شامل یادگیری ابراز محبت و بهبود احساس امنیت و آرامش را برای آن‌ها ارمغان خواهند آورد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان
دکمه بازگشت به بالا