جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

رگبار و وزش باد شدید در ۶ استان کشور

سازمان هواشناسی از وقوع رگبار و رعد و برق شدید در شش استان کشور خبر داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدر نارنجی‌رنگ با اشاره به رشد شدید ابرهای همرفتی آورده است: وقوع رگبار و رعد و برق شدید، وزش باد شدید و احتمال بارش تگرگ چهارشنبه (۴ مردادماه) در شمال آذربایجان غربی، شمال خراسان شمالی، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب شرق فارس و جنوب کرمان و پنج‌شنبه (۵ مردادماه) در جنوب کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شمال و شرق هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی آبگرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان‌آب و اختلال در سفرهای بین شهری، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل دور از انتظار نیست بنابراین اجتناب از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در عبور و مرور از نواحی مرتفع، اجتناب از هر گونه تردد، توقف و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و ارتفاعات، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید چهارشنبه (۴ مردادماه) در نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، شمال کردستان، ارتفاعات و دامنه در شرق مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب شرق فارس، جنوب کرمان، پنج‌شنبه (۵ مردادماه) در ارتفاعات البرز، شرقی خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، جنوب سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان و جنوب کرمان و جمعه (۶ مردادماه) شمال هرمزگان و جنوب کرمان، نیمه شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، ارتفاعات البرز، مرکزی و ارتفاعات در شمال و شرق هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب و احتمال سیلاب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، وقوع صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال وجود دارد بنابراین احتیاط و اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در هرگونه فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری به‌ویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها توصیه می‌شود.

در ادامه این هشدار با اشاره به افزایش شیو فشاری آمده است: وزش باد شدید و گرد و خاک چهارشنبه تا جمعه (۴ تا ۶ مردادماه) در نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی سمنان و تهران، قم، مرکزی و اصفهان و شنبه ( ۷ مردادماه) در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، یزد، قم، مرکزی، اصفهان، جنوب سمنان و تهران پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا (احتمال رخداد توفان شن در شرق کشور)، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال وجود دارد.

سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط و اجتناب از رفت وآمد های غیرضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا