جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

ریزشی سنگین بازار سهام / خروج پول از بازار

بورس تهران در این هفته تقریبا درجا زد. این هفته خبری از افت هفته گذشته نبود اما بازار رشد خاصی هم نداشت.

در اولین روز معاملاتی این هفته بورس منفی بود و افت کرد، اما پس از آن بازار به تعادل رسید و افت بازار هم جبران شد. طی 4 روز معاملاتی این هفته شاخص کل بورس 43 هزار واحد معادل 1.92 درصد رشد کرد.

شاخص هم وزن 434 واحد معادل 6 صدم درصد رشد داشت و شاخص کل  فرابورس نیز 258 واحد معادل 9 دهم درصد افزایش یافت.

با توجه به افت سنگین شاخص ها در هفته گذشته، در این هفته وضعیت بورس خوب بود و بازار به تعادل رسید. البته می توان گفت که وضعیت نمادهای بزرگ و شاخص ساز طی این هفته بهتر از نمادهای کوچک بود.

سقوط ارزش معاملات

ارزش معاملات بازار سهام طی این هفته ریزشی سنگین داشت. گرچه شاخص ها در هفته گذشته سقوط کردند، اما اثر ریزش شاخص ها طی این هفته در ارزش معاملات نمایان شد و با کاهش شدید ارزش معاملات، زنگ هشدار برای معامله گران به صدا درآمد.

روز شنبه ارزش معاملات خرد 12 هزار میلیارد تومان بود. یکشنبه رقم معاملات به 14800 میلیارد تومان رسید. دوشنبه 12300 میلیارد تومان معامله در بازار انجام شد و در روز چهارشنبه هم کمترین رقم معاملات روزانه این هفته با عدد 10300 میلیارد تومان به ثبت رسید.

خروج پول از بازار

طی 4 روز معاملاتی در این هفته، برآیند تغییر مالکیت سهامداران حقیقی و حقوقی، به سمت حقوقی ها چرخش داشت و حقیقی ها مالکیت خود در سهام را به حقوقی ها واگذار کردند.

در روز شنبه سهامداران حقیقی 3470 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. اما یکشنبه وضعیت بهتر شد و حقیقی ها بیش از هزار میلیارد تومان پول به بازار بردند.

دوشنبه 210 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد و در روز چهارشنبه حقیقی ها 440 میلیارد تومان پول به بازار تزریق کردند. با این حساب در این هفته دو روز تزریق پول اتفاق افتاد و دو روز هم خروج پول.

با توجه به افت سنگینی که در هفته گذشته اتفاق افتاد، هنوز حقیقی ها با تردید نسبت به آینده بازار نگاه می کنند و به همین دلیل برآیند هفتگی ورود و خروج پول توسط آن ها، منفی است.

بهبود قدرت خریداران

سرانجام در این هفته وضعیت خریداران بهبود یافت و نسبت به هفته گذشته، رشد چشمگیری در این شاخص ثبت شد. در 4 روز پایانی هفته گذشته، شاخص قدرت خریداران حقیقی حتی یک روز هم به عدد 0.8 نرسید اما در این هفته وضعیت متفاوت بود.

البته در روز شنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد 0.64 را ثبت کرد که نگران کننده بود، اما پس از آن وضعیت خوب شد. روز یکشنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی به عدد 1.15 رسید.

در روز دوشنبه این شاخص عدد 1.04 را ثبت کرد و در نهایت در روز چهارشنبه هم این شاخص به عدد 1.22 رسید که بالاترین رقم این هفته محسوب می شود.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
اقتصادنیوز
دکمه بازگشت به بالا