جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

زنگ هشدار به روسیه در مینسک به صدا درآمد

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ الکساند لوکاشنکو امروز جمعه در دیدار از شهر مرزی برست در مرز بلاروس و لهستان (شهری که نخستین محل حمله ارتش آلمان نازی بود) گفت: مردم بلاروس هیچگاه اجازه نخواهند داد تا به برادر بزرگ ما روسیه خیانت شود اما روسیه نیز نباید به فکر مطیع کردن ما به عنوان یک کشور مستقل باشد.
وی با بیان اینکه مردم روسیه و بلاروس یک ملت هستند، اظهار کرد: ما همواره در کنار روسیه بودیم و حمایت کردیم. اختلافات مینسک و مسکو ربطی به مردم روسیه ندارد چرا که روسها با ما رفتار خوبی دارند.

در دیدار با بولتون ضد روسیه حرفی زده نشد
لوکاشنکو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیدار اخیر جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا از مینسک گفت: طرف بلاروسی ضد روسیه حرفی به بولتون نزده است این پرسش را مطرح کرد که چرا (از نگاه مسکو) نباید بولتون به بلاروس می آمد، افزود: بولتون قبلا به سوچی و مسکو سفر کرده است و دوست من ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) یکدیگر را در آغوش کشیدند.
وی افزود: ما به آرامی در این مورد رفتار و با بولتون مذاکره کردی، ما نیاز به احیا روابط با واشنگتن داریم چرا که آمریکا یک امپراتوری است و قدرتمندترین کشور جهان محسوب می شود.
روابط روسیه و بلاروس در سالهای اخیر چند مورد تنش شدید تجربه کرده است که تازه ترین مورد آن بهار بر اثر ارسال نفت آلوده روسی از طریق سیستم ترانزیت نفت بلاروس رخ داد.
روسیه همچنین مانع واردات برخی کالاهایی از بلاروس به دلیل آنچه صادرات محصولات تحریم شده اروپایی به حساب می آمد، شده است.

تنش نفتی-گازی در سال 2016 بر سر بدهی 425 میلیون دلاری بلاروس به روسیه نیز مورد دیگری از تنش ها بین دو کشور بود.
سه سال پیش همچنین روسیه محدودیت های مرزی برای تردد در مرز این کشور با بلاروس پس از آغاز اجرای قراردادی در بلاروس برای سفر بدون روادید اتباع شماری از کشورها به بلاروس وضع کرد.
این مسایل در حالی روابط این روزهای دو کشور را تیره کرده است که روسیه و بلاروس سال 1989 پیمان دوستی و اتحاد امضا کرده اند که افزون بر حذف کنترل مرزی، برگزاری نشست های مشترک پارلمانی و دولتی، سبب همکاری دفاعی و همچنین اشتراک نسبی در مواضع منطقه ای و بین المللی دو کشور شده است.
از آنجا که در بین 15 کشور استقلال یافته پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 روسیه بهترین روابط را با بلاروس دارد صاحبنظران این اظهارات را زنگ هشداری برای مسکو قلمداد می کنند.

منبع: خبرگزاری برنا

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا