جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعیجدیدترین و آخرین اخبار داغ دانش و فناوری

زوج‌هایی که مشکل ناباروری دارند با خیال آسان تری به سمت درمان بروند

با استفاده از روش های نوین درمان امکان باروری در مرکز تشخیص و درمان ناباروری استان کردستان به بیش از ۳۰ درصد رسیده است.

۲۰ سال انتظار، ۲۰ سال لحظه شماری برای ورود مهمانی عزیز به جمع گرم خانواده، اما پایانی خوش با شنیدن صدای گریه نوزاد و رسیدن به آرزویی که به لطف خدا دست یافتنی شده بود.

توصیف این لحظه برای پدر و مادری که به تازگی در روستای اسلام آباد سنندج جمعشان سه نفره شده بود سخت، اما شیرین بود.

طعم فرزنددار شدن امید به زندگیشان را چند برابر کرده بود، این را می‌توان آشکارا از حرف‌ها و رفتارشان دید.

چنور خانم و آقا ارسلان زوج ۳۵ و ۴۵ ساله سنندجی که پس از ۲۰ سال زحمت و البته تا حدی نا امیدی هدیه ای دوست داشتنی از خدا گرفتند. “دارین” را میگویم پسر شیرین زبانی که بعد از سال‌ها چشم انتظاری جوانه ی امید را در دل این خانواده زنده کرد.

درمان ناباروری در اوج ناباوری

این مادر سنندجی می‌گوید: در این ۲۰ سال برای درمان به همه مراکز درمان ناباروری کشور رفته بودم، ولی اینک در مرکز ناباروری بعثت سنندج به روش iuf نتیجه گرفتیم و خدا را شاکریم.

پدر هم از لحظه‌هایی پر از التهاب انتظار، امیدی که همواره به خدا داشت و کمک مشاوران و پزشکان مرکز که نتیجه بخش بود میگفت.

“دارین” حالا ۱۹ ماهه است.

این تنها نمونه ای از زوج‌هایی است که سختی‌ها و هزینه‌ها را به جان می خرند و بعد از چندین سال درمان، به مرکز ناباروری بعثت سنندج آمده اند تا آخرین شانس برای فرزند دار شدن را امتحان کنند چرا که این مرکز با تکیه بر روش‌های جدیددرمان، امکان باروری را به بیش از ۳۰ درصد رسانده است.

مرکز تشخیص و درمان ناباروری استان کردستان در سال ۱۳۹۲ تاسیس شد و روزانه پذیرای صد‌ها زوج نابارور از شهرستان‌های مختلف است.

در تحقیقاتم متوجه شدم یکی از نقاط قوت این مرکز، تنوع روش‌هایی است که برای بچه دار شدن به زو جهای نابارور ارائه می شود.

زوج‌ها در این مرکز پس از تشکیل پرونده، مشاوره و معاینه توسط متخصصان بسته به نیاز آن‌ها و تصمیمی که مشترک پزشک معالج و زوج نابارور میگیرد، یکی از این روش‌ها انتخاب می شود.

درمان ناباروری در اوج ناباوری

در سالن انتظار مرکز باروری وناباروری بعثت سنندج همه جور آدمی را می توانی پیدا کنی از سنندج و سایر شهر‌های دیگر، زنان و مردان میانسالی که اگر فرزند داشتند، حالا باید به فکر تهیه جهیزیه برای دخترشان یا پیدا کردن عروس برای پسرشان باشند یا زنان جوانی که نتوانسته اند طعم مادر شدن را بچشند. علت حضور همه یک دلیل داشت.

هر دقیقه تعدادی از صندلی‌ها خالی، اما بلافاصله تعداد دیگری از مراجعه کنندکان جایگزین قبلی‌ها می شوند، زوج‌های نابارور ساعت‌ها بر روی این صندلی‌های آهنی نشته اند و گذر زمان را در این مکان متوجه نمی شوند و چشم به راه خبر‌های خوش هستند.

چنور خانم و آقا ارسلان  بعد از بیست سال درمان و پرداخت هزینه‌های گزاف برای فرزند دار شدن در کلان شهر‌ها این بار با هزینه کم در سنندج نتیجه گرفته و صاحب فرزند شدند.

بخش‌های مشاوره ناباروری و ژنتیک، آزمایشگاه، اتاق‌های عمل، سونوگرافی، مرکز تصویربرداری تخصصی ناباروری و واحد‌های مددکاری و روانشناسی یک لحظه از حضور مراجعه کنندگان خالی نمی شوند.

درمان ناباروری در اوج ناباوری

تعدادی از مراجعه کنندگان به علت اضطراب یا هر دلیل دیگری حاضر به گفتگو نشدند. به محل آزمایشگاه مرکز درمان و تشخیص ناباروری بعثت سنندج رفتم و با دکتر جعفر رضایی جنین شناس این مرکز گفتگو کردم.

او می گوید: مشکل نازایی در زنان حل شده و برای حل مشکل نازایی مردان، روش‌های جدیدی در دست اجراست. انتخاب اسپرم مناسب بر اساس میزان بار الکتریکی، فعال سازی مصنوعی تخمک و جداسازی اسپرم جزو جدیدترین شیوه‌های درمانی محسوب می شوند.

این جنین شناس یکی از این روش‌ها را انتخاب اسپرم مناسب و تزریق آن به تخمک و انتقال به رحم (میکرواینجکشن) بیان کرد و گفت: با استفاده از این روش، میتوان شانس باروری را تا ۳۰ درصد افزایش داد.

دکتر رضایی گفت: حدود ۲۰ درصد از زوجین نابارور هستند که البته آمار قابل توجهی است و این در حالی است که بیشتر آزمایش‌ها و دارو‌های باروری زیر پوشش بیمه نیستند و این افزایش هزینه‌های باروری را به دنبال دارد.

درمان ناباروری در اوج ناباوری

در کشور ما ۸۴ مرکز درمان ناباروری با استفاده از فناوری‌های روز دنیا در این مراکز خدمات ارائه می دهند، اما هزینه دارو‌های درمان ناباروری، ماهانه مبلغ هنگفتی را به زوج‌ها تحمیل می کند.

به همین جهت به سراغ رئیس بیمه سلامت کردستان رفتم تا از سقف تعهداتشان در زمینه خدمات ناباروری خبردار شویم.

دکتر اسماعیلی نحوه تحت پوشش قرار گرفتن خدمات ناباروری از سوی این سازمان را تشریح کرد و گفت: زوجین می توانند از خدمات سه دوره ناباروری در طول یکسال شامل IVF، میکرواینجکشن، IUI و FET با پوشش بیم‌های ۹۰ درصد تعرفه بخش دولتی در مراکز ناباروری دولتی و ۹۰ درصد تعرفه بخش عمومی غیر دولتی در بخش‌های عمومی غیر دولتی، خیریه و موقوفه و خصوصی بهره مند شوند.

او می‌گوید: این خدمات تا سقف ۵۰ میلیون تومان در سال در بخش عمومی غیر دولتی و خصوصی تحت پوشش قرار می گیرد.

پایین بودن نرخ درمان در این طرح سبب می شود زوج‌هایی که مشکل ناباروری دارند با خیال آسان تری به سمت درمان بروند و طعم شیرین فرزند داشتن را تجربه کنند.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا