جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

سازوکار ستاد امر برای ساماندهی اعتراضات و تجمعات

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر سازوکار پیشنهادی این ستاد برای ساماندهی اعتراضات و تجمعات را تشریح کرد.

حجت الاسلام سید علی خان محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پاسخ به این سوال که اخیرا این ستاد در نامه‌ای به رئیس جمهور برای ساماندهی اعتراضات و تجمعات مردمی اعلام آمادگی کرده است، ساز و کار این اقدام به چه صورتی است و از چه طریقی قابل انجام است؟ گفت: اشخاص حقیقی و حقوقی برای تجمع و راهپیمایی درخواست به ستاد بفرستند چه شاخص‌هایی برای بررسی درخواست‌های برگزاری تجمعات در نظر گرفته شده است، گفت: اعتراض منطقی و قانونی، مصداق نهی از منکر است و پیشنهاد‌های اصلاحی به عنوان امر به معروف تلقی می‌شود و اینها از وظایف قانونی و ذاتی ستاد است.

وی ادامه داد: اگر کسی نسبت به دستگاهی اعتراض یا مطالبه‌گری دارد، می‌تواند از طریق ستاد این مطالبه‌گری را پیگیری کرده و یا ساماندهی کند. ما در سایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر، ساز و کاری را در ۱۸ عرصه به عنوان مطالبات مردمی در نظر گرفته‌ایم. در عرصه‌های مختلفی که مردم مد نظرشان است از جمله حوزه‌های محیط‌زیست، سیاست خارجی، داخلی، حوزه اقتصاد مقاومتی، خدمت‌رسانی در حوزه خانواده و …مردم می‌توانند در این ۱۸ عرصه که روی سایت ستاد قرار دارد، درخواست و مطالبه خود را ثبت کنند.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: ما گزارش‌هایی که در این جا ثبت می‌شود را از دستگاه‌های مختلف پیگیری می‌کنیم به طور مثال اگر فردی به عدالت آموزشی اعتراض دارد، این فرد در سایت امر به معروف مطالبه مردمی خود را ثبت و انجام می‌دهد و از این طریق ستاد از دستگاه‌های مختلف پیگیری می‌کند.

حجت‌الاسلام خان‌محمدی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است ستاد مجوزی برای برگزاری تجمعات بدهد، گفت: به نظر ما باید اهم مطالبات مردمی در سایت ستاد ثبت شده و فضای نخبگانی و جوان جامعه اگر اعتراضی دارند در این زمینه می‌توانند ورود کنند، اما در بحث تجمعات که برابر اصل ۲۷ قانون اساسی است، می‌توانند به ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعلام کنند که به طور مثال در حوزه عفاف و حجاب درخواست برگزاری تجمع را دارند که بعضا برخی متقاضیان هم با ستاد هماهنگی انجام داده‌اند و در مجموع این درخواست‌ها ساماندهی می‌شود و با وزارت کشور هماهنگی لازم صورت می‌گیرد و مجوز برای تجمع صادر می‌شود. درخصوص سایر مطالبات نیز ستاد می‌تواند بحث هماهنگی آن را انجام دهد.

وی در پاسخ به این سوال که براساس چه شاخص‌هایی اجازه برگزاری تجمعات داده می‌شود، گفت: شاخص‌ها همین مواردی است که در روی سایت قرار داده شده است در واقع ما ۱۸ عرصه داریم که بیش از هزار زیرشاخه دارد و تمام این عرصه‌ها در آن دیده شده است و شامل حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و… است. وقتی قرار است تجمعی صورت بگیرد، ما از دستگاه‌ها پیگیری می‌کنیم به طور مثال در همین حوزه عفاف و حجاب چون مطالبه از ستاد صورت گرفته است، ستاد هم پیگیری کرده است و در هر استان رییس ستادهای امر به معروف هر استان طومارها را به دست نمایندگان می‌رسانند و این طومارها در مجلس پیگیری می‌شود.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پاسخ به این سوال که اگر مطالبه فردی در شاخص‌هایی که در ستاد مشخص شده است قرار نداشته باشد، راهکار رسیدگی چیست؟ گفت: نمی‌شود مطالبه افراد در این شاخص‌ها قرار نداشته باشد به صورت کلی در حوزه فرهنگ، سیاست، اقتصاد و… زیرشاخه‌هایی تعیین شده است که مطالبات در این شاخه‌ها گنجانده می‌شود.

حجت‌الاسلام خانمحمدی با بیان اینکه ما به این موضوع که نهی از منکر اعتراض و امر به معروف پیشنهاد است توجه داشته‌ایم، تصریح کرد: اعتراضی که با طلبکاری و هرج و مرج باشد، قطعا به نتیجه نمی‌رسد اعتراضی که در یک چارچوب صحیح باشد نتیجه دارد. ما می‌گوییم باید سازکاری ایجاد شود که مطالبه‌گری صحیح از مسئولان صورت بگیرد و مطالبه‌گری ما تبدیل به اعتراض خیابانی نشود، ولو اینکه می‌تواند تجمع هم باشد. ما قبل از اتفاقات اخیر هم تجمعاتی را داشتیم مانند تجمعات خانواده‌های بنیاد شهید، تجمعات مختلفی در مقابل استانداری‌ها با موضوع مسائل اقتصادی و…حالا این‌ها باید ساماندهی شود یعنی بحث فضای اعتراض با فضای آشوب و اغتشاش باید از هم تفکیک شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تا کسی می‌خواهد اعتراضی کند، دشمن می‌خواهد آن را به آشوب و اعتراضاتی که منجر به رفتارهای خشن در اجتماع می‌شود، تبدیل کند. ما باید بتوانیم فضای مطالبه‌گری صحیح را در اجتماع داشته باشیم و ستاد امر به معروف این آمادگی را دارد که با توجه به وجهه و جایگاه فراقوه‌ای که در این موضوع دارد و می‌تواند هم از مجلس، هم از قوه قضاییه و همچنین از دولت مطالبه کند و شورای ستاد نیز متشکل از همین اعضا هستند و این موضوع را به صورت عملی انجام می‌دهند، حالا به طور مثال قرار است اعتراض در مقابل استانداری باشد یا مکان خاص دیگری باشد که در این زمینه مجلس و استانداری نیز اقداماتی را شروع کرده‌اند که مانند سایر کشورها مکانی را برای اعتراض داشته باشیم. اما اینکه چگونه ساماندهی شود تا این اعتراضات به نحو صحیحی باشد و چارچوب داشته باشد، بسیار مهم است در همین کشورهای توسعه یافته که ما از آن‌ها مثال می‌زنیم این موارد چارچوب دارد و اگر از حدود آن اعتراضات خارج شود، پلیس در آنجا حق دارد، برخورد کند و دیگر آن اعتراض نیست و آشوب می‌شود.

به گفته سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر ما باید این فضا را ایجاد کنیم اگر کسی حتی نسبت به برخی از قوانین کشور اعتراض دارد این اعتراض به طرز صحیح و درست مطرح و بیان شود و مطالبه مشخص شود تا بتوانیم آن را از طریق مجاری قانونی مطرح کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

حجت‌الاسلام خانمحمدی در پاسخ به این سوال که در پیشنهاداتی که از سوی دبیر ستاد مطرح شد، آمده بود که باید ساز و کارهایی برای تحقق اصل ۲۷ قانون مشخص شود، این ساز و کارها از چه طریقی باید مشخص شود، گفت: ساز و کارها این است که در ابتدا چارچوب‌های اعتراضات مشخص شود و نوع مطالبات معلوم باشد، یعنی مشخص شود نوع مطالبات ما در چه زمینه‌ای است به طور مثال فرض کنید در حال حاضر مردم نسبت به یک موضوع اقتصادی معترض هستند اگر این در یک چارچوب صحیح مطرح شود، مشخص می‌شود چند درصد مردم نسبت به این موضوع اعتراض دارند.

وی ادامه داد: ما اعلام آمادگی کرده‌ایم با توجه به اینکه فضای مطالبه‌گری ما روی سایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر مشخص شده است، بحث مردمی کردن امر به معروف را دنبال کنیم. در آنجا خیلی از این مباحث مطرح می‌شود در حال حاضر در بحث تولید بسیاری از نکات مطرح شده است از جمله اینکه چه گلوگاه‌های فساد در زمینه تولید داریم. اگر چارچوب‌ها مشخص شود که اعتراضات مردم به طور مثال در بحث اقتصادی بیشتر در چه زمینه‌ای است و همچنین پیشنهادات آن هم مطرح شود یعنی اگر اعتراضات ما همراه با پیشنهاد باشد این موضوع به نتیجه می‌رسد. یعنی اگر ما در حوزه اقتصادی اعتراض داریم پپیشنهادات‌مان را هم در همان حوزه مطرح کنیم می‌توانیم به نتیجه برسیم.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد: بحث اصلی ما این است که فضای مطالبه‌گری باید ساماندهی شود و اعتراضات صحیح شود و فضای اعتراض کردن در کشور باشد. خط و خطوط‌های اعتراض و اغتشاش مشخص شود.ما در این زمینه پیشنهاداتی را داده‌ایم و می‌توانیم در جلسه‌ای با حضور مجلس، دولت و قوه قضاییه ساز و کارها و معیارها را مشخص کنیم تا برای تحقق اصل ۲۷ قانون اساسی نیز که به فراموشی سپرده شده است، بتوانیم ساز و کارهای مناسب را فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام خانمحمدی در پاسخ به این سوال که پیشنهادات اصلاحی برای رفع مشکلات باید از سوی چه کسی مطرح شود، گفت: فضاهای نخبگانی می‌توانند پیشنهادات خود را مطرح کنند به طور مثال امروز که بحث عفاف و حجاب مطرح است نخبگان ما می توانند پیشنهاد دهند یا در خصوص روندهای کاهش آسیب‌های اجتماعی که خلاهایی وجود دارد و امروز این خلاها، باعث اعتراض مردم شده است ما می‌توانیم در این باره هم از پیشنهادات معترضان که عده‌ای از آن‌ها هم دانشجو هستند استفاده کنیم. در نهایت ما در کارگروه‌هایی که داریم می‌توانیم پیشنهادات را برای مسئولان مشخص کنیم یعنی یک فضای نقد و گفتگو گذاشته می‌شود و ساز و کارهایی در آن مشخص می‌شود و به مجموعه دولت گفته می‌شود یعنی اعتراض مطرح می‌شود و این اعتراض همراه با پیشنهاد می‌شود و پیشنهاد برای اصلاح آن روندی که وجود دارد مطرح می‌شود حالا این اصلاح می‌تواند در حوزه ساختاری باشد یا در حوزه خلاء قانونی یا مدیریتی. اگر این چنین شود یک جامعه توسعه یافته می‌شود و ما می‌توانیم اثر اعتراض را در زمانی نه چندان دور مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: به طور مثال در کشور ما نسبت به برخی از قوانین مشکل وجود دارد و از طرفی فضای نقد و گفتگو در رسانه ملی ایجاد شود و موافق و مخالف صحبت کنند و این باعث ارتقای جامعه می‌شود. بحث ما این است که چطور می‌توانیم از برخی از مسائلی که برای کشور تهدید محسوب می‌شود فرصت ایجاد کنیم. امروز بسیاری از اعتراضات در کشور ما فرصت است.همین مسائل اخیر برای دستگاه امنیتی ما فرصت بود، چرا که جریانات شناسایی شدند و اگرچه آسیب‌هایی داشته اما دستاوردهایی برای کشور نیز داشته است.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: بحث ما این است که در حوزه اعتراضات برخی از آن‌ها به حق است و باید این اعتراضات در فضایی قرار بگیرد که روی آن بحث و گفتگو شود و همراه با پیشنهاداتی برای اصلاح جامعه در نظر گرفته شود.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا