جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

سایه سنگین بازار متشکل ارزی بر سر دلالان

به گزارش خبرنگار مهر، زمزمه راه‌اندازی بازار متشکل ارزی کافی بود تا دلالان هر روز سایه سنگین آن را بر سر معاملات خود حس کنند؛ موضوعی که می‌توان آن را به صورت مشخص در مکالمات و مراودات معامله‌گران فردایی دید. تنها کافی است عضو یک یا دو کانال معاملات فردایی ارز در فضای مجازی باشید تا ببینید که چطور بازارسازی بانک مرکزی می‌تواند برخی نقشه‌های دلالان و سوداگران بازار ارز را نقش بر آب کند.
دلالان نگران راه‌اندازی بازار متشکل ارزی
دلالان و سوداگران بازار ارز، راه‌اندازی بازار متشکل ارزی و برخی تحرکات بانک مرکزی برای نقش‌آفرینی در بازار اسکناس را خطری جدی برای خود می‌دانند و بر این باورند که اگر این بازار راه‌اندازی شود، به طور قطع بر روی روند کاری آنها و البته تعیین نرخ اثرگذار خواهد بود؛ هرچند هنوز هم برخی از آنها خوش‌باورانه معتقدند که می‌توانند کماکان نقش خود را در بازار ارز ادامه دهند.
زمزمه‌های راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در کنار نقش فعالانه بانک مرکزی طی هفته‌های گذشته، به خوبی به دلالان نشان داد که حداقل اگر می‌توانند در برخی ساعات از معاملات روزانه و شبانه، نرخ را به دلخواه خود بالا ببرند، اما این روند عمر کوتاهی دارد و بازارسازی بانک مرکزی از طریق صرافی‌های بانکی، راه را بر آنها خواهد بست و حداقل، اجازه برنامه‌ریزی بلندمدت و میان مدت را به آنها در بازار ارز نمی‌دهد.
نگرانی دلالان از راه اندازی بازار متشکل ارزی موجب شده آنها به هم گروهان خود توصیه کنند که با احتیاط پا در راه خرید و فروش‌های ارز با قیمت‌های بی‌ثبات کنونی بگذارند. آنها بر این باورند که هر لحظه ممکن است بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شده و جو روانی آن، بسیاری از خریدارها و فروشندگان کلان را متأثر کند.
این جو تا جایی پیش رفته که رؤسای کانال‌های دلالی ارز، به معامله‌گرانی که سابقه چندانی در خرید و فروش و معاملات ارزی نداشته یا می‌خواهند سرمایه اندکی را وارد این بازار کنند، توصیه می‌کنند که کل سرمایه را وارد نکنند و نیمی از آن را در این بازار به کار گیرند؛ چراکه با راه اندازی بازار متشکل ارزی، مشخص نیست که چه اتفاقی رخ خواهد داد.
اتمام مراحل راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در بانک مرکزی
اکنون توپ تشکیل بازار متشکل ارزی در زمین «شرکت بازار متشکل ارزی» است؛ شرکتی که با سهامداری فرابورس و چندین نهاد دیگر تشکیل شده است تا زمینه را برای شکل‌گیری قانونی فرآیند نقش آفرینی بازار متشکل ارزی فراهم کند. به گفته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، سیاستگذار ارزی کشور هر آنچه که لازم بوده در مورد راه اندازی و ایجاد بازار متشکل ارزی انجام داده و از اینجا به بعد، کار در حوزه هیأت مدیره این بازار پیگیری خواهد شد.
همتی اعلام کرده که بازار متشکل ارزی محلی است که می‌توان در غالب آن، نرخ اسکناس ارز را هم بر اساس منطق عرضه و تقاضا و نه به صورت صوری، تعیین کرد و از مزایای آن بهره‌مند شد.
محمود شکسته‌بند، مدیرعامل بازار متشکل ارزی نیز در رابطه با آخرین وضعیت راه‌اندازی بازار متشکل ارزی گفته است: تمام مراحل ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت‌ها انجام شده و کار وارد فاز عملیاتی شده است؛ کارهای کارشناسی، برنامه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های مورد نیاز این بازار نیز در حال طراحی و تدوین است و به طور مرتب هیأت مدیره شرکت، جلسات مستمری را با کارشناسان فناوری اطلاعات برگزار می‌کند.
ساختمان محل استقرار بازار متشکل ارزی تجهیز شد
اکنون خبرها حکایت از آن دارد که ساختمان محل استقرار بازار متشکل ارزی نیز تجهیز شده است و به محض نهایی شدن ثبت شرکت، هیأت مدیره، مدیران و کارشناسان در محل بازار متشکل ارزی مستقر می‌شوند.
آنگونه که یک مقام مسئول در نظام بانکی پیش‌تر در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرده بود، قرار است محل تشکل بازار متشکل ارزی، ساختمان بانک مرکزی در خیابان فردوسی باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا