جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

سعیدی: واسطه‌گری در بازار باید تابع چارچوب‌های جدی‌تری شود

[ad_1]
61655461

نماینده مردم چابهار در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مورد علت افزایش قیمت محصولات کشاورزی گفت: یکی از دلایل مهم افزایش نرخ محصولات کشاورزی، نقش واسطه‌ها و دلال‌هاست. کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم برنامه‌هایی در خصوص نظام‌مند شدن واسطه‌ها خواهند داشت.

معین الدین سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا افزایش قیمت محصولات کشاورزی را ناشی از «واسطه گری» دانست و گفت: دلایل متعددی را می‌توان برای افزایش نرخ محصولات کشاورزی مطرح کرد. مهم‌تر از همه، نقش واسطه‌ها و دلال‌هاست که باید تلاش‌هایی در جهت کوتاه کردن دست این افراد صورت بگیرد. البته نباید همه واسطه‌ها را حذف کنیم. ما باید واسطه‌ها را در یک نظام تولیدی مدیریت کنیم. واسطه‌گری باید تابع چارچوب‌های جدی‌تری باشد. علت افزایش هر چه باشد، کشاورز از هر نوع افزایش قیمت بی‌بهره است.

وی با بیان اینکه «سودی که بخش دلالی در حوزه کشاورزی می‌برد قابل قیاس با زحمت زیاد و سود کمی که کشاورز می‌برد، نیست» اظهار کرد: بخش دولتی هر روز یک مشکل برای استان سیستان و بلوچستان ایجاد می‌کند. مثلا هم‌اکنون کشاورزان استان سیستان و بلوچستان مشکل سوخت دارند. شرکت نفت سوخت آنها را تأمین نمی‌کند. این مشکل به نوعی جلوی توسعه روند کشاورزی را گرفته است.

نماینده مردم چابهار در مجلس افزود: متأسفانه عمده زمین‌های کشاورزی جنوب استان سیستان و بلوچستان، ملی شده‌اند. یعنی همان نگاهی که در شمال کشور برای جنگل‌ها بوده برای جنوب کشور نیز کپی کرده‌اند. نباید سناریویی که برای شمال پیچیده‌ایم را برای جنوب کشور هم اجرایی کنیم؛ چرا که محدودیت موجود در حوزه انتخابیه ما، محدودیت آبی است نه زمینی. به نظرم مجلس یازدهم باید ریل‌گذاری‌هایی در این زمینه انجام دهد تا این اراضی با قابلیت کشاورزی، احیاء شود. چیزی حدود ۹۱ درصد این اراضی ملی شده‌اند.

سعیدی ادامه داد: کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یازدهم برنامه‌هایی در خصوص نظام‌مند شدن واسطه‌ها خواهند داشت. ما در این حوزه مشکل تقنینی نداریم. مشکل ما کاملا نظارتی است. وقتی جهاد کشاورزی، به عنوان حامی حقوق کشاورزان، نظارت دقیقی روی بازار ندارند، دست دلال‌ها در این حوزه باز می‌شود.

نماینده مردم چابهار در مجلس با اشاره به تأثیرات سیاست‌های وارداتی و صادراتی به قیمت محصولات گفت: ما در زمینه سیاست‌های وارداتی و صادراتی هم رویه درست و حسابی نداریم. مثلا ممکن است محصولاتی وارد شود که مشابه آن را در کشور داریم. این وضعیت نظام عرضه و تقاضا را با مشکل مواجه کرده و روی قیمت محصولات هم تأثیر می‌گذارد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش وظایف بخش دولتی چیست؟ گفت: بعضی محصولات استراتژیک با قیمت تضمینی خریداری می‌شود. هیچ جای دنیا این قیمت را برای همه محصولات در نظر نمی‌گیرد. اما مسائلی مثل بیمه محصولات کشاورزی می‌تواند مؤثر باشد. مثلا موز و خرما غذایی است که جنوب استان و سیستان و بلوچستان تولید می‌شود اما بیمه نیستند و اوضاع مناسبی از نظر قیمتی برای کشاورزان و خریداران ندارد.

انتهای پیام

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا