جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

سفیر ایران در مسکو: “باز شدن مسیر ورود ایرانیان به روسیه” از پیگیری‌های هر روزمان است

[ad_1]
61521954

سفیر ایران در روسیه گفت: علی رغم شیوع ویروس کرونا و برخی از مشکلات، میزان صادرات ایران به روسیه در سه ماه اول سال جاری نسبت به سه ماه اول سال قبل افزایش داشته است. چنانکه در سه ماه اول سال گذشته 88 میلیون دلار ایران صادرات به روسیه داشته و این رقم در سال جاری به 99 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، کاظم جلالی در پاسخ به این سوال تجار، بازرگانان و دانشجویان مبنی بر اینکه چه موقع مسیر روسیه باز می شود و آنها می توانند به روال سابق به این کشور رفت و آمد کنند، گفت: من خطاب به این عزیزان می گویم که ما در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو به عنوان خدمتگزاران شما دغدغه زیادی در این خصوص داریم و علاقه‌مند هستیم که شما به عنوان کسانی که بیشترین سهم را در گسترش روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین دو کشور دارید هر چه زودتر بتوانید به روسیه رفت و آمد کنید.

جلالی با بیان اینکه ما مرتب در ملاقات های خود با مقامات روسیه این را پیگیری می کنیم، گفت: همکاران من در مجموعه سفارت ایران در روسیه آماده پاسخگویی به سوالات در این زمینه هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حداقل یک پرواز از مسکو به تهران و تهران به مسکو بین دو کشور برقرار است. گرچه می دانم این پرواز هم مشکلاتی دارد و عمده راه را برای رفتن ایرانیان از مسکو به تهران تسهیل می کند.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه بیماری کرونا بیماری فراگیر جهانی است و کشورها در این ارتباط بر اساس منافع خودشان تصمیم گیری می کنند، گفت: در حالیکه راه های زمینی برای حمل کالا در اوایل شیوع ویروس کرونا از سوی تعدادی کشورهای همسایه بسته شده بود یکی از کشورهایی که راه زمینی‌اش همچنان بر روی ایران باز ماند روسیه بود و برخی از تجار ما کالاهای خود را از طریق روسیه به اروپا منتقل می کردند.

سفیر ایران در روسیه ادامه داد: علی رغم وجود برخی از مشکلات از جمله شیوع ویروس کرونا میزان صادرات ایران به روسیه در سه ماه اول سال جاری نسبت به سه ماه اول سال قبل افزایش پیدا کرده است. چنانکه میزان صادرات ایران در سه ماه اول سال 1398 به روسیه 88 میلیون دلار بود ولی اکنون این رقم به 92 میلیون دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه تصمیم گیری در ارتباط با وضعیت باز شدن پروازها و تسهیل رفت و آمد به روسیه در اختیار دولت و نخست وزیر این کشور است، گفت: باز شدن مسیر یا باز نشدن آن یک بخشی از این موضوع به پیگیری های ما مربوط می شود و مقدار زیادی از آن به داخل باز می گردد. اگر فضای فزاینده ای از کرونا وجود داشته باشد و تبلیغات رسمی و غیر رسمی در داخل ایران بخواهد وضعیت را همین طور بد نشان دهد قطعا کشورها در تصمیم گیری خود دچار مشکل می شوند.

وی گفت: در اوایلی که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرده بود برخی از مسئولان از باب اینکه بگویند مردمی هستند و با نیت خوب اعلام می کردند که به کرونا مبتلا شده اند ولی من خدمت شما عرض کنم که در خارج از کشور چنین برداشتی نیست آنها در این مواقع که یک مسئولی به کرونا مبتلا می شود می گویند ببینید که کشورشان چه وضعیتی دارد که مسئولانشان هم مبتلا به کرونا شده اند.

جلالی ادامه داد: ما همان موقع این موضوع را به تهران منتقل کردیم که دوستان اینقدر فیلم نگیرند و در فضای مجازی اینقدر پخش نکنند که ما هم مبتلا شده ایم چون اینطرف برداشت منفی می شود و آنها می گویند اینها کارشان سر و ته ندارد و هر کسی در این کشور مبتلا می شود. بنابراین همانطور که گفتم فضایی که به بیرون منتقل می کنیم در تصمیم گیری های این طرف مهم است.

وی در پایان صحبت های خود خطاب به دانشجویان و تجار و دیگر شهروندان ایرانی که قصد سفر به روسیه دارند و اکنون به خاطر بسته شدن مسیرها نمی توانند سفر خود را انجام دهند، گفت: من به این دوستان این اطمینان را می دهم که ما به شکل روزانه پیگیر این موضوع هستیم و وزارت خارجه نیز این موضوع را به جد پیگیری می کند و امیدواریم  هر چه زودتر شاهد حل شدن مشکلات در این زمینه باشیم.

انتهای پیام

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا