جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

سفیر ایران در پاکستان: آینده روابط تهران و اسلام‌آباد روشن است

[ad_1]
4

سفیر ایران در پاکستان اعلام کرد که ایران بنادر گوادر و چابهار را رقیب یکدیگر نمی‌داند و اتصال این دو بندر باعث کامیابی در منطقه و توسعه تجارت دوجانبه میان دو کشور خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سید محمدعلی حسینی، سفیر ایران در پاکستان در گفت‌وگویی با بیزینس ریکوردر با اشاره به اینکه گوادر پاکستان و چابهار ایران دوتا از بنادر مهم هستند، گفت که اگر این دو بندر فعال‌تر شوند، توسعه و کامیابی را برای منطقه به ارمغان می‌آورند.
وی گفت که پاکستان به دنبال زیرسازی بندر گوادر به منظور ارتقای فعالیت‌های اقتصادی است درحالی که ایران نیز برنامه‌های مشخصی برای فعال‌تر کردن بندر چابهار دارد.
حسینی در این باره گفت: برخی سعی دارند که این دو بندر را رقیب یکدیگر نشان دهند درحالی که ما این را رقابت در نظر نمی‌گیریم و این دو را مکمل می‌دانیم.
سفیر ایران اعلام کرد که با اتصال از طریق ریل، بهره‌برداری از پتانسیل این دو بندر بیشتر نیز خواهد شد.
وی اظهار کرد: ما باور داریم که توسعه بیشتر این بنادر باعث کامیابی در منطقه می‌شود و میزان دادوستد نیز به صورت خودکار افزایش می‌یابد. در حقیقت ما توسعه و امنیت پاکستان را همانند توسعه و امنیت ایران می‌پنداریم.
این مقام ارشد کشورمان اعلام کرد که مردم هر دو کشور علی‌الخصوص کسانی که نزدیک مرزها هستند می‌توانند از این فعالیت‌های تجاری منفعت ببرند.
وی اشاره کرد که در حال حاضر میزان تجارت میان ایران و پاکستان در حدود ۱.۳ میلیارد دلار است اما به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ که تاثیر بدی بر شرایط اقتصادی تمام جهان گذاشته است، این‌میزان با کاهش مواجه شده است.
سید محمدعلی حسینی با اشاره به اینکه تجارت دوجانبه می‌تواند افزایش داشته باشد، با طرح این مسئله که مشکل به پایان رسیدن تبادلات به دلیل بستن مرزهای رفع شده، گفت: امیدوارم که با همکاری و شراکت هر دو کشور، دادوستد عادی در مرزها ادامه یابد و شاهد رشد دوباره همکاری‌های تجاری باشیم.
وی با اشاره به زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری میان دو کشور همچون انرژی، گاز، برق و سوخت اضافه کرد که ایران پتانسیل خوبی در بخش انرژی دارد.

حسینی گفت: ما صادرات حائز اهمیتی در این حیطه‌ها به پاکستان داریم.
این مقام کشورمان همچنین با طرح این مسئله که پروژه خط لوله ایران و پاکستان در سال ۲۰۰۹ به امضای طرفین رسیده است، افزود که ایران علی‌رغم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و دیگر فشارهای اقتصادی بخش خود از کارها را انجام داده است.

وی ادامه داد: ما تمایل داریم که ببینیم پاکستان نیز تعهدات خود در این زمینه را به طور کامل انجام می‌دهد. اگر ما بتوانیم این پروژه سرمایه‌گذاری را به انجام برسانیم، در بسیاری دیگر از زمینه‌ها نیز می‌توانیم رشد داشته باشیم.
حسینی اعلام کرد که ایران در حال حاضر برق کمی را به پاکستان صادر می‌کند و جمهوری اسلامی آمادگی خود را برای ارسال برق بیشتر به پاکستان ابراز کرده است.
سفیر ایران در پاکستان بیان کرد که در دیگر زمینه‌ها همچون گردشگری و سلامت، دو طرف می‌توانند برای رشد و افرایش میزان مسافران به هر دو کشور سرمایه‌گذاری کنند.
وی در انتها گفت: آینده روابط دوجانبه ایران و پاکستان بسیار روشن است چراکه انگیزه و عزم رهبران در کنار منافع مردم این دو کشور این است که طرفین باید علی‌رغم دشمنی‌ها و بدخواهی‌ها علیه دو کشور، روابط خود را در حیطه‌های مختلف بهبود ببخشند.
انتهای پیام
 

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا