جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهر تهران چقدر است؟

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تمامی کسانی که قصد ساخت‌وساز دارند یا پروژه شان نیمه‌کاره مانده می‌توانند از سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند و از شرط فرم «ج» و دیگر شروط چهارگانه معاف هستند.

محمود محمودزاده  اظهار کرد: تسهیلات نهضت ملی مسکن علاوه بر سازندگان و گروههای ساخت، به خودمالکین نیز پرداخت می‌شود. به این ترتیب تمامی کسانی که قصد ساخت و ساز دارند می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند و نیازی به سبز بودن فرم «ج» و شروط چهارگانه نیست. تسهیلات در مناطق شهری و همچنین بافتهای فرسوده با همان سقفی که برای متقاضیان خانه اولی پرداخت می‌شود عینا به خودمالکین نیز تعلق می گیرد.

محمودزاده تاکید کرد: کسانی که به صورت حرفه‌ای اقدام به ساخت و سازمی کنند، کسانی که به صورت شخصی می‌سازند، یا کسانی که پروژه‌شان نیمه کاره مانده و نیاز به منابع مالی برای تکمیل آن دارند می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند.

مبلغ وام ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان است گفت: برای کلان‌شهرهای بالای یک میلیون نفر ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استانها ۳۵۰ میلیون، سایر شهرهای کشور ۳۰۰ میلیون و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی در تشریح اقساط وام نهضت ملی مسکن اظهار کرد: تسهیلاتی که پرداخت می‌شود به هیچ عنوان نیاز به خرید اوراق یا سپرده‌گذاری ندارد. موضوع دیگر مربوط به اقساط تسهیلات است که برای گروههای مختلف، متفاوت خواهد بود. ملاک توانمندی خانوار است که بر اساس دهکهای درآمدی محاسبه می‌شود. بخشی از سود تسهیلات بانکی ۱۸ درصد خواهد بود اما برای دهکهایی که از توانایی کمتری برخوردارند، بخشی از سود تسهیلات توسط دولت و از طریق صندوق ملی مسکن تامین می‌شود. بنابراین مبلغ اقساط برای گروههای حمایتی به مراتب کمتر از دیگر گروهها است.

رسیدن ۷۶۰ هزار واحد به مرحله اجرا

محمودزاده در پاسخ به این سوال که پروژه نهضت ملی مسکن در چه مرحله‌ای قرار دارد گفت: با توجه به ادغام طرح اقدام ملی مسکن با نهضت ملی، تعدادی از پروژه‌ها از قبل در جریان است. مجموعا ۷۶۰ هزار واحد تامین زمین شده و در واقع به مرحله اجرا رسیده که  در مراحل مختلف است. ممکن است کلنگ زنی نشده باشد ولی آماده کار است. از تعداد مذکور ۲۱۰ هزار واحد یا کلنگ‌زنی شده یا آماده کلنگ‌زنی است. برای ۵۵۰ هزار واحد نیز زمین تامین شده که همکاران ما در استانهای مختلف در حال فراهم کردن اقدامات آغاز به کار پروژه‌ها هستند.

ثبت نام ۲۵ ساله‌های مجرد به زودی آغاز می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره احتمال تمدید زمان ثبت نام متقاضیان بیان کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به زودی امکان ثبت نام برای افراد مجرد بالای ۲۵ سال فراهم شود. بنابراین مرحله اول فراخوان برای دیگر گروه‌ها را به پایان می‌رسانیم و ثبت نام مجردها را شروع می‌کنیم. مهلت ثبت نام برای متاهلین در سامانه نهضت ملی مسکن روز ۱۵ دی ماه به پایان می‌رسد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه فراخوان از ۲۸ مهرماه آغاز شده بود خانوارها به اندازه کافی زمان داشتند و بعد از ۱۵ دی ماه نیازی به تمدید نیست. البته قطعا در صورت وجود تقاضا در مراحل بعدی نیز ثبت نام خواهیم داشت. اما در حال حاضر اگر بعد خانوار را ۳.۳ در نظر بگیریم پالایش متقاضیان بر اساس استعلام تمام افراد خانوار، انرژی و زمان زیادی می‌برد. بنابراین باید ثبت نام را به پایان برسانیم و جامعه مخاطب را نهایی کنیم.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا