جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

سلامت کبد با توصیه های طلایی

کبد، سیستم سم‌زدای طبیعی بدن است؛ زیرا بدن را از سموم پاک می‌کند و برای هضم سالم غذاها صفرا تولید می‌کند. یک کبد سالم تقریباً هر آنچه وارد بدن می‌شود را سم‌زدایی می‌کند. هنگامی‌ که کبد بیمار می‌شود، بدن نمی‌تواند مواد سمی‌ را به میزان مؤثر فیلتر کند. پس طیف گسترده‌ای ازعلائم را ایجاد می‌کند، از جمله: خارش، زردی پوست، تورم، مشکلات عروقی، سنگ کیسه صفرا، خستگی، حالت تهوع و اسهال.

برای اینکه کبد بتواند به درستی در بدن کار کند، باید در شرایط بهینه قرار گیرد. متأسفانه افراد زیادی هستند که اهمیت داشتن یک کبد سالم را نادیده می‌گیرند. خوشبختانه، تغییرات کوچک در سبک زندگی می‌تواند سلامت کبد را تا حد قابل توجهی ارتقا دهد. به گفته متخصصان، کبد تنها اندامی است که می‌تواند خود را بازسازی کند. اگر عفونت یا آسیب کبدی دارید، نگران نباشید؛ در صورت داشتن یک سبک زندگی سالم و مصرف غذاهای مناسب، کبد شما قادر است خود را درمان کند.

در این مطلب ۵ راه برای حفظ سلامت کبد و از بین بردن سموم به شما معرفی شده است:

۱) الکل مصرف نکنید

محدود کردن یا حذف کامل الکل می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت کبد داشته باشد. تقریباً همه افرادی که زیاد الکل مصرف می‌کنند به کبد چرب مبتلا می‌شوند، که اولین مرحله بیماری کبدی مرتبط با الکل است. اکثر افراد مبتلا به کبد چرب علائمی ندارند. این یک بیماری قابل پیشگیری است و در صورت درمان به موقع، قابل جبران است. بهترین درمان برای این بیماری، قطع مصرف الکل است.

۲) داروهایتان را چک کنید

مطمئن شوید که هیچ یک از داروهایی که مصرف می‌کنید (چه گیاهی و چه شیمیایی)، خطری برای کبد شما ندارند. در برخی شرایط ممکن است حتی استامینوفن و برخی داروهای سرماخوردگی نیز برای سلامت کبد مضر باشند.

۳) مدیریت وزن خود را حفظ کنید

اضافه وزن یا چاقی به شدت با بیماری کبد مرتبط است؛ بنابراین سعی کنید وزن خود را در محدوه سالم و نرمال حفظ کنید. بیمارانی که فشار خون و کلسترول بالا، اضافه وزن و دیابت دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.

مطالعات نشان می دهد که کاهش ۱۰ درصدی وزن باعث می‌شود آنزیم های کبدی بهتر فعالیت کنند و التهاب ناشی از چاقی کمتر شود.

۴) غذاهای غنی از پتاسیم بخورید

مطالعات نشان می‌دهد کمبود پتاسیم باعث افزایش اختلالات متابولیک، از جمله کبد چرب و دیابت نوع ۲ می‌شود. مقدار توصیه‌شده پتاسیم روزانه ۴۷۰۰ میلی گرم است. پتاسیم فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ از جمله: کاهش فشار خون و کلسترول، حفظ سلامت قلب و تقویت عملکرد کبد.

۵) قهوه بنوشید و ورزش کنید

بر اساس مطالعات، بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی که حدود دو فنجان در روز قهوه می‌نوشند، خطر ابتلا به فیبروز در آنها کمتر است.

همچنین به نظر می‌رسد که ورزش هوازی منجر به کاهش چربی در کبد می‌شود. ورزش‌ در سطوح سنگین و شدیدتر هم التهاب کبد (ناشی از چاقی) را کاهش می‌دهد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا