جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

سی تی اسکن ریه؛ تشخیص دلیل سرفه های غیرقابل توضیح

سی تی اسکن ریه یکی از تجهیزات پرکاربرد آزمایشگاهی است که به تشخیص و مدیریت مشکلات ریه و دستگاه تنفسی کمک می کند. این روش نسبت به اشعه ایکس معمولی اطلاعات دقیق تری ارائه می دهد که با کمک آن سرطان ریه راحتی قابل تشخیص است. توموگرافی کامپیوتری (نام دیگر این آزمایش) به عنوان ابزار تشخیصی غیرتهاجمی از فرم تخصصی اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری طراحی شده که برای به تصویر کشاندن قسمت های مختلف بدن مانند اندام ها، استخوان ها و رگ های خونی بهترین انتخاب است. این ابزار کاربردی برای ارائه اطلاعات دقیق تر روی کار آمده است که در برنامه ریزی دقیق تر مراقبت های بیماران کمک شایانی می کند.

فناوری سی تی برای شناسایی گره های ریوی و بافت‌های غیرطبیعی ریه‌ها استفاده می شود که امروزه برای تشخیص بیماری بی رحم کرونا بسیار پرکاربرد و تاثیر گذار است.

برای آشنایی بیشتر با دستگاه سیتی اسکن ریه و چگونگی اجرای سیتی اسکن ریه کرونایی در همراه ما باشید.

اسکن ریه چیست؟

توموگرافی کامپیوتری یک تست تصویربرداری تشخیصی است که همانند اشعه ایکس تصاویر مشخصی از داخل بدن تولید می کند. این روش می‌تواند شامل چندین صفحه با فرمت های مختلف باشد که امکان تولید تصاویر سه بعدی نیز وجود دارد. پزشک تصاویری از بدن را روی مانیتور کامپیوتر بررسی می‌کند و در آخر نیز تصاویر را به صورت سه بعدی چاپ یا روی یک سی دی و دی وی دی منتقل می کند.

از این اسکن برای تشخیص تومورها، سرطان ها، آسیب های ستون فقرات، بیماری های قلبی، بیماری های عروقی، اختلالات مغزی و ناهنجاری های مختلف بدن استفاده می شود. همچنین برای هدایت برخی روش های کم تهاجم مانند بیوپسی سوزنی، تخلیه مایع و استنت گذاری مجرا و عروق کاربرد دارد.

نکات مهم سی تی اسکن ریه کرونایی

در سیتی اسکن ریه کرونایی درصد آلودگی ریه کاملا قابل مشاهده است که براساس آن، یک گزارش استاندارد بر اساس یافته های ریوی در اختیار پزشک قرار می گیرد. البته برای مشاهده دقیق ترین نتیجه از انجام این آزمایش لازم نکات گفته شده در زیر را رعایت کنید.

  • برای انجام اسکن، ابتدا باید لباس راحت و گشاد می پوشید که معمولا لباس مناسب را می توانید از مرکز سیتی اسکن تهیه کرد.
  • استفاده از اشیا فلزی مانند جواهرات، عینک، دندان مصنوعی و سنجاق سر مانع سی تی اسکن است و روی تصاویر آن اثر منفی می گذارد. پس عدم استفاده از کدام از موارد نام برده را نباید فراموش کنید.
  • برخی معاینات سی تی اسکن نیاز به برداشتن سمعک و دندان های متحرک دارد.
  • خانم ها باید از لباس های زیر حاوی سیم فلزی استفاده نکنند.
  • این امکان وجود دارد به دستور پزشک تا چند ساعت قبل از معاینه از خوردن و نوشیدن هر چیزی اجتناب کنید.
  • حتما در مورد داروهایی که مصرف می کنید و یا آلرژی دارید با پزشک خود صحبت کنید.
  • در صورت وجود احتمال بارداری، خانم های عزیز با قبل از انجام سی تی این موضوع را به پزشک یا متخصص سیتی اطلاع دهند.

تفاوت سی تی اسکن ریه سالم و کرونایی

اسکن ریه سالم با بیمار کرونایی چه تفاوتی دارد؟ از مقایسه عکس سی تی اسکن ریه سالم و کرونایی می توان به میزان تاثیرگذاری بیماری کرونا پی برد و مشخص می شود که این بیماری چه بلاهای باور نکردنی بر سر ریه می آورد. همیشه افراد مبتلا به کرونا با علائمی همچون سرفه های بی دلیل، درد قفسه سینه تنگی نفس، تب و غیره است که تمام این علائم نشانه هایی از درگیری ریه است.

سیتی اسکن ریه از زمان شروع بیماری کرونا در کنار دیگر آزمایشات کرونا جز ابزارهای تشخیص سریع بوده است که تصاویر به دست آمده آن ابتدا توسط کامپیوتر پردازش و توسط رادیولوژیک تحلیل می شود. گزارشات بدست آمده برای تشخیص این که “آیا سی تی اسکن ریه سالم است یا خیر؟” بسیار کمک کننده است. با مشاهده عکس ریه سالم و ناسالم تغییرات اعمال شده کاملا واضح است. در عکس سی تی اسکن ریه سالم بافت ریه کاملاً نرمال و ایده آل است و پاک بودن ریه داخل تصویر به راحتی قابل تشخیص است. در حالی که داخل عکس سی تی اسکن ریه کرونایی میزان درگیری ریه توسط ویروس کرونا مشخص می شود و توده های ویروسی داخل عکس کاملا نمایان اند.

سی تی اسکن ریه کرونایی چگونه است؟

ویروس کرونا یکی از ویروس های جهش یافته مدرن است که بیشتر اوقات روی دستگاه تنفسی فرد بیمار تاثیر می گذارد. معمولا افرادی که با علائم شدید و متوسط بیماری کرونا روبرو هستند قسمت های مختلف ریه درگیر این ویروس جهش یافته شده است. در چنین مواقعی نیز ممکن است آزمایش PRC منفی باشد که پزشک برای اطمینان بیشتر سیتی اسکن ریه را تجویز می کند.  برای انجام سی تی اسکن ریه شبانه روزی می توانید به مجموعه‌های ارائه دهنده خدمات شبانه روزی مراجعه کنید تا در سریع ترین زمان ممکن اسکن ریه انجام شود. البته فراموش نکنید قبل از مراجعه، از نوبت دهی سی تی اسکن ریه استفاده کنید تا ساعت دقیق مراجعه مشخص شود.

دستگاه سی تی اسکن ریه، دستگاهی است که با تاباندن اشعه ایکس به بافت بدن تمام جزئیات را تصویربرداری می کند و تصاویر حاصل از آن به صورت کاملا هوشمندانه توسط کامپیوترهای قدرتمند پردازش می‌شود. خوشبختانه به دلیل پیشرفت تکنولوژی، دستگاه های بسیار دقیق و با سرعت بسیار بالا ابداع شده است که با کمک آنها نیازی نیست نسبت به تشخیص دقیق درگیری ریه نگران باشید. کافی است به مجموعه انتخابی و کیفیت ارائه خدمات آن اطمینان کامل کسب کنید.

چه زمانی اسکن ریه بدهیم؟

زمانی که به تشخیص پزشک قسمت های تحتانی ریه با بیماری کرونا درگیر شده است انجام سیتی اسکن ریه بسیار ضروری است. انجام به موقع این آزمایش برای افراد سالمند اهمیت دو چندانی دارد. زیرا احتمال این که آنان با مشکل تنگی نفس روبرو نشوند، در حالی که دچار کمبود اکسیژن باشند بسیار زیاد است. اما افراد میانسال و جوان با علائمی همچون گیجی، سردرد و اختلالات هوشیاری روبه‌رو می‌شوند و پزشک به راحتی با کمک این علائم ابتلا به کویت ۱۹ را تشخیص می دهد.

از جمله مهم ترین افرادی که انجام سی تی اسکن برایشان بسیار ضروری است، بیماران عروقی و مغزی است. برخی بیماران نیز بدون هیچ علامت و احساس تنگی نفس با مشکل کمبود اکسیژن رو به رو می شوند که کمبود اکسیژن خطر مرگ را برایشان به دنبال دارد و باید تحت درمان جدی باشند.

نتیجه گیری

سی تی اسکن ریه تنها برای بیماران مواجه با علائم ناگوار و خطرناک و یا افرادی که عضو گروه های پرخطر مانند سالمندان، بیماری های قلبی، بیماری های ریوی و غیره هستند، پیشنهاد می شود. این دسته از افراد با کمک این آزمایش می توانند برنامه درمانی بهتر و تاثیرگذارتری را تجربه کنند و پزشک نیز با کمک تیم های مراقبتی تشخیص درست تری را انجام می دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا