جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

شرایط توقیف اموالِ مرد برای مهریه

از جمله مهم‌ترین حقوقی که زن با ازدواج بدست می‌آورد مهریه است. زن به محض عقد نکاح مالک مهریه شده و مرد باید آن را بپردازد.

توقیف اموال مرد برای مهریه یکی از موضوعاتی است که زنان با آن روبه‌رو هستند. باتوجه‌به این‌که مردان معمولاً برای پرداخت‌نکردن مهریه همسرشان اموال خودشان را به نام دیگران می‌کنند همواره موضوع توقیف اموال مطرح می‌شود.

توقیف اموال مرد برای مهریه

در مواردی که زن حاضر به بخشیدن مهریه خود نشود و برای دریافت آن اقدام می‌کند، قاعدتان باید اقدام به توقیف اموال مرد برای مهریه کند تا بعداً با فروش آن‌ها برای وصول مهریه اقدام کند.

اولین سؤالی که دررابطه‌با اموال قابل توقیف برای مهریه ممکن است مطرح شود آن است که توقیف اموال مرد برای مهریه به چه صورت ممکن است؟ همچنین اینکه مرجع توقیف اموال برای دریافت مهریه کدام مرجع است؟

در پاسخ به این سؤالات باید بگوییم که در حال حاضر بر خلاف توقیف اموال برای نفقه با توجه  باتوجه‌به بخشنامه ریاست قوه قضاییه که با استناد به ماده 113 قانون برنامه سوم توسعه مورد تصویب قرار گرفته و به دادگاه خانواده و سایر مراجع مربوطه ابلاغ گردیده، توقیف اموال برای دریافت مهریه ضرورتاً باید طبق مراحل زیر انجام‌گرفته و ترتیب راه‌های مطالبه مهریه شامل موارد زیر است:

توقیف اموال برای دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت

در ابتدا برای توقیف اموال مرد برای مهریه باید از طریق اجرای ثبت اقدام کرد. با این توضیح که متقاضی توقیف اموال برای دریافت مهریه باید در ابتدا به دفترخانه ازدواجی که عقد نکاح در آنجا منعقد و ثبت شده مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه کرد.

دفترخانه ازدواج یک نسخه از دادخواست توقیف اموال را برای مرد ارسال کرده و سپس زن را به اداره ثبت مربوطه جهت تشکیل پرونده ارجاع دهد. با ثبت درخواست توقیف اموال برای دریافت مهریه در اجرای ثبت یک نسخه از درخواست به مرد ابلاغ شده و بعد از بازگشت نتیجه ابلاغ، عملیات اجرای ثبت جهت توقیف اموال مرد آغاز می‌شود.

نکته مهمی که دررابطه‌با توقیف اموال مرد برای مهریه از طریق اجرای ثبت باید بدانید آن است که به دلیل اینکه در جریان روند توقیف اموال از طریق اجرای ثبت، حداقل دو بار اخطار برای مرد ارسال شده و در فاصله وصول اخطار به مرد تا شروع عملیات توقیف، مرد می‌تواند تا اموال خود را به دیگری منتقل نماید، در عمل بسیار کم اتفاق می‌افتد تا در چنین شرایطی زن موفق به توقیف اموال برای دریافت مهریه گردد.

توقیف اموال برای دریافت مهریه از طریق اجرای دادگاه

توقیف اموال مرد برای مهریه از طریق اجرای دادگاه تنها زمانی امکان دارد که روند توقیف اموال از طریق اجرای ثبت به پایان رسیده و مالی از شوهر برای توقیف پیدا نشود. در این حالت زن می‌تواند با دریافت گواهی مربوطه از اداره ثبت برای وصول مهریه از طریق اجرای دادگاه اقدام نماید.

البته ازآنجاکه در مرحله توقیف اموال مرد برای دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت، مالی از شوهر پیدا نشده، در عمل بعید است که در این مرحله مالی از شوهر برای توقیف پیدا شود.

در این حالت زن چاره ندارد به‌جز اینکه حکم محکومیت مرد به پرداخت مهریه را گرفته و سپس برای اجرای حکم مهریه و حبس مرد اقدام نماید، البته درصورتی‌که شوهر نیز برای دادخواست اعسار اقدام نکرده یا درخواست اعسار وی رد شود.

اموال قابل توقیف

در این بخش به بررسی لیست اموال قابل توقیف بابت مهریه می‌پردازیم.

به‌طورکلی تمام اموال منقول و اموال غیرمنقول را می‌توان برای مهریه توقیف کرد. البته اموال قابل توقیف برای مهریه نباید از جمله اموال غیقابل توقیف باشند وگرنه این امکان برای مرد وجود دارد تا به توقیف آنها اعتراض کند و از آنها رفع توقیف نماید. در بخش بعد به توضیح اموال غیر قابل توقیف یا همان مستثنیات دین می‌پردازیم.

توقیف اموال مرد برای مهریه شامل موارد زیر می‌شود:

اموال غیرمنقول شامل زمین، آپارتمان و خانه

اتومبیل

حقوق پرسنلی کارمندان دولت (تا یک‌سوم در صورت نداشتن همسر و فرزند و تا یک‌چهارم در صورت داشتن همسر یا فرزند)

سهام

حساب سپرده

مطالبات شوهر از اشخاص ثالث

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
اقتصادنیوز
دکمه بازگشت به بالا