جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

شرایط نگران کننده بورس تهران / افزایش تعداد نمادهای منفی

در شرایطی که تعداد بسیار زیادی از نمادهای بورس و فرابورس به دلیل برگزاری مجمع متوقف شده اند، امروز و فردا احتمالا معاملاتی کم رمق را شاهد باشیم.

بورس تهران در روزهای آخر تیرماه 1401 به دلیل متوقف شدن تعداد زیادی از نمادها، احتمالا با کاهش ارزش و کم رمقی معاملات مواجه خواهد شد. هر سال در آخرین روزهای تیرماه چنین اتفاقی رخ می دهد و نماد شرکت ها به دلیل برگزاری مجمع متوقف می شود که این موضوع منجر به کاهش ارزش معاملات می شود.

حالا و در شرایطی که بورس در حالت عادی هم روز به روز با کاهش ارزش معاملات خرد مواجه می شد، عجیب نیست که مجددا رکورد کاهش ارزش معاملات خرد شکسته شود. اما این کاهش ارزش معاملات خرد با کاهشی که تا پیش از این وجود داشته متفاوت است و نمی توان آن را به حساب رکود معاملات گذاشت، بلکه دلیل آن غیر قابل معامله بودن بخش قابل توجهی از نمادهاست.

یکشنبه در بورس ارزش معاملات خرد بازار حدود 2650 میلیارد تومان بود و نسبت به روز شنبه کاهش داشت. اما فعلا برای پیش بینی وضعیت آینده بورس بهتر است ارزش معاملات خرد را با وزن کمتری در تحلیل ها گنجاند تا بتوان تصویر روشن تری را ترسیم کرد.

خروج پول حقیقی ها شدت گرفت

گزینه دیگری که می توان برای پیش بینی بازار امروز در نظر گرفت، میزان خروج پول حقیقی ها از بازار و شاخص قدرت خریداران حقیقی است.

از نظر میزان خروج پول حقیقی که فعلا وضعیت خوب نیست و روز یکشنبه حدود 500 میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد. این در حالی است که شنبه میزان خروج پول حقیقی ها حدود 300 میلیارد تومان بود.

افزایش تعداد نمادهای منفی

از طرفی شاخص قدرت خریداران حقیقی هم که روز شنبه پس از16 روز سرانجام مثبت شده بود، در روز یکشنبه دوباره به زیر عدد یک رفت و عدد 0.91 را ثبت کرد. با این حساب دوباره فروشندگان حقیقی قدرتمندتر از خریداران حقیقی شده اند و از این نظر نیز نمی توان نکته مثبتی در معاملات مشاهده کرد.

همچنین تعداد نمادهای منفی در بازار نیز در روز شنبه حدود 390 نماد بود که در روز یکشنبه به این تعداد اضافه شد و به عدد 420 رسید. فشار فروش موجود در این 420 نماد به ابتدای معاملات امروز کشیده خواهد شد و همین موضوع می تواند عامل منفی شدن شاخص ها در ابتدای معاملات امروز باشد. این وضعیت می تواند در نیمه دوم معاملات کمی بهبود یابد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
اقتصادنیوز
دکمه بازگشت به بالا