جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

شرط جدید آمریکا برای توافق با ایران

مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: «همچنان شکاف‌های مهمی وجود دارد اما اگر ایران به سرعت تصمیمات مهمی اتخاذ کند، مسیری به سوی توافق را می‌توانیم شاهد باشیم».  

مقام‌های آمریکایی بار دیگر توپ را به زمین ایران انداختند و با شانه خالی کردن از بار مسئولیت خود گفتند اگر ایران تصمیمات سیاسی مهمی بگیرد، امکان رسیدن به توافق وجود دارد.

ور فعلی مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری‌ اسلامی ایران در حالی پیش می‌رود که گمانه‌زنی‌های متفاوتی درباره روند این مذاکرات از سوی طرف‌های مذاکره‌کننده مطرح می‌شود و در تازه‌ترین این موارد، یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه ایالات متحده روز گذشته (دوشنبه) در جمع خبرنگاران توپ را بار دیگر به زمین ایران انداخت و گفت راه به سوی رسیدن به توافق در مذاکرات وین وجود دارد اما ایران باید «هم‌اکنون تصمیمات سیاسی سخت و مهمی» اتخاذ کند.

وبگاه «اکسیوس» در این خصوص گزارش کرد که اظهارات این مقام وزارت خارجه آمریکا نشانه دیگری از خوشبینی دولت بایدن برای رسیدن به توافق در شرایطی است که مذاکرات برجامی وین به نقطه تصمیم‌گیری نزدیک‌تر می‌شود. هفته گذشته، «برت مک گورک» هماهنگ‌کننده امور غرب آسیا در کاخ سفید تصریح کرد که ایالات متحده و ایران در مسیر رسیدن به یک توافق احتمالی هستند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا که به شرط ناشناس بودن با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت که مذاکرات وین این هفته وارد «مرحله نهایی» می‌شود و توضیح داد: «همچنان شکاف‌های مهمی وجود دارد اما اگر ایران به سرعت تصمیمات مهمی اتخاذ کند، مسیری به سوی توافق را می‌توانیم شاهد باشیم».

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در خصوص ادامه مذاکرات وین گفت که ایالات متحده می‌تواند تنها برای چند هفته دیگر به مذاکرات ادامه دهد در غیر اینصورت برنامه هسته‌ای ایران بسیار پیشرفته خواهد شد.

واشنگتن: راه به سوی رسیدن به توافق در مذاکرات وین وجود دارد اما ایران باید «هم‌اکنون تصمیمات سیاسی سخت و مهمی» اتخاذ کند.

اظهارات این مقام آمریکایی در شرایطی مطرح شده است که «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته (دوشنبه) به طور جداگانه تصریح کرد که مذاکرات وین پیشرفت‌های مهمی داشته است.

وی در این خصوص گفت: « مذاکرات در سه هفته گذشته پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته در هر چهار حوزه رفع تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای، راستی آزمایی و اخذ تضامین، البته در برخی پیشرفت‌ها قابل توجه‌تر و سرعت بهتر بوده و در برخی…..با کندی‌هایی روبرو بوده که توصیه می‌کنیم بعد از بازگشت از پایتخت‌هایشان با تصمیمات لازم برگردند».

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در ادامه از تمایل ایالات متحده برای مذاکره مستقیم با مقام‌های جمهوری اسلامی سخن به میان آورد و گفت چنین مذاکراتی، شانس رسیدن به توافق را افزایش می‌دهد. وی در این خصوص ادامه داد: «جای تأسف است اگر ما شانس رسیدن به توافق را به واسطه عدم مذاکرات مستقیم (بین ایران و آمریکا) از دست دهیم».

واشنگتن: «جای تأسف است اگر ما شانس رسیدن به توافق را به واسطه عدم مذاکرات مستقیم (بین ایران و آمریکا) از دست دهیم».

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد. مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا