جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

شغل دیگرمسافرکش‌های پلاک شخصی دربلوار میرداماد

ماشین‌خوابی برای فروش جای پارک یکی از آن‌ترفندهای جدید است که در سایه فعالیت مسافرکش‌های پلاک شخصی در بلوار میرداماد شکل گرفته است.

چند سالی است که بلوار میرداماد به جولانگاه مسافرکش‌های پلاک شخصی تبدیل شده؛ آن هم خودروهای پلاک شخصی غیربومی که در محدوده بلوار میرداماد تا ایستگاه مترو و میدان مادر، مسافران را از تاکسی‌ها می‌قاپند.

با اعلام شهرداری و شورای‌شهر تهران چند سالی است که فعالیت پارکبان‌ها متوقف شده اما افراد متفرقه‌ای دقیقاً کار پارکبان‌ها را انجام می‌دهند؛ نه لباس پارکبانی به تن دارند و نه از قبض و برگه برای اجاره جای پارک خبری است.

شلوغی بلوار میرداماد، تمرکز مراکز تجاری و اداری بدون پارکینگ در ضلع جنوب و شمال این بلوار و تغییر کاربری واحدهای مسکونی به اداری، عرصه را برای اجاره غیرقانونی پارک حاشیه‌ای توسط افراد ناشناس مهیا کرده است.

«علی جم‌زاد» شورایار محله کاووسیه می‌گوید: «اگرچه اهالی محله‌های اطراف زیر بار پرداخت پول به این افراد نمی‌روند اما کارمندان، مشتریان مراکز تجاری و… برای رهایی از سرگردانی حتی گاهی به پرداخت مبالغی تا ۵۰ هزار تومان هم رضایت می‌دهند.» اجاره جای‌ پارک در بلوار میرداماد وترفندهای فروش جای پارک حاشیه خیابان به رانندگان گذری تنها به فعالیت این افراد ختم نمی‌شود. جم‌زاد ادامه می‌دهد: «تازگی‌ها پدیده‌ دیگری به نام ماشین‌خوابی برای فروش جای پارک هم گریبان همسایه‌ها را گرفته است.»

روش کار چگونه است؟

قصه زمانی جالب‌تر می‌شود که با روش کار این افراد آشنا شویم. مسافرکش‌های پلاک شخصی، روزها با جابه‌جایی مسافران بلوار درآمد کسب می‌کنند و شب‌ها شغل دیگری دارند؛ ماشین‌خوابی برای فروش جای پارک. ساکنان معابر فرعی بلوار میرداماد به‌ویژه اهالی خیابان‌های مجتبایی، قدوسی، ۱۲ بهمن، تبریزیان و… بیشتر با این معضل آشنا هستند.

فروش جای پارک

«فرزاد قریب» دبیر شورایاری محله داودیه در تأیید این موضوع می‌گوید: «مسافرکش‌های پلاک شخصی اهل تهران نیستند و از شهرهای غرب کشور به اینجا آمده‌اند. آنها شب‌ها در خودرو می‌خوابند و اول صبح پیش از آنکه مسافرکشی را شروع کنند، جای پارک خود را به رانندگان سرگردان می‌فروشند.»

ساکنان این خیابان‌ها و کسبه‌ای که از ماجرا باخبرند زیر بار پرداخت پول نمی‌روند. اما مراجعه‌کنندگان به بیمارستان هاشمی‌نژاد که در خیابان‌های اطراف به دنبال جای پارک می‌گردند، برای این افراد گزینه مناسبی هستند.

«فرهاد سلیمی» یکی از اهالی محله میرداماد می‌گوید: «با فعالیت این افراد همسایه‌ها هم با مشکل جای پارک روبه‌رو شده‌اند. طی سال‌های اخیر بسیاری از واحدهای مسکونی در خیابان‌های اطراف بلوار به واحدهای اداری تغییر کاربری داده‌اند و این یعنی اول صبح سر پیدا کردن جای پارک جنگ و دعواست.»

موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که ظاهراً قرارداد نانوشته‌ای هم میان این افراد و کارمندان برخی واحدهای اداری و تجاری برای اجاره جای پارک وجود دارد.

قریب می‌گوید: «بیشتر مشتریان آنها را کارمندان شرکت‌ها و اداره‌های اطراف تشکیل می‌دهند. از آنجایی که اول صبح پیدا کردن جای پارک دشوار است، این کارمندان در ازای پرداخت یک مبلغ مشخص، رسماً جای پارک حاشیه‌ای را از این افراد اجاره کرده‌اند تا هر روز یک جای پارک رزرو شده داشته باشند.»

نزدیک مترو سوار یکی از همین خودروها می‌شویم؛ در طول مسیر به سمت میدان مادر از کار و کاسبی راننده جوان می پرسیم؛ می‌گوید اهل یکی از استان‌های غرب کشور است و مثل بقیه رانندگان به هوای کار به تهران آمده و چون کسی را در تهران ندارد بیشتر شب‌ها در خودرو شخصی‌اش می‌خوابد.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا