جدیدترین و داغ ترین اخبار بین المللجدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

عضو خطرناک داعش دستگیر شد

عضو داعشی ۲۴ ساله در چارچوب تلاش‌های بی‌وقفه نیروهای امنیتی مراکش برای مقابله با خطرات افراط‌ گرایی و اقدامات خشونت‌آمیز دستگیر شد.

دفتر مرکزی تحقیقات قضایی (سرویس مبارزه با تروریسم) اعلام کرد، این عضو داعشی ۲۴ ساله در چارچوب تلاش‌های بی‌وقفه نیروهای امنیتی مراکش برای مقابله با خطرات افراط‌ گرایی و اقدامات خشونت‌آمیز و همچنین دفع تهدیدات تروریستی بازداشت شد و طرح تروریستی وی ناکام ماند.

این اقدام همچنین نقطه اوج همکاری دوجانبه و هماهنگی مستحکم میان اداره کل نظارت ملی مراکش و سرویس اطلاعات و سازمان‌های اجرای قانون اساسی آمریکا قلمداد می‌شود.

دفتر مرکزی تحقیقات قضایی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این مظنون با تهیه محتوای دیجیتالی قصد اعلام بیعت با سرکرده داعش را داشت و برای عضویت به اردوگاه‌های این گروه تروریستی در خارج از مراکش برنامه‌ریزی کرده بود.

در این بیانیه همچنین آمده است، اقدامات و مراحل جست‌وجو ثابت کرد که این مظنون دو بار اقدام به ساخت مواد منفجره کرده است که با بازرسی‌های انجام شده که امکان کشف و ضبط وسایل الکترونیکی، تجهیزات و بقایای مواد مشکوک به استفاده برای تهیه مواد منفجره را فراهم می‌کند، این مسأله تأیید شد.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر در گزارش سالانه خود درباره تروریسم، از همکاری مراکش با واشنگتن و شرکای اروپایی آن به ویژه بلژیک، فرانسه و اسپانیا برای خنثی کردن تهدیدات تروریستی احتمالی در اروپا قدردانی و تاکید کرد، ایالات متحده و مراکش همکاری مستحکم و طولانی در این زمینه با یکدیگر دارند.

وزارت خارجه آمریکا در این گزارش تلاش‌های مراکش در مبارزه با تروریسم را ستود و اعلام کرد، دولت مراکش به اجرای استراتژی جامع خود که شامل تدابیر لازم برای آگاهی امنیتی، همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین سیاست‌های مبارزه با تروریسم است، ادامه می‌دهد.

براساس این گزارش، مراکش دست کم ۳۵ مظنون را بازداشت کرده و هفت گروهک تروریستی که برای حمله به اهداف مختلف از جمله ساختمان‌های عمومی، شخصیت‌ها و مکان‌های گردشگری برنامه‌ریزی کرده بودند را منهدم کرده است.

مقامات مراکش در جنگ علیه تروریسم با چالش‌های زیادی همچون پدیده رو به رشد تروریسم، جنایت‌های سازمان یافته، تجاوزات و مداخله‌های خارجی و همچنین توسعه سریع تروریسم سایبری رو به رو هستند.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا