جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

علائم اولیه گرمازدگی و راه های پیشگیری از این عارضه

بیگلری هشدار داد: در صورتی که فرد گرمازده به موقع درمان نشود، احتمال اغما و حتی خطر مرگ وجود دارد.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تشریح علائم گرمازدگی و راه های پیشگیری از این عارضه پرداخت.

دکتر حسین بیگلری با بیان اینکه گرمازدگی به دنبال افزایش دمای بدن افراد رخ می دهد، گفت: زمانی که دمای بدن افراد از ۳۷ درجه بیشتر شود، گرمازدگی شروع می شود و بسته به بالاتر رفتن دما علائم آن تشدید می شود.

وی احساس خشکی دهان، گیجی و تاری دید را از جمله علائم اولیه گرمازدگی عنوان کرد و افزود: به دنبال افزایش دما و عدم درمان به موقع، علائم دیگر گرمازدگی مانند تنفس تند، افزایش ضربان قلب و کاهش سطح هوشیاری حادث می شود که بسیار خطرناک است.

بیگلری هشدار داد: در صورتی که فرد گرمازده به موقع درمان نشود، احتمال اغما و حتی خطر مرگ وجود دارد.

این مسئول در ادامه بیان اینکه گرمازدگی عمدتا در فصل تابستان و بیشتر در ساعت ۱۲ تا ۱۶ ظهر رخ می دهد، گفت: در این فصل و در این ساعات تابش نور خورشید در اوج قرار دارد و اگر افراد مراقبتی در برابر نور خورشید نداشته باشند، احتمال گرمازدگی وجود دارد، بنابراین توصیه می شود افراد در ساعات ظهر از قرار گیری در محیط بیرون خودداری کرده و حتما در صورت تردد در محیط بیرون از کرم ضد آفتاب و عینک دودی استفاده کنند.

وی افزود: همچنین توصیه می شود افراد فعالیت های بیرون از منزل خود را به ساعات صبح و بعدازظهر موکول کرده و در ساعات ظهر فعالیت چندانی نداشته باشند.

بیگلری ورزش کردن در ساعات گرم روز را هم با خطر گرمازدگی همراه دانست و افزود: توصیه می شود افراد صبح زود یا بعدازظهرها به ورزش بپردازند.

این مسئول بر استفاده از لباس های رنگ روش در این روزهای گرم سال تاکید کرد و افزود: لباس های رنگ روشن به نسبت لباس تیره نور خورشید را کمتر جذب می کنند.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر مصرف مستمر آب در روزهای گرم سال، گفت: در این روزهای گرم توصیه می شود افراد از آب میوه تازه مانند آب هندوانه و آب طالبی به میزان بیشتری استفاده کنند.

این مسئول نسبت به مصرف نوشابه هم در این روزهای گرم هشدار داد و افزود: نوشابه به دلیل وجود مواد قندی موجب تشنگی بیشتر شود.

بیگلری در ادامه با اشاره به لزوم درمان به موقع گرمازدگی، گفت: در وهله اول باید فرد گرمازده از محیط گرم خارج شده و در زیر سایه قرار گیرد. در ادامه بلافاصله باید لباس های بیماری بیرون آورده شود و دکمه ها باز شوند تا فرد تنفس راحت تری داشته باشد.

بیگلری گفت: در ادامه باید حوله خنک روی صورت و بدن فرد قرار گیرد و آب خنک جرعه جرعه به بیمار داده شود.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: همچنین در صورتی که علائم گرمازدگی شدید باشد، باید فرد بیمار به مراکز درمانی ارجاع شود.

بیگلری تصریح کرد: بیماران قلبی و عروقی، دیابتی و سالمندان و کودکان بیش از همه در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند و باید مراقبت های آنها بیشتر باشد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
انتخاب
دکمه بازگشت به بالا