جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

علائم بیماری طحال

اسپلنومگالی یا بزرگ شدن طحال ، بیماری است که از طریق آن طحال بزرگ می شود یکی از علائم بیماری طحال می باشد. طحال بخشی از سیستم لنفاوی است که با ذخیره گلبول های سفید و ساخت آنتی بادی ها به سیستم ایمنی کمک می کند.

طحال در قسمت سمت چپ بالاتر معده، زیر قفسه سینه قرار دارد و به ترتیب توسط دنده های 9، 10 و 11، درست بالای کلیه ها محافظت می شود. طحال از بدن در برابر عفونت ها محافظت می کند، مواد زائد و سموم را از بدن دفع می کند، گلبول های صورتی رنگ را تنظیم می کند، گلبول های سفید خون را خریداری می کند که به سیستم ایمنی کمک می کند تا با عفونت ها مبارزه کند.
این اندام مسئول موارد زیر است:
– فیلتر کردن میکروارگانیسم های پوشیده شده با آنتی بادی ها
– پردازش مجدد سلول های خونی صورتی
– بازیافت آهن در داخل
هموگلوبین طحال، عملکردی حیاتی در بدن برای مقابله با عفونت ها انجام می دهد، در نتیجه تامین دو نوع گلبول سفید است. سلول های B و T را تجسم می بخشد.
گلبول های سفید از بدن در برابر میکروارگانیسم ها و عفونت ها محافظت می کنند.
ابعاد طحال در هر فردی به اندازه مشت آن فرد است.

چه اجزایی ممکن است باعث بزرگ شدن طحال شوند؟

بسیاری از بیماری ها و شرایط ممکن است باعث بزرگ شدن طحال شوند. عفونت های قابل مقایسه با مونونوکلئوز معمول ترین علل طحال هستند و مشکلات کبدی مشابه سیروز کبدی و فیبروز کیستیک ممکن است باعث ایجاد طحال شود.
یکی دیگر از دلایل قابل انجام این بیماری، آرتریت روماتوئید در جوانان است. در نتیجه این وضعیت ممکن است باعث تحریک سیستم لنفاوی شود.
به دلیل اینکه طحال بخشی از سیستم لنفاوی است، این تحریک می تواند منجر به بزرگ شدن طحال شود.
علل مختلف طحال ممکن است عبارتند از:
مالاریا
، بیماری هوچکین
، لوسمی،
نارسایی عروق کرونر قلب،
تومورهای داخل طحال، یا تومورهایی که از اندام های مختلف به طحال گسترش یافته اند.
عفونت های ویروسی، باکتریایی یا انگلی بیماری های
التهابی قابل مقایسه با لوپوس یا آرتریت روماتوئید
. بیماری سلول داسی شکل

چه زمانی باید به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنیم؟

هنگامی که علائم بزرگی طحال را دارید، بسیار مهم است که به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.
هنگامی که واقعاً احساس درد شدید در سمت چپ بالای معده خود کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید و اگر نفس بکشید درد بدتر می شود.

علائم بزرگ شدن طحال

اکثر افراد نمی دانند که اسپلنومگالی دارند. معمول ترین علائم عبارتند از:
– عدم توانایی در خوردن یک وعده غذایی بزرگ
– احساس ناراحتی، پری یا درد در قسمت بالای سمت چپ معده، که می تواند به سمت شانه چپ باز شود.
خواه طحال بزرگ شده باشد، فرد مبتلا ممکن است نشانه ها یا علائم مختلفی را که می تواند با بیماری زمینه ای مرتبط باشد، بررسی کند. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:
– خستگی
– کاهش وزن
– عفونت های مکرر
– خونریزی مستقیم
– زردی
– کم خونی

نحوه تشخیص اسپلنومگالی را بیاموزید

پزشک از فرد مبتلا سوالاتی در مورد علائم و سابقه پزشکی می پرسد و معاینه بدنی انجام می دهد.
این معاینه مستلزم لمس طحال است. پزشک شما همچنین می‌تواند ارزیابی‌های تشخیصی را برای تأیید دلیل ورم طحال تجویز کند، که می‌تواند شامل یک نگاه خون، سونوگرافی یا سی‌تی اسکن باشد.

نکات برجسته بیماری بزرگ شدن طحال

برخی از افراد هیچ علامتی را نمی شناسند زیرا طحال بزرگ می شود و بیماری به سادگی در طول معاینه معمول بدن تشخیص داده می شود.
افرادی که خود را لاغر می بینند ممکن است واقعاً احساس کنند طحال از طریق منافذ و پوست بزرگ شده است.
معمولی ترین علامت درد یا ناراحتی در قسمت بالای سمت چپ معده است، جایی که طحال در آن قرار دارد.
یک فرد ممکن است پس از مصرف مقدار کمی وعده‌های غذایی واقعاً احساس سیری کند، که می‌تواند در نتیجه افزایش فشار طحال بر روی شکم باشد.
چه طحال شروع به فشار دادن اندام های مختلف کند، این ممکن است بر گردش خون به طحال تأثیر بگذارد و این اندام را از فیلتر صحیح خون بازدارد.
طحال چه تبدیل به بیش از حد حجیم شود، احتمالاً تعداد زیادی از گلبول های صورتی را از بین می برد و هرگز داشتن سلول های خونی صورتی کافی نمی تواند منجر به کم خونی شود.
چه طحال بزرگ شده قادر به تولید گلبول های سفید کافی نباشد، ممکن است فرد به طور معمول تبدیل به یک ماده اضافی آلوده شود.

گزینه های درمانی برای اسپلنومگالی چیست؟

فرد مبتلا باید از اقدامات مشابه با فعالیت های ورزشی تماسی که ممکن است طحال را پاره کند، خودداری کند.
پارگی طحال ممکن است باعث از دست دادن انواع خون شود و زندگی را تهدید کند.
لازم است که شخص مبتلا به دلیل بزرگ شدن طحال باشد.
صرف نظر از درمان نشدن، اسپلنومگالی می تواند منجر به مشکلات مهمی شود.
به طور معمول، درمان علت اصلی بیماری می تواند از حذف طحال جلوگیری کند.
در برخی موارد، طحال باید با جراحی از بین برود. صرف نظر از اینکه نیاز به عمل جراحی باشد، جراح با استفاده از لاپاراسکوپی به عنوان جایگزینی برای روش جراحی باز، طحال را خارج می کند.
به همین دلیل عمل جراحی با برش های کوچک به پایان می رسد. لاپاراسکوپ به جراح این امکان را می دهد که طحال را ببیند و بردارد.
چه طحال از بین برود، فرد مبتلا اکنون نمی تواند با موفقیت برخی از میکروارگانیسم ها را از بدن خارج کند و می تواند به عفونت های ضعیف و مطمئن تبدیل شود.
با توجه به این واقعیت، واکسن یا داروهای مختلف برای جلوگیری از عفونت مورد نیاز است.

وعده های غذایی که باید در صورت بزرگ شدن طحال اجتناب شود

همراه با اسپلنومگالی، برخی از وعده های غذایی که سیستم ایمنی را تضعیف می کنند باید اجتناب شود. این وعده های غذایی شامل موارد زیر است:

وعده های غذایی شیرین

وعده های غذایی آب نبات شامل شیرینی ها (شکلات، شیرینی، بستنی)، نوشیدنی های شیرین (نوشیدنی های صاف، میلک شیک، نوشیدنی های قدرتی) است.
برای افراد دارای طحال حجیم، اکیداً توصیه می‌شود که مصرف قند خود را برای طحال سالم و برنامه‌های ایمنی قوی‌تر کاهش دهند. پرهیز از وعده های غذایی شیرین باعث کار بیش از حد لوزالمعده نمی شود که برای طحالی سالم شیرین است.

وعده های غذایی سریع مثل فست فودها

در نتیجه این حقیقت که وعده‌های غذایی فست فود سهم زیادی از نمک دارند، بر بزرگ شدن طحال تأثیر می‌گذارند و باعث بروز مشکلات نقص ایمنی می‌شوند.

روغن های فرآوری شده

روغن های خالص غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین های مغذی برای حفظ سلامت سیستم ایمنی باید مصرف شوند. روغن های فرآوری شده سیستم ایمنی را ملتهب می کنند و بدن را در معرض بیماری و عفونت قرار می دهند.

کافئین

اسپرسو قدرتی را که برای شروع روز داریم به ما می دهد، بیشتر افراد نمی توانند روز خود را بدون اسپرسو شروع کنند. هیچ کس به شما نیاز ندارد که اسپرسو را تسلیم کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مصرف کافئین خود را کاهش دهید. مصرف افراطی اسپرسو می تواند بر الگوهای خواب تأثیر بگذارد و در نتیجه ریتم بازی را به هم بزند. تحقیقات ثابت کرده است که مصرف اسپرسو با طحال بزرگ شده می تواند منجر به بدتر شدن اختلال عملکرد طحال شود.

نوشیدنی های گازدار

نوشیدنی های راحت شامل انواع مختلفی از مواد ناسالم هستند که انرژی و قند را در بدن افزایش می دهند. طحال بزرگ شده قند را تحمل نمی کند و مصرف الکل هیچ سودی برای سیستم ایمنی بدن ندارد. با توجه به این واقعیت، بهتر است به خوردن آب به عنوان جایگزینی برای مصرف انواع نوشیدنی های روان بمانید.
از آنجایی که وعده های غذایی خاصی وجود دارد که بهتر است در هنگام بزرگ شدن طحال از آنها دوری کنید، وعده های غذایی دیگری نیز وجود دارد که از طحال محافظت می کند و عملکرد آن را تقویت می کند.

وعده های غذایی که می توانند برای طحال بزرگ شده مفید باشند عبارتند از:

غلات کامل

یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت یا دفاع از طحال، خوردن غلات سالم و قابل مقایسه با برنج، جو و غیره است.
ویتامین های موجود در این وعده غذایی طحال را به خوبی تغذیه می کند.

میوه ها

برنامه کاهش وزن خود را با میوه های قابل مقایسه با انگور، هندوانه، زردآلو و انواع مرکبات مزه دار کنید. قویاً توصیه می شود که سیستم ایمنی خود را با میوه هایی که می توانند غنی از ویتامین C باشند، تقویت کنید.

وعده های غذایی مختلفی که باید با طحال بزرگ شده خورده شوند شامل
دانه ها و مغزها، دارچین، عسل، سیب زمینی، خربزه، سبزیجات نشاسته ای و حبوبات است.

نتیجه گیری
بهتر است مراقب چیزی که می خورید باشید. از وعده‌های غذایی که وضعیت شما را بدتر می‌کنند و باعث ناراحتی می‌شوند دوری کنید و برای اطمینان از خوردن وعده‌های غذایی سالم، با پزشک یا متخصص تغذیه‌تان مشورت کنید تا توصیه‌های ماهرانه‌ای را در مورد مصرف کامل مصرف کنید. و همچنین از وعده های غذایی که می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد دوری کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا