جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

علائم حمله قلبی در زنان

هنگام بروز حمله قلبی، زنان بیشتر با علائمی چون خستگی، سوء‌هاضمه و سایر عوارض مواجه هستند.

حملهقلبی

نشانه‌های حمله قلبی در زنان و مردان می‌تواند متفاوت باشد. البته افراد از هر جنسیتی با ‌علامت‌های بارزی مانند درد قفسه سینه مواجه می‌شوند اما احتمال می‌رود که هنگام بروز حمله قلبی، زنان بیشتر با علائمی چون خستگی، سوء‌هاضمه و سایر عوارض مواجه شوند. افزون بر این، درد قفسه سینه در زنان با مردان متفاوت است.

سایت تخصصی «وری‌ول هلث» در این مطلب به برخی نشانه‌های شایع حمله قلبی در زنان اشاره کرده که به شرح زیر است:

نشانه‌های حمله قلبی در زنان که نباید نادیده گرفت

متخصصان امور بهداشت و پزشکی به نشانه‌های مشابهی در زنان و مردان مبتلا به حمله قلبی اشاره می‌کنند. با این حال، در زنان نشانه‌های بیشتری وجود دارد که شایع‌تر است.

درد قفسه سینه

البته احتمال حمله قلبی بدون درد قفسه سینه وجود دارد. این درد ممکن است علاوه بر قفسه سینه در قسمت بالای شکم نیز احساس شود. در زنان، احساس سنگینی شایع‌تر است و اغلب آن‌ها می‌گویند که انگار فیلی روی قفسه سینه‌شان نشسته است.

پوست عرق‌کرده و مرطوب، سرگیجه، خستگی مفرط، غش کردن، حالت تهوع یا استفراغ، درد در فک، گردن یا قسمت بالای کمر و تنگی نفس از دیگر نشانه‌های حمله قلبی در زنان است.

نشانه‌های حمله قلبی ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد. اگر با کسی باشید که علامت‌های حمله قلبی را بروز می‌دهد، باید فورا با اورژانس تماس بگیرید. حتی اگر کاملا مطمئن نیستید که حمله قلبی رخ داده است، بهتر است به متخصصان درمانی اطلاع دهید.

تفاوت حمله قلبی و ایست قلبی

حمله قلبی و ایست قلبی یکسان نیستند. حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به قلب مسدود می‌شود اما ایست قلبی کاهش ناگهانی عملکرد قلب در پمپاژ خون است. گاهی اوقات، حمله قلبی به ایست قلبی منجر می‌شود. همچنین، گاهی در دوره نقاهت پس از حمله قلبی،‌ ایست قلبی رخ می‌دهد.

علامت‌های ایست قلبی عبارتند از:

– احساس افتادن یا از حال رفتن

– ناتوانی در تنفس یا به نفس‌نفس افتادن برای هوا گرفتن

– از بین رفتن نبض

– واکنش نشان ندادن به لمس و تکان دادن بدن یا صدای فریاد اطرافیان

اگر کسی در اطرافتان دچار ایست قلبی شد، فورا با اورژانش تماس بگیرید یا اگر با شیوه احیای قلبی-ریوی آشنایید، دست به کار شوید.

نشانه‌های حمله قلبی در زنان

علاوه بر نشانه‌های رایج در حمله قلبی که در بالا عنوان شد، علامت‌های خاصی هم در این زمینه وجود دارد.

حمله قلبی خاموش

حمله قلبی خاموش، نوعی حمله قلبی با نشانه‌های کم یا حتی بدون علامت و نشانه است. طبق بررسی‌ها، از میان ۸۰۵ هزار فرد مبتلا به حمله قلبی، ۱۷۰ هزار مورد حمله قلبی خاموش است.

بر اساس گزارش ایندیپندنت، در حمله قلبی خاموش ممکن است فرد تا زمانی که به دلایل دیگر به پزشک رجوع می‌کند، متوجه حمله قبلی نشود. مثلا در مواردی فرد دچار این حالت شود که انگار شرایط جسمانی‌اش مانند مواقع معمول نیست یا خستگی بیش از اندازه حس کند و سپس با رجوع به متخصص به علت اصلی مشکل که احتمالا رخ دادن حمله قلبی است، پی‌ ببرد.

در برخی موارد نیز فرد ممکن است از هفته‌ها قبل به مشکلات و عارضه‌هایی مانند آنفلوآنزا، سوء‌هاضمه، کشیدگی عضلانی در قفسه سینه یا بالای کمر یا فک یا قسمت بالایی پشت یا بازوها دچار باشد.

حمله قلبی خاموش صرفا زمانی تشخیص داده می‌شود که تصویربرداری ام‌آرآی یا نوار قلب یا سایر آزمایش‌های مشابه انجام شود.

حمله قلبی خاموش به اندازه حمله قلبی آشکار خطرناک است.

حمله قلبی کوچک

حمله قلبی کوچک هم به اندازه حمله قلبی عادی خطرناک است و همان علامت‌ها و نشانه‌های حمله قلبی رایج را شامل می‌شود، از جمله:

– درد یا فشار قفسه سینه

– سرگیجه

– تعرق زیاد

– حالت تهوع

– تنگی نفس

– گرفتگی و تنگی خودبه‌خودی عروق کرونر (بدون علت جانبی دیگر)

یکی از دلایل حمله‌های قلبی که بیشتر در زنان به ویژه زنان جوان، شایع است، گرفتگی و تنگی خودبه‌خودی عروق کرونر یا اس‌سی‌ای‌دی (SCAD) است.

شریان‌ها خون را به قلب می‌رسانند. وقتی اس‌سی‌ای‌دی رخ می‌دهد، در لایه‌های یک یا چند شریان، پارگی پدید می‌آید. با ایجاد پارگی، لخته خون تشکیل می‌شود. هر یک از این عوامل، جریان خون را به قلب مختل می‌کند و موجب حمله قلبی می‌شود.

اس‌سی‌ای‌دی علت اصلی حمله‌های قلبی در زنان ۵۰ ساله یا کمتر و نیز در افراد باردار و کسانی است که تازه زایمان ‌کرده‌اند.

نشانه‌ها و عوارض حمله قلبی ناشی از اس‌سی‌ای‌دی نیز مشابه علامت‌های سایر انواع حمله‌های قلبی است که عبارتند از:

– درد یا فشار قفسه سینه

– سرگیجه

– تعرق شدید

– حالت تهوع

– درد در بازو، فک یا قسمت بالای کمر

– تنگی نفس

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
اقتصادنیوز
دکمه بازگشت به بالا