جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعیجدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

علائم مهم کرونا برای مراجعه زودهنگام به بیمارستان

مهم‌ترین عامل برای مراجعه به بیمارستان در زمینه ابتلا به کرونا تب است، باید به علائم خود دقت کرده و با بروز این علائم دیگر نمی‌توان بیمار را در خانه نگه‌داشت و باید به مراکز درمانی مراجعه کند و داروهای بیشتری دریافت کند.

حسین کرمانپور با اشاره به لزوم توجه به علائم مهم کرونا برای مراجعه زودهنگام به بیمارستان، اظهار کرد: مهم‌ترین عامل تب است، اگر افراد مبتلا به کرونا تب بالای ۳۸.۵ دارند که با مصرف دارو و پاشویه اندکی کاهش می‌یابد، اما دوباره به سرعت افزایش می‌یابد که اصطلاحاً تب سرکش خوانده می‌شود، باید به علائم خود دقت کنند، با بروز این علائم دیگر نمی‌توان بیمار را در خانه نگه‌داشت و باید به مراکز درمانی مراجعه کند و داروهای بیشتری دریافت کند.

وی عامل مهم دیگر در بررسی حال بیماران را میزان اکسیژن خون آنها خواند و افزود: میزان اکسیژن خون طبیعی ۹۴ درصد به بالا است؛ اگر فردی به شکل متناوب مثلاً هر یک ساعت یک‌بار اکسیژن خون را اندازه‌گیری کرد و متوجه روند کاهشی درصد اکسیژن خون خود شد، یعنی بیمار باید برای ادامه درمان به مراکز درمانی مراجعه کند تا مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

مدیر اورژانس بیمارستان سینا ادامه داد: تعداد تنفس بیمار در دقیقه حائز اهمیت است. حالت معمول تنفس کودکان پنج تا ۱۱ سال ۲۰ تا ۳۰ بار در دقیقه است، اگر تنفس بیشتر شده و به بالای ۳۵ بار تنفس در دقیقه برسد باید به متخصص اطفال مراجعه کنند. در بزرگسالان حالت طبیعی ۱۲ تا ۱۸ تنفس در دقیقه است اما تا ۲۶ تنفس در دقیقه را هم طبیعی می‌دانیم ولی اگر این عدد افزایش یابد باید به پزشک مراجعه کنند.

کرمانپور تصریح کرد: تعداد ضربان قلب هم یکی از علائم هشدار دهنده است. کسانی که مضطرب نیستند و برای انسان‌های معمولی ۷۰ تا ۹۰ ضربان در دقیقه طبیعی است. در صورتی که این عدد از ۱۰۰ بیشتر شد و مداوم باقی ماند و روند کاهشی نداشت، حتماً باید به پزشک مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه در برخی مبتلایان به کرونا اسهال و استفراغ مشاهده می‌شود، اظهار کرد: بیمارانی که دچار اسهال شدید که با دارو کنترل نمی‌شود، به دلیل از دست دادن آب بدن خود مستعد حملات بعدی کرونا می‌شوند و باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

مدیر اورژانس بیمارستان سینا ضعف، بی‌حالی و خواب‌آلودگی غیرعادی را عامل مهم دیگری برای مراجعه به پزشک خواند و اظهار کرد: اگر روند طبیعی زندگی فرد مختل شده است و ضعف، بی‌حالی و تعریق شدید و تمایل بیش از حد به خوابیدن دارد باید به پزشک مراجعه کند؛ چه بسا که قلب، ریه یا میزان اکسیژن خونش دچار مشکل شده باشد. با دقت در علائم ذکر شده و درمان به موقع، حال فرد پس از پنج روز رو به بهبودی می‌رود.

کرمانپور اظهار کرد: در سویه اومیکرون پس از پنج روز انتظار داریم علائم بیمار کاهشی شود، اگر این فرمول رعایت نشود و بهبودی به مرور حاصل نشود، فرد باید به پزشک مراجعه کند؛ زیرا ممکن است در حین ابتلاء به کرونا به بیماری‌های دیگری مانند پنومونی، ذات‌الریه، سل و… مبتلا شوند که نیازمند بررسی بیشتر است.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا