جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

عملکرد پزشکی قانونی در موضوع «سقوط هواپیمای اوکراین» قابل قبول بود

[ad_1]
61663672

رئیس حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه گفت: در موضوع سقوط هواپیمای اوکراین که چندی پیش اتفاق افتاد شاهد عملکرد مناسب و قابل قبول پزشکی قانونی بودیم که توانست پیکرهای قربانیان آن حادثه را ظرف چند روز به درستی شناسایی و به خانواده‌هایشان تحویل دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور، حجت‌الاسلام عبداللهی صبح امروز دوم تیرماه در بازدید از مرکز معاینات مرکز پزشکی قانونی استان تهران و نیز دیدار با معاونین و مدیران این سازمان، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و نیز قدردانی از تلاش‌ها و خدمات پرسنل این سازمان، گفت: عنوان پزشکی قانونی به شایستگی و به شکل جامع، تعریفی مناسب برای این مجموعه و بیانگر وظایف آن است چرا که محققکننده سلامت در معرض قانون و قانون در معرض سلامت است.

وی با اشاره به اقدامات مناسب و مؤثر پزشکی قانونی در بحران‌ها و مواقع خاص اظهار کرد: در موضوع سقوط هواپیمای اوکراین که چندی پیش اتفاق افتاد شاهد عملکرد مناسب و قابل قبول پزشکی قانونی بودیم که توانست پیکرهای قربانیان آن حادثه را ظرف چند روز به درستی شناسایی و به خانواده هایشان تحویل دهد.

رییس حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه ادامه داد: همچنین در موضوع تصادف قطار تبریز که سال 96 اتفاق افتاد اگر اقدام مناسب و عملکرد درست پزشکی قانونی در تعیین هویت قربانیان نبود مشکلات عدیده ای برای کشور به وجود می آمد.

عبداللهی خاطرنشان کرد: بیان این موضوعات به هیچ وجه خودنمایی و یا تعریف نابجا از مجموعه پزشکی قانونی نیست بلکه بیان واقعیات است آن هم با امکانات محدود در بخش فضای فیزیکی و نیروی انسانی که در بازدید امروز شاهد آن بودیم و نیز حوادثی که هر لحظه ممکن است در کشور اتفاق افتد.

وی گفت: بنا بر واقعیات موجود و آنچه برداشت کارشناسان حقوق ماست رضایتمندی از مجموعه پزشکی قانونی بسیار مناسب است.

وی با تأکید بر اینکه پزشکی قانونی در منظرترین مجموعه قوه قضاییه است، گفت: قاضی بر اساس نظر پزشکی قانونی رأی صادر می کند و این موضوع اهمیت کار کارشناسان این سازمان را نشان می دهد.

عبداللهی با اشاره به تأکیدات رییس قوه قضاییه برای رفع مشکلات پزشکی قانونی از جمله در بحث استخدام و تأمین نیروی انسانی و نیز تأمین نیازمندیهای همکاران، اظهار کرد: رییس قوه قضاییه اعلام کرده‌اند که «من نمی پسندم پزشکی قانونی در جایی با کمبود امکانات مواجه باشد و کار مردم معطل بماند» بنابراین از همکاران این سازمان می خواهیم که در جهت فراهم کردن عدالت دسترسی به خدمات سازمان برای همه مردم نهایت تلاش خود را به کار گیرند ما نیز در جهت رفع مشکلات مساعدت لازم را با این سازمان خواهیم داشت.

وی همچین برای رفع مشکلات cms (سیستم مدیریت پرونده) جبران کمبود اعتبار عمرانی سازمان، تأمین نیروی انسانی و … قول مساعد داد.

رییس حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه با تأکید بر لزوم حفظ کرامت مراجعین در مجموعه قوه قضاییه و از جمله پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: در چهل سال بعد از انقلاب، مردم همواره برای حفظ این نظام پای کار بوده‌اند و برای صیانت از کیان آن از در اختیار گذاشتن هیچ امکانی دریغ نکرده‌اند؛ بنابراین باید خدمات مناسبی هم دریافت کنند. به همین دلیل از همه بخش‌های قوه از جمله پزشکی قانونی که در مواجهه مستقیم با ارباب رجوع است می خواهیم از هیچ تلاشی برای حفظ کرامت مراجعین فروگذار نکند.

وی همچین خواستار تعامل بیشتر کارشناسان پزشکی قانونی با قضات دادسراها، دادگاه ها و مراکز ستادی قوه شد و اظهار کرد: با ارتقاء سطح تعاملات و ارتباط بیشتر این مجموعهها، خلاءهای موجود برطرف و انتقال مفاهیم به شکل بهتری انجام می شود ضمن آنکه لازم است قاضی برای نظرات پزشکی قانونی حرمت قائل شود و پزشکی قانونی هم به نظرات قاضی احترام بگذارد.

در ادامه این نشست عبدالرزاق برزگر قائم مقام سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به سیاست‌های جدید قوه و تحول صورت گرفته در این مجموعه گفت: در زمان کوتاه حضور آیت الله رییسی در مجموعه قوه قضاییه شاهد تحولات قابل توجهی در این دستگاه بوده ایم که این تحولات جلب اعتماد هرچه بیشتر مردم را به دنبال داشته است و امیدواریم این روند در قوه قضاییه ادامه داشته باشد.

وی افزود: در مجموعه پزشکی قانونی نیز با ورود دکتر مسجدی اقدامات جهادی در بخش‌های مختلف آغاز شد که علاوه بر جلب رضایت مردم، سرعت و دقت در صدور نظرات را به همراه داشته و تلاش شده کمیت و کیفیت با هم پیش برود.

برزگر با اشاره به اقدامات پزشکی قانونی در راستای برنامه تحولی قوه قضاییه، تصریح کرد: با وجود این اقدامات و رفع مشکلات در بسیاری از بخش ها اما همچنان در زمینه کمبود نیروی انسانی و نیز محدودیت فضای فیزیکی با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدواریم با کمک قوه قضاییه و دولت زمینه رفع این مشلات فراهم شود.

در مراسم بازدید از واحد معاینات مرکز پزشکی قانونی استان تهران، حجت‌الاسلام عبداللهی از بخش های مختلف این واحد بازدید و با رییس و کارکنان مرکز و نیز تعدای از مراجعین دیدار کرد.

آمنه بیک محمدی رییس واحد معاینات مرکز در این بازدید توضیحاتی در خصوص نحوه رسیدگی به مراجعین، نوع درخواست‌های مورد بررسی در این واحد، ساعات کشیک، کمبود نیروی انسانی و فضای فیزیکی ، حجم ارجاعات مرکز، نوع مراجعین بخش روان‌پزشکی، برخی مشکلات موجود در سیستم cms و … توضیحاتی ارائه کرد.

عبداللهی نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های همکاران این بخش در خصوص انتقال مشکلات پزشکی قانونی و پیگیری برای رفع‌ آن قول مساعد داد.

انتهای پیام

[ad_2]
به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا