جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

عید فطر با طعم خون

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، کمیته مرکزی پزشکان سودان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شمار قربانیان حمله نیروهای امنیتی برای شکستن تحص متعرضان، به ۳۰ تن رسیده است.

این در حالی است که الولید سید احمد محمود دادستان کل سودان دستور انجام تحقیقات درباره این موضوع را صادر کرده است.
کمیته مرکزی پزشکان سودان در بیانیه خود افزود: شمار شهدای فاجعه حمله به تحصن کنندگان در برابر ساختمان فرماندهی کل نیروهای مسلح از سوی شورای نظامی، تاکنون به بیش از ۳۰ تن افرایش یافته است و با توجه به محاصره بیمارستانها و حمله به پزشکان از سوی نیروهای واکنش سریع، اعلام آمار دقیق امکان پذیر نیست.
اینترنت قطع شد
ائتلاف «الحریه و التغییر» که بزرگ‌ترین ائتلاف مخالف شورای نظامی انتقالی است بامداد سه شنبه اعلام کرد که اینترنت در خارطوم قطع شده است.
ائتلاف مذکور افزود: اینترنت از ظهر روز سه شنبه در پایتخت سودان ساعاتی پس از اعتراضات گسترده مخالفان شورای نظامی قطع شد و این قطعی همچنان ادامه دارد.
ائتلاف الحریه و التغییر از مخابرات سودان خواست تا تسلیم دستورات شورای نظامی انتقالی نشود.
درخواست نشست فوق‌العاده در شورای امنیت
انگلیس و آلمان خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع سودان شدند.
از سوی دیگر دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به تحولات سودان، اعمال خشونت علیه «شهروندان سودانی» را محکوم کرد.
عصر دوشنبه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خشونت نیروهای امنیتی سودان علیه غیر نظامیان را به شدت محکوم کرد. میشل باشله، کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل هم در بیانیه‌ای از نیروهای امنیتی این کشور خواست تا حمله به تظاهرات کنندگان در خارطوم را متوقف کنند و اجازه دهند که تیم‌های پزشکی برای کمک رسانی به مجروحان وارد محل‌های درگیری شوند.
سودانی‌ها خواستار آن هستند که زمام امور این کشور در دست یک حکومت غیرنظامی باشد، هرچند از زمان برکناری عمر البشیر از قدرت در سودان، یک شورای انتقالی نظامی زمام امور را در دست گرفته است.
رئیس شورای نظامی انتقالی سودان گفت: تصمیم گرفتیم به گفتگوها با ائتلاف الحریه و التغییر پایان دهیم و هرگونه توافقی را که با آنان شده بود ملغی کنیم.
عبدالفتاح البرهان رئیس شورای نظامی انتقالی سودان در ادامه از دادستان کل سودان خواست با هدف مشخص شدن ابعاد خشونت ها در برابر مقر فرماندهی ارتش در خرطوم تحقیق کند.
البرهان تاکید کرد، تصمیم گرفته شد حداکثر تا نه ماه دیگر انتخاباتی در کشور برگزار شود.
وی اظهار داشت که نوع حکومت در سودان را فقط صندوق های رای مشخص می کند.
در پی اعلام تشکیل این شورای انتقالی نظامی، گروه‌های مخالف با ادامه تظاهرات و تحصن خواستار استقرار دموکراسی و تشکیل یک دولت غیرنظامی شدند و بین ائتلاف برای آزادی و تغییر، متشکل از گروه‌های مخالف، و شورای نظامی مذاکراتی در جریان بوده است.
نظامیان خواستار آن هستند که شورای حکومتی تحت رهبری ارتش باشد و این ترتیبات را برای استقرار امنیت لازم می‌دانند اما مخالفان گفته‌اند که اکثریت اعضای آن را باید غیرنظامیان تشکیل دهند. تعدادی از مخالفان از آن زمان در مقابل مقر ارتش دست به تحصن زده‌اند.
این کشمکش‌ها رفته رفته بالا گرفت و منجر به اعتراضات گسترده در روز دوشنبه و در نتیجه درگیری با نیروهای پلیس شد که در پیآن 30 نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

منبع: خبرگزاری برنا

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا