جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

فوایدمعجزه‌آسای زایمان طبیعی برای سلامت مادر و کودک

هنگامه آریانژاد با اشاره به فواید زایمان طبیعی برای سلامت مادر و کودک گفت: بدن زن به طور معجزه‌آسایی با فرایند زایمان طبیعی سازگار است. برای این منظور چهار هورمون اصلی ترشح می‌شود تا او را برای زایمان طبیعی آماده کند و مادر به راحتی می‌تواند مراحل زایمان طبیعی را پشت سر بگذارد.

کارشناس بهداشت باروری و جمعیت مرکز بهداشت خوزستان گفت: ۷۱ درصد فرزندان متولد شده با عمل سزارین به چاقی زیر پنج سال دچار خواهند شد.

هنگامه آریانژاد با اشاره به فواید زایمان طبیعی برای سلامت مادر و کودک اظهار کرد: بدن زن به طور معجزه‌آسایی با فرایند زایمان طبیعی سازگار است. برای این منظور چهار هورمون اصلی ترشح می‌شود تا او را برای زایمان طبیعی آماده کند و مادر به راحتی می‌تواند مراحل زایمان طبیعی را پشت سر بگذارد.

وی افزود: عبور از کانال زایمان برای نوزاد منجر به خروج مایع موجود در ریه او می‌شود و به تنفس سریع‌تر و آسان‌تر نوزاد کمک می‌کند و احتمال سندرم زجر تنفسی و خفگی نوزاد را کاهش می‌دهد.

آریانژاد بیان کرد: در زایمان طبیعی تغییرات حاصل از بارداری و زایمان با سرعت بیشتری به حالت قبل از زایمان باز می‌گردد و مادران زودتر می‌توانند به تناسب اندام برسند. کیفیت خواب و همچنین شیردهی در مادرانی که با روش طبیعی زایمان کرده‌اند نیز در چند هفته اول از زایمان (دوران نفاس) بهتر از مادران سزارینی است.

کارشناس بهداشت باروری و جمعیت مرکز بهداشت استان خوزستان افزود: باید توجه داشت که سزارین انتخابی بدون هیچ ضرورت و دلیل پزشکی است که مادر و جنین را در معرض خطراتی شامل عفونت پس از زایمان، خونریزی، لخته شدن خون، مشکلات تنفسی، افزایش میزان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان و مرگ مادر و نوزاد قرار می‌دهد و در مواردی که به دلیل مشکلات مادر یا جنین، امکان زایمان طبیعی وجود نداشته باشد و یا خطری برای مادر یا جنین داشته باشد، سزارین انجام می‌شود.

وی با اشاره به مضرات عمل سزارین برای سلامت مادر و کودک بیان کرد: ۷۱ درصد فرزندان متولد شده با عمل سزارین به چاقی زیر پنج سال دچار خواهند شد. همچنین عمل سزارین ۱۷ درصد احتمال ناباروری بعدی و تا ۷۴ درصد چسبندگی‌های جفت در طول بارداری‌های بعدی را به همراه دارد.

آریانژاد گفت: برای پیشگیری این عوارض و غلبه بر ترس از درد زایمان توصیه می‌شود مادران در کلاس‌های آمادگی برای زایمان شرکت و یا با استفاده از روش‌های کاهش درد، زایمان طبیعی و ایمن را تجربه کنند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا