جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

قیمت بلیت تهران- مشهد / دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما ناشی از سایت‌های جستجوگر است که در برخی مواقع 2 برابر قیمت به مسافران عرضه می‌کنند.

این روزها خبر افزایش قیمت بلیت هواپیما نقل همه محافل شده است. بلیتی که برای خرید آن بسیاری از مسافران باید حداقل از دو هفته قبل به فکر خرید بلیت باشند تا شاید بتوانند بلیتی با نرخ مصوب پیدا کنند.

این روزها که اوج پیک سفرها هم نیست اما با یک جست‌وجوی ساده متوجه تغییر قیمت ها می شویم، تغییر قیمتی که شاید ناشی از ایرلاین ها نباشد و یک پای اصلی آن به چارترکنندگان و آژانس های مسافرتی باز می گردد اما طبق قانون هم باید تمامی شرکت های هواپیمایی بلیت های خود را با نرخ مصوب در انجمن شرکت های هواپیمایی عرضه کنند.

براساس این گزارش، در ۴خرداد ماه امسال بود که سازمان هواپیمایی کشور بعد از تایید ستاد تنظیم بازار اقدام به افزایش ۲۹ درصدی  قیمت بلیت هواپیما کرد و بخشی از کمبود بلیت ها در بازار جبران شد اما اخیرا با پیگیری های انجمن شرکت های هواپیمایی و طبق برنامه پنجم و ششم  شرکت های هواپیمایی می توانند اقدام به آزاد سازی نرخ بلیت های خود کنند که همین موضوع باعث ارائه رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ارائه مجوز برای ارائه آزاد سازی قیمت بلیت شد.

ایرلاین ها حق تغییر قیمت ندارند

این در حالی است که طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشور و طبق اعلام بازرس کل وزارت راه وشهرسازی، تصمیم گیرنده اصلی در افزایش قیمت بلیت هواپیما شورای عالی هوایی کشور است و ایرلاین ها نمی توانند طبق این رای اقدام به تغییر قیمت ها کنند.

در همین خصوص حسین مذنب بازرس وزارت راه و شهرسازی  گفت: هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده و مرجع قیمت گذاری تنها شورای عالی هواپیمایی است. شرکت‌های هواپیمایی موظف به اعمال قیمت مصوب خرداد ماه امسال هستند که در غیر این صورت با آن‌ها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، طبق برنامه پنجم توسعه که به برنامه ششم هم تسری پیدا کرده ایرلاین ها می توانند از طریق آزاد سازی نرخ بلیت اقدام به فروش کنند که در همین رابطه یکی از مدیران فروش ایرلاین ها به باشگاه خبرنگاران گفت: طبق قانون آزاد سازی نرخ بلیت حق ایرلاین ها است چراکه قیمت گذاری دستوری برای بسیاری از شرکت های هواپیمایی صرفه اقتصادی ندارد و حتی بسیاری از ایرلاین ها اعلام کرده اند که سوخت یارانه‌ای هم ارائه نشود اما آزاد سازی انجام شود تا از این طریق بتوان ناوگان جدید وارد بخش هوایی کشور شود.

او گفت: در حال حاضر با قیمت گذاری دستوری بسیاری از هزینه های بلیت به جیب چارترکنندگان و آژانس های مسافرتی می رود و در این بین اگر هزینه زیادی  از مسافران گرفته می شود به جیب ایرلاین ها نمی رود بلکه در این بخش تنها چارترکنندگان هستند که با تغییر قیمت بلیت لحظه ای اقدام به گران فروشی می کنند. در زمان آزاد سازی قیمت بلیت ها که در چند سال پیش اجرایی شد ما شاهد ارزان شدن چندین برابری بلیت در بسیاری از مسیرها و زمان های بودیم که مسافر کمتر بود.

وی افزود: میزان استفاده کننده از بخش هوایی کشور دو درصد جامعه هستند که قیمت گذاری دستوری و ارائه سوخت یارانه ای در این بخش چندان  برای آنها صرفه ندارد.

بررسی های میدانی هم حاکی از آن است که بخش عمده ای از افزایش و فروش بلیت بالاتر از نرخ مصوب از سوی سایت های جستجوگر و آژانس های مسافرتی است والبته در این بین برخی از ایرلاین ها هم اقدام به گران فروشی می کنند اما به گفته محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، عمده ترین دلیل افزایش قیمت بلیت ناشی از سایت های جستجو گر است که در برخی از مواقع دوبرابر قیمت به مسافران عرضه می کند.

وی در ادامه گفت: فروش بلیت چارتری  ممنوع است و هیچ آژانس و یا ایرلاینی حق ندارد بلیت با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب عرضه کند. بخش عمده ای از گران فروشی بلیت هواپیما ناشی از وب سرویس و اپلیکیشن ها است که رصد آنها را در دستور کار خود قرار داده ایم.

قیمت بلیط تهران-مشهد

براساس این گزارش مسافران هم از سایت های جستجو و اپلیکیشن ها دل خوشی ندارد به طوری که در همین رابطه حسنی یکی از مسافران در مسیر مشهد به باشگاه خبرنگاران گفت: بلیت نرخ مصوب تهران _ مشهد  یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است اما با یک جستجو ی ساده بلیتی کمتر از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پیدا نمی کنید آن هم اگر پیدا کنید.

با وجود آنکه رای دیوان عدالت اداری مبنی بر آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما صادر شده اما طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشور تصمیم گیرنده اصلی در نرخ گذاری شورای عالی هوایی کشور و ستاد تنظیم بازار است که در این زمینه باید ببینم چه تصمیمی خواهد شد اما آنچه که معلوم است در حال حاضر هیچ افزایش و یا تغییر قیمتی قانونی نیست و چارترکنندگان و ایرلاین ها حق افزایش قیمت را ندارند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
اقتصادنیوز
دکمه بازگشت به بالا