جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

قیمت دلار به کانال جدید ورود پیدا کرد

قیمت دلار دیروز در بازار تهران ۷۵۴ تومان گران شد و به این ترتیب، به کانال جدید ورود پیدا کرد.

مریم فکری: در حال حاضر هر دلار آمریکا در بازار ۴۱ هزار و ۳۹ تومان قیمت دارد و این در حالی است که معاملات در ابتدای روز با قیمت ۴۰ هزار و ۲۸۵ تومان آغاز شده بود. این نشان می‌دهد که در یک روز ۱.۸ درصد گران شده است.

در این میان، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در یک هفته گذشته به طور میانگین شاهد گرانی ۵۶۵ تومانی قیمت دلار بوده‌ایم.

به نظر می‌رسد در حال حاضر فعالان بازار چشم به سیگنال‌های بین‌المللی دوخته‌اند و نگاه به نشست پارلمان اروپا درباره ایران دارند.

در این شرایط، فعالان بازار آن‌چنان تمایلی به عرضه دلارهای خود ندارند و با افزایش تنش‌های بین‌المللی، تمایل به خرید و حفظ سرمایه بیشتر شده است.

در این میان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهارنظر درباره برجام گفته است: ایرانی‌ها چند ماه پیش، فرصت بازگشت سریع به توافق را از دست دادند. فرصتی که از سوی همه، اتحادیه اروپا، آمریکا، حتی چین و روسیه تایید شده بود، فراهم بود.

وی عنوان کرده است: برجام [توافق هسته‌ای] الان چند ماه است که دیگر به عنوان موضوعی عملی در دستور کار نیست. روی آن متمرکز نیستیم.

در این میان، امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده است: در موضوع توافق برای لغو تحریم‌ها گفتگو کردیم با آقای چاووش اوغلو همکاری داریم و گاهی پیام‌هایی رد و بدل می‌شود با طرف.های برجامی، اگر آمریکا واقع بینانه رفتار کند توافق دست یافتنی است.

در این شرایط، با توجه به پالس‌های منفی‌ای که به بازار داده می‌شود، بانک مرکزی در تازه‌ترین اقدام، دامنه نوسان نرخ ارز در سامانه رسمی بازار متشکل را حذف کرد تا موانع رشد قیمت ارز در این‌گونه از معاملات را از میان بردارد.

تحلیلگران بازار ارز اعتقاد دارند که حذف دامنه نوسان ارزی و افزایش نرخ رسمی ارز هم‌راستا با معاملات بازار آزاد از افزایش شکاف قیمتی میان ارقام رسمی و غیررسمی جلوگیری می‌کند که در نتیجه این امر، تمایل افراد به سفته‌بازی در بازار کاهش می‌یابد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
خبر انلاین
دکمه بازگشت به بالا