جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعیجدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادی

ماجرای گرانی نان در ایرانشهر+ جزئیات

مدیرعامل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: از یک طرف در سال جاری دو نوبت هزینه حمل رسمی و قانونی افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر می‌خواهند قیمت‌ها ثابت باشد. اینگونه نمی‌شود ادامه داد مگر اینکه دولت ورود و یارانه‌ای پرداخت کند.

مدیرعامل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: از یک طرف در سال جاری دو نوبت هزینه حمل رسمی و قانونی افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر می‌خواهند قیمت‌ها ثابت باشد. اینگونه نمی‌شود ادامه داد مگر اینکه دولت ورود و یارانه‌ای پرداخت کند.

غلامعلی گنجعلی، با اشاره به حل مشکل کمبود آرد در ایرانشهر، گفت: سازمان حمل و نقل و راهداری کشور، هزینه سراسری حمل و نقل کالا را افزایش داد و همین مسئله تاثیر خود را در حمل ونقل آرد به نانوایان در استان سیستان و بلوچستان گذاشت.

وی با اشاره به پهناور بودن استان سیستان‌وبلوچستان، افزود: گستردگی این استان خدمات‌رسانی را نسبت به دیگر استان‌ها دشوار کرده است. از یک هفته پیش سازمان حمل و نقل اعلام کرد که با نرخ سابق راضی به حمل محموله‌های آرد نخواهد شد این افزایش هزینه حمل مساوی است با افزایش نرخ نان، و از آنجایی‌که دولت بر ثبات قیمت آرد و نان تایید دارد کار دشوار شد. اما با هماهنگی‌های صورت گرفته با مسئولان مربوط هزینه حمل در چهارچوب مشخص شده افزایش پیدا کرد و نان نیز با همان نرخ دولتی عرضه می‌شود.

به گفته وی، در جلسه کارگروه آرد و نان به ریاست استانداری مقرر شد نرخ حمل آرد درماه جاری با نرخ جدید صورت بگیرد و در اسفند ماه با هماهنگی رییس کارگروه نسبت به افزایش نرخ نان تصمیم گیری شود. هزینه حمل آرد توسط نانوا پرداخت می‌شود و دولت در این بخش ورود نکرده است افزایش نرخ حمل را این ماه نانوایان پرداخت می‌کنند و سودشان نسبت به ماه قبل کمتر خواهد بود و در این شرایط نیز نانوایان ضرر نمی‌کنند.

گنجعلی ادامه داد: در این ماه به ازای افزایش قیمت حمل در هر قرص نان، پنجاه تومن به هر قرص نان افزایش نرخ می‌خورد که در حال حاضر هیچ رقمی به قیمت نان افزایش نخورده است بلکه این هزینه را نانوا پرداخت می‌کند و از مصرف کننده رقمی اضافه اخذ نمی‌شود.

مدیرعامل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان در پاسخ به این پرسش که 3 هفته دیگر بهمن به پایان می‌رسد بعد از این ماه چه پیش خواهد آمد آیا در این بخش پیش‌بینی‌های صورت گرفته است چرا که ممکن است نانوایان یک ماه همراهی کنند و در ماه‌های آینده این همراهی را از خود نشان ندهند؟ گفت: اسفند باید قیمت‌گذاری جدید انجام شود چاره‌ای نداریم و باید در اسفند قیمت‌گذاری جدید اعلام شود. یک بام و دو هوا نمی‌شود از یک طرف در سال جاری دو نوبت هزینه حمل رسمی و قانونی افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر می‌خواهند قیمت نان ثابت باشد اینگونه که نمی‌شود مگر اینکه دولت ورود و یارانه‌ای پرداخت کند.

این مقام مسئول با تکذیب خبر فروش نان به قیمت 10 هزار تومان، افزود: دو مدل نان در کشور به‌فروش می‌رسد نان با آرد دولتی و نان با آرد آزاد، همچنین در این استان نان سنتی نیز پخت می‌شود که آرد آن آزاد تهیه می‌شود و تحت عنوان نان سنتی بفروش می‌رسد قیمت این نان بین 8 تا 10 هزار تومان است. فروش نان 10 هزار تومانی در نانوایان دولتی وجود ندارد و هیچ نانوایی نمی‌تواند نان را بالاتر از نرخ مصوب بفروشد.

وی در ادامه با اشاره به بارندگی‌ها در جنوب استان، گفت: راه‌های بسیاری از روستاها و بخش‌های اطراف مسدود شد و همین مسئله امکان ارسال خدمات به روستاها را کند کرد مردم برای تامین نیاز خود به ایرانشهر ‌آمدند. من 2 روز شلوغی‌های اولیه را می‌پذیریم اما در حال حاضر روند عادی شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه 11 کارخانه آرد در استان فعال است، افزود: 6 کارخانه آرد در مرکز استان و 2 کارخانه در ایرانشهر فعال است که یکی از این کارخانه‌ها به‌دلیل اختلاف با سهامداران از دور خارج شده است که ما سهمیه گندم کارخانه حذف شده را به کارخانه دیگر در ایرانشهر دادیم حدود 800 تن گندم به این کارخانه اضافه دادیم که 3 شیفت کار کند.

به گفته وی، بیش از 60 درصد آرد استان در مرکز استان تهیه و تامین می‌شود و داخل استان با مشکل آرد و گندم مواجه نیستیم که استان‌های دیگر به ما کمک ما بیایند.

گنجعلی با رد خبر فروش نان با پارتی بازی، گفت: چنین چیزی نبوده و نیست و من این موضوع را تکذیب می‌کنم طرح چنین مباحثی ممکن است با هدف بهره‌برداری‌های دیگر مطرح شود. باز این بر این نکته تاکید دارم که مشکلی در زمینه تولید و توزیع آرد وجود ندارد و مردم با روال عادی نان را خریداری می‌کنند.

مدیرعامل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: درب نانوایی مانند سوپرمارکت نیست و خریداران حداقل باید 5 تا 10 دقیقه برای تهیه نان گرم در نانوایان منتظر بمانند. توزیع و حمل آرد با ما نیست اما ما در این بخش ورود می‌کنیم تا آرد در زمان مشخص به‌دست نانوایان برسد.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا