جدیدترین و آخرین اخبار داغ ورزشی

مجبورم کردند مهاجرت کنم!

سرانجام بعد از سه سال انتظارش سر آمد و برگشت تا دوباره پیراهن تیم ملی را بپوشد و با نام ایران مبارزه کند؛او آرش آقایی است.

سید حسن صفوی:یکی دو هفته قبل بود که خبر خوشی در راهروهای فدراسیون جودو چرخید و آن بازگشت آرش آقایی به ایران بود. دارنده مدال برنز جودوی جوانان آسیا چند سال پیش بنا به دلایلی تصمیم به مهاجرت گرفت و نزدیک به دو سال برای تیم ملی جودو کشور آذربایجان مسابقه داد، اما سرانجام صبح روز چهارشنبه گذشته با حضور در فدراسیون جودو، در دیدار با آرش میراسماعیلی تصمیمش را با رئیس فدراسیون در میان گذاشت؛ بازگشت به ایران برای همیشه.
آقایی در این گفت و گو از کسانی حرف زد که او را ناچار به مهاجرت کردند؛ همین طور از کسانی که برایش حاشیه سازی کردند و گویا الان هم از بازگشتش خوشحال نیستند. آرش گفت میخواهم به آنها بگویم که آرش آقایی برگشته تا برای وطنش افتخار آفرینی کند.
آرش به سرزمین مادری خوش اومدی، چه شد که رفتی و چه شد که برگشتی؟

خیلی خوشحالم که دوباره میخواهم برای تیم ملی کشور عزیزم مبارزه کنم.واقعیت این است که در آن مقطع نمیتوانستم با سرمربی و مدیر تیم های ملی جودو کنار بیایم. فشارهای بسیار زیادی روی من بود و ناچار شدم برای ادامه فعالیت ورزشی ام به کشور دیگری کوچ کنم.
پس از آن فشار ها تصمیم گرفتی برای تیم ملی جودو آذربایجان مبارزه کنی؟

من دلم اینجا(ایران) بود، یعنی برای رسیدن به لباس تیم ملی کشورم لحظه شماری میکردم، اصلا پشت کردن به کشورم در شخصیت من نیست. متاسفانه برای اینکه برخی ها فضا را بهم بزنند می گویند آقایی پناهنده شده است. چون هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارند. من به هیچ عنوان پناهنده نشده بودم، تابعیت موقت گرفته بودم تا بتوانم برای آنها مبارزه کنم. در واقع ما یک کارتی داشتیم که طبق آن کارت قراردادی را با فدراسیون جودو جمهوری آذربایجان داشتم. توافق به این صورت بود که هر زمانی که قرارداد من با آن فدراسیون تمام می شد اجازه بازگشت به کشورش را داشتم.

مجبورم کردند مهاجرت کنم!
 با این حساب حالا که به ایران بازگشته ‌ای هیچ گونه مشکلی برای پوشیدن لباس تیم ملی ایران را نخواهی داشت؟

بله، هیچ گونه مشکلی وجود ندارد. وقتی به ایران برگشتم با آرش میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو چندین بار جلسه داشتم و خوشبختانه او نیز کمک کرد تا به تیم ملی ایران برگردم. صحبت های خوبی در جلسات مختلف مطرح شد و توافقات اولیه صورت گرفت تا اینکه هفته گذشته در نهایت موضوع بازگشت من به تیم ملی کشور عزیزم قطعی شد.
آرش شما در این مدت که آذربایجان بودی، به ایران هم سفر می کردی؟

بله من مداوم در حال رفت و آمد بودم. موضوع این است که من پناهنده نشده بودم، متاسفانه بعضی از رسانه ها شیطنت کردند و تیتر زدند پناهنده برگشت.اصلا قضیه من با پناهنده شدن فرق دارد. من برای دیدار با خانواده ام هر چندماه یک باربه ایران سفر می کردم و هیچ مشکلی هم نداشتم . در صورتی که پناهنده ها وضعیت متفاوتی دارند.
دلیل اصلی مهاجرت شما همان افرادی بودند که از آن ها اسم بردی؟

من در آن مقطع با مدیر تیم های ملی و سرمربی تیم ملی به شدت مشکل داشتم همانی که حالا خودش با پناهندگی از ایران رفته است. البته من وقتی برعکس آنهایی که پناهنده شدند به جمهوری آذربایجان رفتم با هیچ شبکه ای مصاحبه نکردم، با اینکه شبکه های معاند مدام برای مصاحبه به سراغم آمدند اما من حرفی نزدم و دوست نداشتم پل های پشت سرم را خراب کنم.
شرایط در کشور آذربایجان برای تو چگونه بود؟ آیا مشکلی داشتی به ایران برگشتی یا خیر؟

به هیچ عنوان در کشور آذربایجان مشکلی نداشتم. ضمن اینکه به غیر از من جودوکارانی از کشورهای گرجستان، روسیه و اوکراین هم در تیم ملی آذربایجان بودند اما موضوع آرش آقایی در تیم ملی آذربایجان به خاطر همزبان بودن، مسلمان بودن و همسایه بودن این دو کشور با همه تفاوت داشت، آنها من را خیلی دوست داشتند و احترام ویژه ای برای من قائل بودند.
آرش واکنش ها بعد از بازگشت شما به ایران چطور بود؟

همه چی عادی بود، اتفاقا مسئولان فدراسیون به گرمی از من استقبال کردند و قرار است در اولین مرحله اردوی تیم ملی بزرگسالان تمریناتم را کنار دیگر نفرات آغاز کنم.البته در فضای مجازی سوالات زیادی از من می پرسند. یک سری از دوستان محبت دارند و برای من آرزوی موفقیت دارند اما یک سری ها بیرون از کشور بدنبال حاشیه سازی هستند. البته حاشیه آنها برایم مهم نیست. آرش آقایی آمده تا بگوید که میخواهد برای وطن عزیزاش افتخار آفرینی کند.
از امروز قرار است در چه وزنی برای تیم ملی ایران مبارزه کنی؟

در طول این دوسال به همراه تیم ملی کشور آذربایجان در مسابقات گراند اسلم‌های مختلف روی تاتامی رفته ام. این مبارزات به تجربه های من افزوده است. به هر حال مبارزه با جودوکاران اروپایی که سطح فنی بالایی دارند باعث شده من هم آماده باشم. ضمن اینکه در تیم ملی آذربایجان چندین قهرمان المپیک و جهان حضور دارند که انصافا تمرین با آنها برایم خیلی خوب بود.
صحبت پایانی شما…

برای پوشیدن پیراهن تیم ملی لحظه شماری میکنم. حتی به رئیس فدراسیون جودو هم گفته‌ام که آماده ام برای پوشیدن لباس تیم ملی در مسابقات قهرمانی کشور هم شرکت کنم. بدون شک در این وزن جودوکاران خوبی حضور دارند اما از لحاظ آمادگی در شرایط خوبی قرار دارم و هیچ گونه مشکلی ندارم.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا