جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادیجدیدترین و داغ ترین اخبار بین الملل

مذاکرات ایران با کشتیرانی هند

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره قرارداد با طرف هندی در تامین تجهیزات فاز یک بندر چابهار، گفت: سازمان بنادر به تازگی از وزیر کشتیرانی هند دعوت کرده است که برای انعقاد قرارداد بلندمدت ۱۰ ساله به ایران سفر کند.

قاسم عسکری نسب، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، بعدازظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه‌های کشور که از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار دیدار کردند، اظهار داشت:

بندر اقیانوسی چابهار در جنوب غرب ساحل دریای عمان دروازه تجارت و ترانزیت از طریق اقیانوس هند با عمیق‌ترین سطح آب و پذیرای کشتی‌های ۱۲۰ هزار تنی ایت، چابهار درواقع دروازه طلایی ترانزیت است که شبه قاره هند را به اروپا با ۸۰۰۰ کیلومتر مسیر کمتر، متصل می‌کند، چابهار جنوبی‌ترین نقطه کریدور شرقی-غربی جهان است.

وی افزود: ۸۰ درصد کالاهای دنیا از طریق دریا و در ایران ۹۰ درصد حمل کالا از طریق دریا است.توسعه دریامحور ضرورتی برای اقتصاد مقاومتی است.

وی اظهار داشت: ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی داریم که فقط ۵ درصد این ظرفیت در ۷ استان ساحلی کشور استفاده شده است.

عسکری‌نسب گفت: سواحل مکوران ۱۰۰۰ کیلومتر از میناب تا پاکستان است که ۵۴۱ کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در بندر شهید کلانتری شناورهای سنتی غیرصیادی پهلو می‌گیرند و یک پست اسکله برای کشتی‌های کانتینری و غیره است.

وی بیان کرد: فاز اول توسعه بندر چابهار با یک میلیارد دلار انجام شد. با آبخور ۱۶.۵ متر و ۱۰۰ هکتار حوضچه داریم و ۴۵۰ هکتار پسکرانه داریم.

وی بیان کرد: ۲۰۰۰ متر اسکله در بندر شهید رجایی همزمان می‌توانیم ۶ کشتی پذیرا باشیم.

عسکری‌نسب گفت: برقراری سرویس‌های منظم از بندر چابهار به کانون‌های اصلی ترانزیت نظیر چین داریم‌.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: خط دریایی چابهار به بنادر هند به صورت منظم برقرار است برای صادرات میوه با کانتینرهای یخچالی بندر چابهار به بندر جبل علی امارات متصل شده است.

وی بیان کرد: با تخلیه ۴۸۰۰۰ کانتینر در ۱۰ ماهه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۱۰ درصدی داشتیم‌.

وی تصریح کرد: توسعه ترانشیپ از مبدا چابهار در حال حاضر انجام می شود و رشد ۲۴۰ درصدی دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: رشد ۱۴ درصدی صادرات مواد معدنی و ساختمانی در بندر چابهار داریم‌،ترمینال مکانیزه مواردمعدنی در مکران در دستور کار است.

وی تصریح کرد: ۳۰ درصد از کالای اساسی کشور در بندر چابهار تخلیه می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: یک پست اسکله نفتی در بندر چابهار داریم، اسکله دوم نفتی در شرف احداث است و در طرح جامع ۶ پست اسکله نفتی در نظرگرفته شده است که به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

عسکری‌نسب اظهار کرد: بخش خصوصی ۱۳ پروژه به ارزش ۸۱۰۰ میلیارد تومان در بندر در حال اجرا دارد.

وی افزود: فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ۴۰ هکتار اراضی استحصال شده داریم، ترمینال کانتینری با پذیرش کشتی با آبخور ۱۶ متر پذیرا خواهیم بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بنادر صیادی استان نظیر کنارک، زرآباد و پسابندر را در بخش تجاری فعال کرده‌ایم.

عسکری‌نسب درباره قرارداد با طرف هندی در تامین تجهیزات فاز یک بندر چابهار، گفت: سازمان بنادر به تازگی از وزیر کشتیرانی هند دعوت کرده که به ایران بیاید برای انعقاد قرارداد بلندمدت ۱۰ ساله، احتمالا ۷ اسفند روز چابهار این قرارداد منعقد شود.

وی بیان کرد: قرارداد با هندی‌ها، سرمایه‌گذاری است. زیرساخت را ما ایجاد کردیم، هندی‌های با واردکردن تجهیزات، از این ظرفیت بهره‌برداری می‌کنند و بعد از ۱۰ سال تجهیزات به ما برمی‌گردد.

عسکری‌نسب گفت: قرارداد اولیه ۸۵ میلیون دلاربود، ۲۰ میلیون دلار جرثقیل آورده‌اند مابقی تجهیزات با قرارداد بلندمدت وارد می‌شود.

وی تاکید کرد: بخشی از بندر فقط در اختیار هندی‌ها قرار می‌گیرد و ما منتظر هند نمی‌‌مانیم، برای فاز دوم توسعه بندر چابهار دعوت کرده‌ایم از شرکت‌های فورواردی و باربری دریایی بزرگ.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا