جدیدترین و داغ ترین اخبار بین الملل

مذاکرات وین در ساعات پایانی خود قرار دارد

آخرین دور این مذاکرات روز گذشته در وین آغاز شده است. قبل از اینکه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بازگشت آمریکا به توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ را غیرممکن کند باید به نتیجه برسیم.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از سفر دو روزه خود به واشنگتن دی سی، در جمع خبرنگاران گفت: به نظر می‌رسد  مذاکرات هسته ای در آخرین ساعات خود به سر می‌برد. هر دو طرف در حال بررسی پیشنهاد‌های کتبی هستند. روسیه نقشی سازنده در مذاکرات ایفا می کند.

به گفته پایگاه خبری آرگوس مدیا، بورل همچنین پیش بینی آمریکا برای پایان سریع  مذاکرات در وین  را تایید کرد و گفت: آخرین دور این مذاکرات روز گذشته در وین آغاز شده است. قبل از اینکه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بازگشت آمریکا به توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ را غیرممکن کند باید به نتیجه برسیم.

تحلیلگران می‌گویند احیای توافقنامه هسته‌ای با ایران می‌تواند بیش از ۱.۶ میلیون بشکه نفت خام ایران را نهایتا تا ۹ ماه آینده وارد بازار‌های عرضه جهانی کند. اگر این دور از مذاکرات به نتیجه برسد انتظار می رود ایران نهایتاً تا اواخر سال ۲۰۲۲ یا اوایل ۲۰۲۳ به بازار‌های نفتی بازگردد.

مقامات تهران لغو برخی تحریم‌های آمریکا در روز‌های اخیر را بسیار ناکافی خواندند و اعلام کردند تا رفع کامل تحریم‌ها نباید منتظر پیشرفت در مذاکرات در وین  بود.

در حالی که تحلیلگران و کارشناسان سیاسی معتقدند مذاکرات به پایان خود نزدیک شده است جمهوری خواهان در کنگره به دولت بایدن هشدار داده اند در صورت بازگشت آمریکا به توافقنامه ۲۰۱۵ هسته‌ای ایران تلاش می‌کنند تا این توافق را لغو کنند.

نمایندگان کنگره آمریکا پیشتر دو بار یکی در سال ۲۰۱۵ و دیگری در سال ۲۰۱۷ تلاش کردند تا برای مانع تلاشی بر سر اجرای توافقنامه هسته‌ای قطعنامه‌ای ضدایرانی به تصویب برسانند که هر دو بار علی رغم تسلط جمهوری خواهان موفق به انجام این کار نشدند.

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا