جدیدترین و داغ ترین اخبار سیاسی

مصرف برخی مواد غذایی باعث تشدید ریزش مو می‌شود

یک رژیم غذایی مغذی می‌تواند بر بسیاری از جنبه‌های عملکرد بدن تأثیر بگذارد. برخی از رژیم‌های غذایی نیز می‌توانند بر سلامت مو و پوست سر اثر منفی بگذارند و منجر به ریزش مو شوند.

تأثیر رژیم غذایی بر سلامت مو و پوست سر نامشخص است. با این حال، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که برخی از مواد غذایی می‌توانند خطر ریزش مو را افزایش دهند، مانند کربوهیدرات‌های ساده که شامل قندهای تصفیه‌شده و غلات هستند.

ریزش موی انسان تا ۱۰۰ عدد تار مو در روز طبیعی است. مردان و به میزان کمتری زنان معمولاً با افزایش سن، موهای بیشتری از دست می‌دهند. با این حال، علل احتمالی زیادی برای ریزش موی غیرعادی وجود دارد، از بیماری‌های خاص گرفته تا مصرف انواع قرص و دارو.

آیا غذاها می‌توانند باعث ریزش مو شوند؟

خوردن مقادیر زیاد غذاهای ناسالم یا مقادیر ناکافی غذاهای مغذی می‌تواند ریزش مو را بدتر کند.

نتایج یک مطالعه نشان داد که رژیم های غذایی ضد التهابی، مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای، می‌توانند سلامت مو را تقویت کنند و از ریزش مو جلوگیری کنند. رژیم مدیترانه‌ای شامل بسیاری از غذاهای غنی از مواد مغذی از جمله میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و روغن زیتون است. با این حال، در حالی که غذاهای ضد التهابی مغذی می‌توانند رشد مو را تقویت کنند، شواهد محدود نشان می‌دهد که غذاهای التهابی مغذی کمتر ممکن است باعث ریزش مو شوند.

برای مثال، برخی شواهد نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌های ساده می‌تواند به طور غیرمستقیم منجر به التهاب شود که ممکن است ریزش موی بیش از حد را در زنان تشدید کند. کربوهیدرات‌های ساده شامل موادی مانند قندهای تصفیه شده و غلات هستند.

غذاهایی که ممکن است ریزش مو را تشدید کند

غذاهایی که تأثیر منفی بر سلامت و رشد مو دارند عبارتند از:

کربوهیدرات‌های ساده

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که رژیم های غذایی غنی از کربوهیدرات‌های ساده، ریزش مو را شدت می‌بخشند. غذاهای شیرین همچنین باعث می‌شود که لوزالمعده تولید هورمون انسولین را افزایش دهد که بر عروق خونی پوست سر تأثیر منفی می‌گذارد.

افراد باید از مصرف زیاد کربوهیدرات‌های ساده مانند آب نبات، کیک و کلوچه خودداری کنند. این غذاها همچنین شامل غلات تصفیه شده مانند برنج سفید، پاستا یا نان هستند. کربوهیدرات‌های پیچیده (غلات کامل، لوبیا و سبزیجات ) جایگزین مناسب‌تری هستند.

غذاهای سرخ‌شده و گوشت قرمز

یافته‌ها حاکی از آن است که باید برای حفظ سلامت موها از مصرف گوشت قرمز و غذاهای سرخ‌شده اجتناب کرد. به گفته‌ی محققان، زیاده‌روی در مصرف این نوع غذاها باعث فعالیت بیش از حد غدد چربی و افزایش تولید سبوم می‌شود و روی سلامت موها تأثیر منفی دارد.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا