جدیدترین و آخرین اخبار داغ اقتصادیجدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

مصرف محصولات کشاورزی برگشت خورده، در داخل هیچ مشکلی ندارد

اعظمی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی می گوید: برگشت محصولات کشاورزی را به فال نیک می‌گیریم و سختگیری‌ها را افزایش می‌دهیم.

ذبیح الله اعظمی ساردوئیدر واکنش به بخشی از صحبت‌های فرشچیان، عضو اتاق بازرگانی تهران مبنی بر اینکه کشور‌های اروپایی به علت سموم باقی‌مانده، محصولات کشاورزی ایران را نمی‌خرند و موضوع باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی بیش از سه دهه است که حل نشده، اظهار داشت: «این امر به این دلیل است که استاندار‌های همه کشورها هر سال تغییر می‌کند. کشور چین امسال 27 مورد را به شاخص‌هایش اضافه کرده و بهبود داده است. متاسفانه کشور ما خودش را با استاندار‌های این کشورها هماهنگ نکرده است.»

وی افزود: «اتفاقاتی که اخیرا رخ داد و محصولات کشاورزی ما برگشت خورد، باعث شد که وزارت جهاد کشاورزی ما و وزارت بهداشت یک تکانی بخورند، سختگیری کنند و امکانات و زیر ساخت‌ها را برای تست سموم برداشت شده فراهم کنند. اگر به خاطر داشته باشید چند سال پیش پسته ما از آلمان برگشت خورد و ماهم امکانات را فراهم کردیم و خودمان را به سطح استاندارد رساندیم. بنابراین این مهم را باید به فال نیک بگیریم و تغییراتی را انجام دهیم.»

اعظمی خاطر‌نشان کرد: «وزارت جهاد کشاورزی دارد سختگیری می‌کند و ما هم در مجلس نظارت‌مان را حداکثری می‌کنیم کمااینکه کشاورزان ما هم الان متوجه شدند که باید از سموم بیولوژیکی و غیر شیمایی استفاده کنند که خوشبختانه در کشور هم موجود است. ضمن اینکه بخشی از سخنان آقای فرشچیان را قبول دارم اما باید در نظر بگیریم که تا به حال سختگیری نبوده و این برگشت محصول روی درآمد کشور و ارز دولت تاثیری نداشته است.»

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، افزود: «با برگشت خوردن محصولات کشاورزی، کشاورزان و گلخانه‌دارها متوجه شدند که اگر رعایت نکنند چه ضربه سنگینی می‌خورند و به تبع آن کشور هم صدمه می‌بیند. در نتیجه هم کشاورز، گلخانه‌دار و تولید‌کننده و هم مسئولین مربوطه در کشور باید به این مهم توجه و استاندار‌ها را رعایت کنند.»

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا محصولات برگشت خورده برای استفاده داخلی مشکلی ندارند و سالم هستند، عنوان کرد: «محصولاتی که صادر می‌کردیم و این کشورها برگشت دادند، صرفا اعلام کردند که این سموم را استفاده می‌کنید اما نگفتند سموم غیر مجاز است یا بیش از حد استفاده شده است. بنابراین برگشت و مصرفش در داخل هیچ مشکلی ندارد ولی خودمان هم باید استاندارد‌ها را هم برای مردم رعایت کنیم. اگر رعایت نکنند، بنابر قولی که چند هفته گذشته در شبکه سلامت رادیو داده‌ام، رازهای مگوی زیادی را دارم که آنها را اعلام می‌کنم. در مجموع مردم نباید نگران شوند؛ ما در مجلس و وزارت جهاد هم نظارت‌مان را بالا می‌بریم.»

به این مقاله امتیاز دهید
دکمه بازگشت به بالا