جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعیجدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

مهمترین راه جلوگیری از افزایش ابتلا به اچ آی وی

دکتر «علیرضا جانبخش» گفت: فرد مبتلا به HIV دچار بیماری های مختلف ارگان های مختلف بدن و عفونت‌های فرصت طلب و عفونت‌هایی که در حالت عادی بدن معمولا با آنها مواجه نمی شود و ممکن است به دلیل همین عفونت ها جان خود را از دست بدهد.

متخصص بیماری‌های عفونی، مهمترین راه جلوگیری از افزایش ابتلا به اچ آی وی (HIV) در جامعه را پیشگیری و درمان به موقع دانست و گفت: ایدز بیماری است که به سندرم نقص ایمنی مشهور است و در طی این بیماری سیستم ایمنی سلولی و عملکرد اجزای این دستگاه دچار اشکال می‌شوند.

دکتر «علیرضا جانبخش» افزود: فرد مبتلا به HIV دچار بیماری های مختلف ارگان های مختلف بدن و عفونت‌های فرصت طلب و عفونت‌هایی که در حالت عادی بدن معمولا با آنها مواجه نمی شود و ممکن است به دلیل همین عفونت ها جان خود را از دست بدهد.

وی اضافه کرد: این بیماری مراحل مختلفی دارد که این مراحل ممکن است با علایم عمومی و علایمی شبیه سرماخوردگی و شبیه بیماری مونونوکلئوز شروع می‌شود، همچنین با تب، سر درد، کهیر، ورم مفاصل، در برخی افراد همراه با علایم مننژیت و علایم هپاتیت همراه است و پس از آن یک دوره خاموش دارد و بعد از مدتی نیز بیمار دچار کاهش وزن می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: کاهش وزن بسیار چشمگیر است و غدد لنفاوی در نقاط مختلف بدن متورم می شوند و نهایتا به مرحله ایدز می رسد که همراه است با عفونت های قارچی و عفونت‌های فرصت طلب و احیاناً سرطان های مختلف پوستی و ارگان ها و لنفوم ها و بسیاری از بیماری های دیگری که می تواند جان فرد را دچار مخاطره کند.

وی افزود: اصولاً طیف علایم و سندرم هایی که در این بیماری ایجاد می شود بسیار زیاد است و سیستم های مختلف بدن هر کدام به نحوی دچار مشکل می شوند، بیماری‌های روماتولوژی، پوستی، مغز و اعصاب، گوارشی، خونی، بیماری‌های اندام‌ها و چشم و گوش و بسیاری از ارگان‌های دیگر، در جریان این بیماری دچار مشکل می شوند و عملکرد طبیعی آنها دچار اختلال می‌گردد.

دکتر جانبخش یادآور شد: در سال های گذشته داروهایی که برای اچ آی وی استفاده می شد توام با عوارض بود و مقاومت های میکروبی و ویروسی زود فرا می رسید، اما اکنون داروهای بسیار متنوعی از چهار ژنر مختلف با مکانیزم های مختلف دارو وجود دارد که این داروها می توانند کیفیت زندگی را به این بیماران برگردانند.

وی تاکید کرد: انتقال این بیماری از طریق خون و فرآورده های خونی آلوده صورت می گیرد، تماس جنسی، از طریق مادر به کودک، از طریق سوزن، سرنگ و اجسام نوک تیز آغشته با خون داشته باشند مهمترین راه های انتقال این بیماری است.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در سال های گذشته با مطالعه خون های اهدا شده و ارزیابی آنها احتمال انتقال از این طریق بسیار کاهش پیدا کرده، جزء در صورتی که فرد خون آلوده زیادی را دریافت کند (خون آلوده فرد بیماری که در حالت بدون علامت است) ممکن است به این طریق آلوده شود.

وی اضافه کرد: اعتیاد و اعتیاد تزریقی مهمترین راه ابتلا به HIV در سال های گذشته بود که با تغییر روش های اعتیاد و همین طور آگاهی هایی که در این زمینه داده شد، احتمال انتقال بیماری از این طریق نیز کاهش یافته است و اکنون امروزه تماس جنسی بدون محافظت مهمترین راه ابتلا به ایدز محسوب می شود.

دکتر جانبخش عنوان کرد: کرمانشاه که یکی از پیشروترین استان‌ها و مراکز مشاوره ای پیش قدم در کشور در زمینه بیماریابی و تشخیص HIV است، اکنون اقدامات بسیار خوبی انجام شده و عملا این بیماری خطر جدی برای جامعه محسوب نمی شود. هرچند که در لایه های پایین اجتماع و در حاشیه شهرها هنوز مواردی وجود دارد و این افراد خطر بالقوه برای انتقال و ابتلا دیگران به این بیماری هستند.

وی تصریح کرد: ۲ مرکز مشاوره در استان در میدان فاطمی و محله تعاون کرمانشاه وجود دارد و بیماران یا به صورت داوطلبانه به مرکز مراجعه می کنند و یا از طریق بیماریابی به مراکز مشاوره دعوت می شوند و تحت پوشش قرار می گیرند و بیماری آنها کنترل می شود.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: این بیماری هم اکنون به خوبی توسط پزشکان و پرستاران مجرب در این مراکز پایش می شود و افراد در آنجا پرونده های دارند که تمام اطلاعات آنها با حفظ محرمانگی ثبت می شود.

وی افزود: پس از معرفی افراد بیمار به این مراکز و مراجعه بیمار در اولین مرحله اطلاعات اپیدمیولوژی بیمار ثبت و آزمایش‌های اولیه برای هر بیمار انجام خواهد شد.

دکتر جانبخش اضافه کرد: همچنین واکسن های مختلف از جمله واکسن پونوموکوک، آنفلوآنزا و هپاتیت برای این بیماران تجویز می شود و پس از تکمیل پرونده تحت درمان قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: افرادی که تحت درمان قرار می گیرند، هر ماه برای دریافت دارو به این مراکز مراجعه می کنند و هر۶ ماه یکبار نیز آزمایش‌های لازم برای آنها انجام می شود.

این متخصص عفونی تاکید کرد: مساله مهم که در درمان این بیماران باید مورد توجه قرار گیرد، مقاومت دارویی است و اگر فرد دچار مقاومت دارویی شده باشد باید شناسایی و درمان شود.

وی همچنین گفت: تعدادی از بیماران هم در زندان ها هستند و در مراکز مشاوره ای که در این مکان‌ها وجود دارد تحت نظارت و درمان قرار می گیرند و تحت کنترل هستند.

دکتر جانبخش در پایان افزود: خوشبختانه ما شرایط خوبی از نظر امکانات تشخیصی و درمانی و کنترلی و پیشگیری بیماری ایدز داریم.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا