جدیدترین و آخرین اخبار داغ سلامت

مهم ترین فواید خوردن کنجد / دیابت را ضربه فنی کنید

دانه‌های کنجد حاوی اسیدهای چرب ضروری مانند فیتواسترول‌ها هستند که جذب کلسترول را در روده باریک کاهش می‌دهند و منجر به کاهش این چربی‌های مضر در خون می‌شوند.

کنجد، یکی از دانه‌های پرمصرف در آشپزی جوامع شرقی است. دانه‌های کنجد از نظر ارزش تغذیه ای کاملا مغذی هستند و سرشار از ویتامین‌ها و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی محسوب می‌شوند. این ماده غذایی در نواحی استوایی و نیمه‌استوایی آسیایی و آفریقایی کشت شده و هر کدام از گل‌های آن تا 200 دانه دارد. در کل، دانه‌های کنجد به‌شکل کامل یا روغن با هدف بهبود طعم غذاها یا جنبه درمانی مصرف می‌شود.

در ادامه این مطلب به مهم ترین فواید عادت به خوردن کنجد اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

کنجد؛ منبع ویتامین‌های گروه B

کنجد یکی از بهترین منابع ویتامین‌های گروه B است. ویتامینB1 باعث تغییر حالت قندها به انرژی می‌شود. این ویتامین در بدن ساخته نمی‌شود و باید از طریق مواد غذایی به بدن برسد. ویتامینB2 که تحت‌عنوان ریبوفلاوین شناخته می‌شود، در فرایندهای بیولوژیک تولید پروتئین و چرب‌ها نقش دارد. ویتامینB3 ویژگی کاهش تجمع کلسترول در خون را دارد. ویتامینB6 در بهبود قابلیت‌های حافظه موثر است. تاثیر هورمونی‌ آن نیز باعث مقابله با مشکلاتی نظیر اضطراب، اختلالات پیش‌قاعدگی، افسردگی و… می‌شود. ویتامینB9 به‌طور مستقیم در تشکیل گلبول‌های قرمز نقش دارد و تاثیر آن در رشد طی دوره‌های جنینی تا نوجوانی ثابت شده ‌است. کنجد همچنین حاوی ویتامینE است که از اجزای سلولی محافظت می‌کند و در حفظ عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد.

دانه مغذی در تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها

گنجاندن کنجد در رژیم غذایی به‌خاطر وجود املاح فراوان در استحکام استخوان‌ها و ماهیچه‌ها تاثیر دارد. کلسیم یکی از این املاح است که برای رشد و تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است. مس ماده ضروری برای تشکیل هموگلوبین و کلاژن محسوب می‌شود. آهن اکسیژن‌رسانی خون به سلول‌ها و ماهیچه‌ها را تسهیل می‌کند. منیزیوم در تعادل اسیدیته سیستم عصبی نقش دارد و در تولید سروتونین که هورمون نشاط است، موثر خواهد بود. فسفر عملکرد مکمل همراه با کلسیم دارد. روی از پیری سلول‌ها جلوگیری می‌کند و در دیگر فرایندهای بدن مانند سیستم عصبی، پروستات، سیستم ایمنی و ترمیم نقش دارد.

کنجد و کاهش کلسترول خون

دانه‌های کنجد حاوی اسیدهای چرب ضروری مانند فیتواسترول‌ها هستند که جذب کلسترول را در روده باریک کاهش می‌دهند و منجر به کاهش این چربی‌های مضر در خون می‌شوند.مقدار فیبر فراوان نیز در مقابله با مشکلات گوارشی همچنین پیشگیری از دیابت نوع 2 نقش دارد.

کنجد، همراه انواع غذاها

دانه‌های کنجد را می‌توان با انواع غذاها مصرف کرد. گرچه شایع‌ترین روش مصرف، افزودن کنجد روی نان، شیرینی و کیک است اما اگر کنجد را پس از کمی حرارت ‌دادن همراه ماهی یا مرغ سرو کنید، طعم بسیار عالی خواهد داشت. پودر کنجد نیز برای کسانی که تمایل به جویدن دانه‌های کنجد ندارند یا کودکانی که از خوردن چنین دانه‌هایی امتناع می‌کنند، مناسب است. ارده نیز یکی از محصولات عالی کنجد است که می‌توان به‌عنوان صبحانه یا همراه با انواع سس میل کرد یا کمی از آن را به غذاهای آبدار اضافه کرد. در هر صورت توصیه می‌شود حتما روزانه مقداری کنجد در رژیم غذایی تان بگنجانید.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
اقتصادنیوز
دکمه بازگشت به بالا